AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.277

Fråga ang Insp2 M3 e46

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej!
Under nästa vecka så åker jag och plockar hem en M3 E46a 2002 med nästan 11.000 mil på mätaren.

Funderade på lite ang hur jag ska sköta underhållet på bilen. Och uppskattar då var ni andra tycker angående detta?

Inspektion 2 ska göras i sommar. kollade pris på det för skojs skull och fick svar på ca 16.000kr. självklart kan jag betala det om det är så, men jag ställer mig frågan om det är värt det? det är ändå en 13 år gammal M3a.

Tar vi just inspektion 2 så är det enda jag ser där som man vill lämna iväg för att få det fixat är då Ventiljusteringen. Vet inte vad enbart det skulle kosta. Men funderingen var att om man kan göra på det sättet att man lämnar iväg den för det, och hoppar en stor kostnad för att någon ska stå och byta lite oljor samt stift och annat som är riktigt simpelt i mina ögon.. kommer då ta ut Protokollen som finns här på forumet och gå efter.

Då är frågan vad ni anser om detta? Sköta bilen och spara kvitton och enbart köra riktiga Reservdelar, oavsätt om det handlar om ett oljebyte eller att det ska byta skivor och belägg fram. det är ju ingen hjärnkirurgi direkt.

Att en M bil kostar vet jag, men frågan är hur mycket det är värt för dendär stämpeln i boken på en såpass gammal bil som det är. Dessutom om man är nörd och kommer sköta den pedantiskt och spara varenda papper..

PErsonligen köper jag helre en Mbil tex av en bmw euntisiast som vet vad han pratar om, än en helt okunnig person med stämplad bok som knappt vet vad motorn under huven heter..
Personligen hade jag inte betalt dem så mycket för det.

Det låter som du skruvar och donar lite själv, så jag hade hellre gjort det också vet du att allt blir fixat som det ska.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Jo det är så jag tycker lite. Men lämna in den för ventilkoll bara. det är ju lite skillnad mot och kolla ventilerna på en Ktm 450 liksom. Dessutom vill jag veta och kunna saker om ens egen bil.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag skulle tipsa dig om att kolla på youtube angående ventil spelet, verkar vara riktigt simpelt och vad jag läst är det sällan det ens behöver ändras, med lite tur behöver du bara lyfta kåpan och kolla spelet.

Jag har tänkt göra det själv i sommar då min närmar sig 8 000. Har sett bra guider på youtube så kolla där innan du bestämmer dig
Nu vet jag inte hur ofta man kontrollerar ventilspelet på E46 men på E34 är det varje inspektion 2 (om jag minns rätt), vilket betyder typ var 4000:e mil. Jag tror det är samma på E36 och E46, men med den skillnaden att serviceplanen kanske inte är olja-insp1-olja-insp2 utan snarare olja-olja-insp1-olja-olja-insp2 (iaf gissningsvis på E46) vilket betyder i runda slängar ventilspelskontroll typ var 8000:e mil? Det är inte ovanligt alls att ventilspelet krymper, ventilsätena i toppen kan "sätta sig". Att slarva med ventilspelskontrollen kan bli dyrt, och/eller ställa till med avgasvärdes-problem. Utöver detta bör man ha viss känsla hur tight bladmåttet skall glida, dessutom behöver man ett "specialverktyg" (E34 & E36). Snåla inte!
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Precis! ventiljusteringen vill jag inte ge mig in på. det är garanterat värt det. samt att man har stämpel på det. det är mer standardservice jag funderar på. att snåla på en m3a är bara korkat. men vissa saker kanske inte är lönt det i slutändan.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Det behövs inget verktyg för att trycka ner ventilerna på s54, sen så beror det kanske lite på vart man bor men jag personligen vet inte av en verkstad runt Umeå som jag har förtroende för. Då kan jag hellre göra det själv. Sen kan man ju alltid lyfta kåpan och kolla, verkar alla vara lika så är ju det fint, blir man osäker kan man väl alltid skruva tillbaka kåpan och lämna in den.

