|
|
|
|---|---|
|
Då ska vi se...Inhandlade bilen januari 2014. Svensksåld, en ägare, välservad med 11.000 mil på mätaren. På första långresan när bilen var fullastad fick jag Level Control System Failure. Hade in bilen på verkstad som kontrollerade givare, slangar, luftfjädrar och bälgar. Allt såg fint ut. Hösten 2014 inhandlades en ny kompressor från Tyskland som monterades. Inget larm längre men kompressorn går ändå ca 10s vid vid varje start av bilen. Vid full last går den ca 20s. Beställde ny dubbelventil och monterade. Ingen skillnad. Kompressorn går fortfarande ca 10s trots ej förändrad last. Total kostnad inkl. arbete ca 7.000:- Våren 2014 hittade jag en oljefläck under bilen. Följde upp fläcken och slutsatsen blev att bilen tryckte ur sig olja efter långkörningar och det var kladdigt vid turbona. Var till BMW som skulle ha hutlösa 2.300:- för felsökningen. Efter intensivt googlande fann jag att det troligtvis var O-ringarna till Intercoolerröret som inte höll tätt. De gamla hade ersatts med ny utformning fr.o.m 2009. Beställde av BMW och lät min lokala meckare byte. Det blev tätt. Total kostnad inkl. arbete ca 1.500:- Under de första varma sommardagarna var kylan i kupén borta. Nya sökningar på nätet och första tipset var att fylla på systemet. Hittade under semestern en AC-service ute på vischan som tömde, trycktestade och fyllde systemet. Voila! Total kostnad inkl. arbete ca 1.500:- Senare på semestern försvann all kraft på låga varv. Det verkade som lilla turbon inte jobbade. Google is your friend och efter att han följt upp tips om vaccum-slangarna byttes de som gick att byta utan att riva halva motorn. Total kostnad inkl arbete ca 2.000:- Januari 2015 och båda fjärrkontrollerna lägger av och i samma veva slutar bakrutedefrostern att funka. Google here I come again och jag lär mig begrepp som "diversity antenna" och "tailgate wiring problem". Efter en vecka hoppar fjärrkontrollerna igång så ingen ny antennförstärkare beställs utan den befintliga tas ut och torkas. Det står vatten i lådan men det ser bra ut annars. Kablarna på höger sida kontrolleras och de är nästan av. Nya kabelstammar (reparationskit, silicon/fintrådiga) beställs och byts på både höger och vänster sida. Meckarn är nogrann och det tar sin lilla tid. Under operationen slutar tyvärr fjärrkontrollerna att fungera. Efter dubbel- och trippelkoll av alla kablar och skarvar funkar fortfarande inte fjärrkontrollerna. Det kommer ström upp till antennförstärkaren men radiokanalerna har tappats så det lutar åt ny atennförstärkare. Total kostnad inkl. arbete (innan ny antennförstärkare) 8.000:- Nu till min fråga: Vad kommer jag att drabbas av härnäst? | |
| Låter som lite småfel plus de klassiska e61 problemen. Den tyska ingenjör som konstruerade bakluckan kan inte ha varit vid sina sunda vätskor. Har du kollat rost på bakluckan? Bilen är ändå åtta år gammal, låter normal och du verkar ha kommit relativt billigt undan trots allt. | |
|
Härnäst kommer vibrationer - du får börja byta grejer i framvagnen. Sedan kommer byte av växellådsolja - bara att bita ihop. Sedan börjar bakluckan (om du har automatisk, men det kanske är standard?) att kärva - du lär dig att "hjälpa till ganska snabbt. Men om du har tur dröjer allt ovan tills den gått 23k, för i detta läge är jag just nu (kompressor bytt, kablar bytta, just bytt bromsar bak). Men jävlar vad jag gillar bilen... :-) |
|
| Tips: Gå in i dolda menyerna och kolla så att kylvattentemperaturen är tillräckligt hög, dvs runt 90 istället för 70. Enkelt att goggla och kolla och isåfall byta termostaterna. På min (också lci) var det anledningen till att bilen inte gick tillräckligt varm och säkert därför partikelfilter då fick bytas innan 20'mil då självrengöringen inte varit tillräcklig trots bra långa körcykler. | |
|
Nuskavise Utöver kompressor Kablage baklucka Så kommer Cirkulationspump för webaston Byte olja, tråg med filter för automatlådan Termostater Parkeringssensor Det är faktiskt inte så farligt |
|
|
Just ja. Lite saker som också är tänkvärda Glödstift Glödkontrollenhet Bromsljus bakrutan Bromsrör |
|
| Tack alla. Grymma tips som vanligt från det här forumet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.