|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Var igår ute för att njuta lite av min BMW varpå en enligt mig, rätt märkligt historia, utspelade sig. Jag låser upp bilen, kör tändningen som vanligt, men absolut ingenting händer. Försöker igen, håller denna gång nyckeln vriden på "3:an/tändningen/kör startmotorn" inne i ca 10 sekunder, varpå startmotorn går igång och bilen startar omgående. 10 minuter senare är jag på macken och ska tanka, bilen startar precis som vanligt direkt efter. Efter att bilen stått ytterligare två timmar så är problemet tillbaka, jag får hålla nyckeln vid tändningen i 5-10 sekunder innan bilen startar. Startmotorn är tvärfräsch och snurrar som en dröm, batteriet är i princip nytt och jordpunkter är kollade i somras.. Har idag pratat med en mycket trevlig tekniker på BMW, som trodde det kunde vara 61 326 901 961 "ignition switch". Har någon av er andra varit med om samma problem och har förslag på vad det kan vara? Till historien hör att bilen ibland gett ifrån sig ett rätt konstigt elektroniskt "knarr/missljud" när jag stängt av bilen. Jag byter ogärna delen i onödan då bilen redan kostat mig några kronor.. Vänliga Hälsningar | |
| kan vara dålig ringantenn | |
|
Tändningslåset är ju ganska hårt drabbat av fel. Se om du hittar någon tråd som liknar din: Länk |
|
|
Nej, ingen av tipsen hjälper mig riktigt. Ringantennen har väl med verifiering mot nyckeln att göra? Och att det i ett sånt fall skulle hjälpa att hålla tandningen längre känns avlägset. Tändningslåsets symptom verkar av Google träffen innebära att cylindern snurrar/kärvar. Inte heller det problemet har jag.. Hmm |
|
|
Samma problem på min E39a. Efter gooooglande så har jag kommit fram till följande - EWS (stöldskyddsmodulen) kräver att 1) nyckel känns igen via signal från ringantennen 2) det kommer signal att kopplingen är nedtryckt eller att automatlådan är i P eller N läge. - P/N/koppling signalen kommer primärt elektriskt, men via K-bussen som backup. Via K-bussen så kommer den med fördröjning, vilket kunder förklara den mystiska fördröjningen --> antingen så så funkar ringantennen dåligt och EWSn får rätt signal efter ett antal försök eller så är P/N/koppling signalen opålitlig. Lödde in en hopptråd till P/N/koppling signaltråden och drog ut den under instrumentbrädan. Har en multimeter i kupen. Nästa gång det händer så kollar jag om signalen är +12 V dvs i rätt läge för start. Förhoppningsvis blir det då klart om ringantennen skall bytas eller om det är fel på P/N givaren i växellådan. EWS modulen kan förstås vara trasig, men verkar inte vara något vanligt fel. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Anslutningen från tändningslåset till/på startmotorn den klena kabeln kan vara dåligt ansluten eller glappat upp sig och blir då väldigt temperaturkänslig och ger sporadiska fel antingen vid kall eller varm motor, men snurra startmotorn felfritt i läge 3 så bör man nog bortse från det. Kontaktblocket bakpå tändningslåset som BMW killen påtalar är också en vanlig felkälla som också ger en del konstiga symtomer. Är bilen enbart svårstartad sporadiskt ibland dvs stormotorn funkar helt OK den får snurra längre än normalt innan bilen startar gissar att vevaxelgivaren strular, ev kamaxelgivaen. Här bör man kolla ev felkoder innan man börjar byta. Likväl som man ser felkoder på EWS systemet om det missat i överföringen att gissa är dumt och kostsamt om man kan få bra ledning av en diagnos. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar. Inser att jag kanske ska förtydliga lite. Startmotorn går inte alls när jag misslyckas starta, ingenting händer. Jag kan hålla tändningen inne i 5-10s utan att något händer för att sedan plötsligt starta (när väl startmotorn går igång) Testar kolla om jag har något kabelbrott vid ringantenn till att börja med, |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla anslutningar på startmotorn i första hand.typfel för dålig kontakt.När du vrider på tändningsnyckeln alstras det värme i anslutningen och då hoppar startmotorn igång när det blir varmt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kan också vara kolen och/eller sollenoiden i startmotorn som är kass. Försök knacka på startmotorn med en lång plast- eller trästång samtidigt som startförsöket sker - hoppar den igång då, är det troligen knas med ovan nämnda delar. Undvik att använda en metallstång då det är lätt att komma åt de öppna elanslutningarna på startmotorn och kortsluta mot någon metalldel i motorrummet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, då ska jag se över startmotorn idag! Återkommer med resultat! Ska väl också nämna att jag faktiskt chansade på att byta ignitionswitchen kort efter att tråden startades, hjälpte inte ett dugg så det var 800:- i sjön. Behöver någon en fungerande switch - hojta till! Tack för alla svar hittills! |