Jag tycker det är roligt att hålla på med mina egna grejer, dock är man osäker och man har en verkstad med erfarenhet som man litar på så varför inte? Det är ju inte direkt en förmögenhet. Jag tror dom ville ha ca 14 k i Umeå
Ki
83
Kimme_94
320i E36
ville dom ha 14k i umeå för bara ventiljusteringen?!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Ventiljustering tar typ en timme om jag inte minns fel. Klart lite längre tid första gången man gör det.. men absolut inte svårt utan handlar mest om nogrannhet. verktyget man behöver för kontroll är ett bladmått med vettiga steg mellan måtten, gärna 0,02 mm. Och om man behöver byta shimsar så behöver man ett magnetverktyg, får mig det kostar runt 300 kr på bmw

/T
Ki
83
Kimme_94
320i E36
okej! är det någon som vet pris på att lämna in den på enbart ventiljustering på bmw?
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Nej 14 var för hela inspektion 2.
Ventiljustering kostar nånstans runt 3000 kr hos BMW "på landsbygden" (läs Kristianstad). Det exakta priset beror på hur många shims som byts, de byter även (givetvis!) ventilkåpans samtliga packningar....
Man får svårt att hinna med att kontrollera 24 ventiler på en timme...Mer normal tidsåtgång är ca 2 timmar, för en erfaren mek. Jobbet innefattar demontering av tändspolar+ventilkåpa, demontering tändstift (lättare att dra runt motorn...), mätning av ventilspel, uträkning av ny shims tjocklek där shims behöver bytas, byte av shims, återmontering. Allt detta på 1 timme är banne mig snudd på omöjligt, om man inte fuskar hej vilt med ventilspelsmätnings-proceduren...
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Sådär! m3an hämtad och står i hyrt varmgarage och väntar på våren:)

Nu är det dethär med service. vet någon serviceintervallerna?

Senast i boken är motorolja och mikrofilter vid 95075 km. Bilen har i dagsläget gått 109891 mil. Varpå ägaren innan har bytt olja och filter en gång efter det.

Servicen innan det är en inspektion2 vid 76306 km.

Så alla som har koll med servicar? vad bör jag göra på den nu till sommaren? sen intervaller på allt efter det?
En full inspektion 2 med ventiljustering kan ju inte behövas göra nu när den gått ca 3000 sen senaste insp2?

Enormt tacksam för svar och hjälp med detta!
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Grattis till nya bilen :)
Inspektion 2 behövs ej då inspektion 1 är nästa enligt serviceboken.

Intervallerna går olja, insp.1, olja, insp.2....

Börja med ett extra oljebyte utöver boken och sen så många extra oljebyten du har råd och tid med :)

Tips kolla när bromsvätska och kylväska bytes senast
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Grattis till bilköpet! E46 M3 är en fantastisk bil. Saknar min gamla ibland, helt klart.
Intervallen är ju Insp I - oljeservice - Insp II - oljeservice - Insp I - oljeservice - Insp II, osv.
Mao bör din nästa bli en Insp I. Sen kan det dyka upp bromsvätskebyte också, kommer inte ihåg om det lägger sig vid ordinarie servicemeddelanden eller om det kan komma separat.
Själv gjorde jag ett extra oljebyte mellan intervallerna utan att nollställa indikatorn då jag personligen tycker det går för långt emellan.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Tack! Kommer sova gott!

Tack för tipsen! Så att köra olja och filter enbart nu till våren tycker ni duger? samt en koll så att allt är OK. Och en full Insp1 innan avställning eller nästa sommar?
Ägaren innan har nyligen även bytt olja i bakaxeln.

Ska även lyckas byta olja i kompressorn..:)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja det tycker jag duger. Och som phiim skriver, kolla hur det står till med broms och kylarvätska. Skadar inte att ha allt fräscht.
Viktigt också att förra ägaren haft rätt olja i bakaxeln när den byttes.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Okej jag kör på det!
Olja och filter. samt koll på allt annat och ev byte av bromsvätska och kylarvätska. oljan i bakaxeln var rätt. Så blir det ev full insp2 till nästa sommar då.
Ang alla vätskor, finns det någon databas där man kan få upp vad det ska vara för fabrikat osv på alla vätskor?

Tack för all hjälp:)
Sitter i samma sits som dig, med en bil som precis 11000mil. Funderar på att kolla ventilspelet, byta olja och filter innan ja ställer på för i år, sen göra inspektion 1 enligt indikatorn som står på ca 700 ~ 500mil.

Kollade hur man kollar/ställer ventilerna, kan man skruva lite själv är detta inga problem, inga direkta specialverktyg förutom magneten och tungan rätt i mun!
Nu är måtten i inch, antingen översätter du måtten till mm eller så letar du rätt på värdena, finns här på AP någonstans..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.