|
|
|
|---|---|
| Funderar på en ny 116i m sport för 230k är det prutbart tro ? | |
|
Det skadar aldrig att försöka, men med de erbjudande som gäller nu kanske det är svårt. Listpriset på en sån bil är ju 288k.. Fast du borde åtminstone få vinterhjul billigt eller på köpet! |
|
| Jag fick ner min till 215' men den hade rullat 400 mil. Kanske är 230' ett ganska ok pris. Får du med vinterdäck som Weiman säger så är du hemma. | |
| Jag tror inte de bara skickar med vinterhjul. Det motsvarar väl ca 15kkr om det är på aluminiumfälg. Du kanske kan få den rabatterade men de ger nog inte bort dem hur som helst. | |
| Jag fick vinterhjul på 16" alu för 4000kr när jag köpte min (lätt beg) utan prut. Kan ju vara ett riktmärke.. | |
| Min bil var ca halvåret begagnad och gått undet 500 mil när jag köpte den av BMW för 205K inklusive vinterhjul på sexiga plåtfälgar. | |
|
Om det inte redan finns en uppsättning vinterhjul på lager till bilen (tex en demobil som rullat under vintern) så brukar det vara omöjligt att få med vinterhjul på köpet. Så här års har handlarna oftast inga vinterdäck kvar på lager men det skadar aldrig att fråga :-) Rör det sig om en ny 116 på kampanj är dessa med största sannolikhet nettoprissatta dvs prutmånen är 0. Då kan det vara bättre att försöka få med extra prylar som lackstift, bilvårdsprodukter eller något annat löst som finns hemma. Sådana saker har oftast handlarna väldigt höga avanser på. |
|
| Allt kan man pruta på, och jag hade tagit vinterdäck före lackstift vilken dag som helst, eller gått till en annan återförsäljare :-) | |
|
Mina erfarenheter är att det är lögn i helvete att få med vinterhjul på köpet av en fabriksny BMW om det inte finns något lämpligt på lager som ligger och skräpar. Men det finns säkert bättre förhandlare än mig på forumet, tar tacksamt emot tips :-) Vad gör du om alla handlare du går till säger nej? Köper en Ford där vinterhjulen ingår? |
|
|
Det har aldrig hänt:-) Jag köper inte bilar varje dag precis, men hittade min bil med motor och utrustning och förklarade att jag tänker pruta ca 15k och vill ha med vinterhjul, förvisso plåtfälgar. Inget orimligt prutande alltså, men ganska bra för en bil i prisklassen kanske. Lycka till med bilköpet. |
|
| Jag har heller aldrig fått med några nya vinterhjul på köpet när jag har köpt ny BMW. Det närmaste jag har kommit är 20% i rabatt på det paketpris BMW har för kompletta hjulsatser. | |
| Jag förstår inte heller hur folk lyckas förhandla med vinterhjulen på en ny bil. Nog för att jag förhandlat någon ytterligare procent på den obligatoriska rabatten men en uppsättning vinterhjul har det aldrig varit tal om. | |
| Hm, jag har köpt 3 bilar av handlare, en ny och två nästan nya och alltid fått med vinterhjul och llite extra prutande på priset. Har ni redan fått bra rabatter kanske? | |
|
Hämtade ut Hondan flongny med ~17.5% rabatt inkl. vhjul (Hakka 7 dubb) på Honda originalfälg. BMW var nästan ny (1100mil) och jag "hotade" med att hämta en nästan likvärdig bil uppåt landet för att få bra pris. Sparade ca 30-40 tKr jämfört likvärdiga bilar på blocket. Vhjul ingick dock ej, men det köper man ganska billigt begagnat. |
|
|
Jag köpte min nästan ny hos bmw och förhandlade till mig att jag ville ha ett par vinterdäck till. Hur skulle jag annars kommer därifrån mitt i vintern? :-) Först fick jag ett blankt nej, men till slut så. Men som ni säger så var dom inte helt nya, utan dom hade suttit på en annan bil som dom fått in som det inte skulle ingå vinterdäck i. Att dom sen var i princip helt nya är ju en annan sak. Säljaren berätta då att vinterdäck aldrig ingår vid köp av ny bil. Utan det får man alltid köp till. Pris beror på vilken bil de handlar om. Rabatter där lät inte helt omöjligt :-) Att det heller inte speciellt ofta ingår vinterdäck i begagnade bilar är att många har gått som företagsbilar, och där använder man sig ofta av sk däckhotell. Dvs att bilen i sig äger bara en uppsättning däck. Den andra uppsättningen tillhör företaget ifråga och följer inte med bilen vid försäljning. Oftast säljs den med sommardäcken oavsett årstid. |
|
| Det kanske är lättare att få BMW släppa iväg en uppsättning vintethjul när det råder vinterväglag och bilen står på sommardäck i utställningshallen. Aja, jag hade vänt på klacken om dom inte hade skickat med vinterhju. | |
| Kompisen köpte igår en vit 116i M-sport -15 (demobil med 200mil) för 209kSEK, vilket även var utsatt pris. Priset var fast och inga vinterdäck ingick. | |
Verdi |
Tror VTech kan skrämma upp en 116i till 240hk så kan vara värt att kolla upp om bilen känns lite slö. Känns lite tveksamt om det är nyttigt för drivlinan dock. :) |
|
Här pratar vi väl en fabriksny bil, så vad man får till begagnade (över 50 mil räknas som begagnat) är ju inte lika intressant. Där kan de antingen fått med vinterdäck själva, eller blivit tvungna att sätta vinterdäck på demobilen. Då är det såklart lättare att skicka med dem. Borgenscalle, hur bra rabatt hade du fått på bilen när du fick med vinterdäck till den fabriksnya bil du köpt? Var det en bil tillverkad för dig, eller en lagerbil? |
|
|
Om nu vinterhjul ingick så skulle det väl stå? Det finns självklart ett antal parametrar som styr. Finns det begagnade vinterhjul att tillgå? Hur ser den övriga rabattsatsen ut? Går du in och köper en bil till listpris så finns det marginal för handlaren att "skicka med" vinterhjul. Om du däremot redan har prutat 10% så är den chansen betydligt mindre. Bilar som redan är hårt subventionerade finns det sällan utrymme för varken prut eller vinterhjul. En bra rabattsats är däremot vanligt. Personligen så föredrar jag en ordentlig rabatt framför vinterhjul. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.