AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.775

ang kopplingsbyte e46 m3

Ma
98
Mattias_R
525d -05
M3 -11
Ska göra kopplingsbyte på en m3 -02 som gått 12500, nånting man ska tänka på? Hur vet man om svänghjulet behövs bytas?

Har precis köpt bilen, är det nånting speciellt man ska kika över?

/Mattias Rehse
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag har inte gjort jobbet själv och har ingen större erfarenhet kring ämnet men jag skulle iallafall tagit bort strypventilen på kopplingsslangen, om den inte är borta redan. Nu vet jag inget om din bil och hur den är körd men jag tycker det slirar onödigt mycket när man kör hårdare och kan tänka mig att det nöter mer än nödvändigt på min bil.
Jag bytte koppling nyligen på min knapp 13000 milade M3 E36. Skall tillägga att min koppling har aldrig slirat för mig utan byttes för att vlådan skulle tas ner pga byte av "flexbälg" o då tyckte jag att det vore korkat att INTE byta koppling. Jag rekommenderar byte av svänghjul, det är ingen större extra kostnad (ca 3000 kr). Länk Du skall absolut INTE svarva svänghjulet under några som helst omständigheter, putsa upp det med våtslip/motsvarande är OK, men är det blåanlöpt så är det byte som gäller. Beställ även packbox vevaxel samt övriga tätningar i motoränden, byt även ingående axels packbox i vlådan. Mitt svänghjul visade sig vara i utmärkt skick med lika mycket/lite "glapp" som det nya Länk
Ma
98
Mattias_R
525d -05
M3 -11
Glömde skriva att det är en smg. Någon som har koll på vad det sitter för originalkoppling?

/Mattias Rehse
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det är samma
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.