AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.755

Byte av Rem

h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Hej, har en BMW 520D - 2007 - 163hk som har gått över strax över 20.000 mil.
Tänkte byta fläktremen på den. Kan någon informera vad jag ska byta mer ? Spännrulle, remskiva?

Länk
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Jag skulle bara ha bytt remmen, när du byter den så ser du om det är något fel på något annat. Blir väldigt dyrt och ineffektivt att köpa och byta allt som möjligen kan vara dåligt. Smidigt när remmen är borta att känna på spännrulle, löprulle, vattenpump, generator, osv.

På min 530d som gått 36k mil är det enda jag bytt vattenpump och jag skulle väl gissa att det vanligen är den man får byta först. Vattenpumpen började låta illa via 23k mil och då bytte jag pump, termostat och bägge drivremmarna. Lager i vattenpumpen är klenare än i rullar och sen är det ju då vatten som kan tryckas in i lagringen när det börjar läcka.

Passa på att kolla så du har rätt motortemp så att termostaterna funkar som dom ska. Kollas bäst via dolda ODB menyn.

Jag ska byta remmarna till sommaren på min nya 525d och är i valet och kvalet om jag ska byta vattenpump i förebyggande syfte. Termostaten behöver iaf bytas.

h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
ok, frågan är om man ska passa på byta rem+termostat+vattenpump.
vattenpumpen är inte dyr direkt..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lyssna/känn på spännrullarna när du tagit bort remmen, om du kan känna spel och/eller "rassel" eller höra att de låter illa när de snurrar - byt!

Jag bytte vattenpump och remmar på E46:an när pumpen havererade, och då passade jag på att byta en av spännrullarna, en annan spännrulle fettade jag dock om genom att pilla bort tätningen och sedan göra rent lagret från gammalt fett och därefter återfetta med nytt lagerfett från SKF och sedan trycka tillbaka tätningen. Den spännrullen blev "som ny" igen, så egentligen hade det nog räckt att återfetta båda...
Ingen av mina spännrullar lät speciellt illa, men jag tyckte ändå att de verkade lite "slitna" efter typ 30.000 mil.

Om du skall återfetta lagren, tänk på att de INTE skall fyllas med fett - det skall vara förhållandevis lite fett i den typen av slutna lager. För mycket fett gör att de överhettar och då kan fettet brytas ner och i värsta fall kan tätningarna tryckas ut och fettet försvinna helt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.