|
|
Hade exakt samma på min e39 tills en dag då den inte startade alls. Kopplade in dator och felsökte och det visade sig att det var nyckeln som var problemet. Så fick beställa en ny på BMW för ca 2000:- kosan och klar. Så mitt tips är att pröva med en extranyckel om du har en sådan och se om felet kvarstår. Med vänlig hälsning, t |
|
| Det sitter väl ett laddbart batteri i nyckeln? Som laddas när nyckeln sitter i låset. Kan det vara så att om det är kass måste det laddas lite innan nyckeln fungerar, eller är batteriet bara för fjärrlåset? | |
| Det batteriet är endast till fjärrlåset, finns inget batteri i nyckeln till startspärren. | |
| Menar inte att det är batteriet i nyckeln heller.. Sitter ett litet chip i nyckeln som tappade kontakten med bilen. Var det som va problemet med min i alla fall Och därför fick jag beställa en ny nyckel. | |
|
Problemet är att det kan vara vad som helst som har nämnts utan felsökning blir allt en gissningslek. Vad jag har förstått om startmotorn går runt (vilket den inte gör i ditt fall) kan det vara EWS modulen. Min e39 2003 gick startmotorn men bilen gick inte igång först efter några försök felkod visade EWS modul. Men som i ditt fall ingenting händer då kan det vara nyckeln eller det som känner av nyckeln i tändningslåset. Du kanske har gjort det men kolla felkod är en vägledning. Utan och felsöka på bilen så blir det och byta delar till man hittar felet. |
|
|
Jag läste på lite. För att startmotorn ska gå runt krävs ett kodutbyte mellan EWS och DME, sen skall ny kod beräknas för att DME skall aktivera tändning och insprutning. Om det steget falerar rullar DME fram upp till 200 koder i kodtabellen (ifall det blivit fel) men stämmer inget kommer startmotorn fortsätta gå utan motorstart. Du verkar ju inte komma till första steget att startmotorn går och då är det nyckel, antenn i ratten samt EWS som måste fungera vad jag kan förstå. Googla" E39 EWS start lock" o läs första pdfen från e38.org om du är nyfiken på funktionen. |
|
|
Beträffande diskussion med nycklar. Mina två original nycklar funkar kanske en gång på 50 medan reservnyckeln var nära 100% (dock med ett par sekunders fördröjning) ganska länge, men har även den börjat fallera nu, så problemet är rätt angeläget. Tror inte på nycklarna (vad är oddsen på att tre nycklar varav två oanvända ska sluta fungera inom loppet av 6 mån?) utan snarare ringantenn eller EWS. Tack för pdfen, ska läsa lite. En annan fråga - hur kommer jag åt startmotorn ovanifrån? |
|
| Komma åt startmotorn uppifrån verkar svårt men tar man bort spjällhuset kommer man nog åt ifall du tänkte mäta. Start motorn brukar klicka om det är fel kan vara tyst om det är kortis. Ett test du kan göra om det kortis, ha på innerbelysningen i taket och vrid på nyckeln har du kortis så blir lampan mycket svagare dimmar ner ingen reaktion alls du har du nog ingen ström till start motorn. | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
min ena nyckel har då körts minst en gång i tvättmaskinen funkar utan problem... |
|
Hade en gammal merca (124-serien) och den betedde sig exakt som TS har beskrivit - det var solenoiden i startmotorn som var kass - bytte startmotorn och därefter gick den som en klocka igen. Så jag skulle börja med att försöka undersöka startmotorn genom att knacka på den. Har inte kikat på hur/om man kommer åt den från ovansidan på E39:orna dock... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lånar tråden lite har samma problem, kanske någon som har någon ide. Jag har en E39 530I 2001 och ingenting händer när jag slår på nyckeln men allt annat fungerar. Det finns ingen ström till den lilla kabeln på startmotorn när jag vrider nyckeln men om jag strömsätter den startar bilen. Jag testade alltså med en lös kabel från den svarta startkabeln från kontaktstycket under ratten och ner till startmotorn. har alltså förbikopplat något, men vad? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.