AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.012

Varning för spridarfel

Bm
25
Bmwwannabee
520d Xdrive Touring M-Sport -15
323ti -97
M3 E30 -87
M3 E46 -02
VW Bubbla cab -72
Har en X5 3.o SD -08.Förra veckan när jag hämtat bilen efter att den stått på flyget i två dagar, dog den plötsligt på vägen hem. Startade om den och körde hem utan problem. Morgonen efter när jag skulle till jobbet hände det igen. Har lämnat in för att kollia felkoder och fått upp 004440 DDE Injektor cylinder 4, aktivering och 004460 DDE Injektor cylinder 6 aktivering. Vad säger ni? Känns lite mystiskt att två spridare skulle lägga av samtidigt inom loppet av 5 mils körning. Kan det ha varit nån skit i dieseln? Ska man prova hälla i redline eller nåt annat? Felkodrna var enkla, alltså nu borta efter att man nollat datorn. Tydligen kan man få upp en kod som indikerar byte men den har inte kommit än iaf...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har haft samma problem.
Fick felkod på en spridare. Bytte den men bilen fortsatte dö. Kollade koder igen och då visade det sig att det var dags för nästa spridare.

Efter att ha bytt båda så fungerade bilen perfekt.

ps. hur långt har din bil gått? Min hade gått ca 21K mil när det inträffade.

Bmwwannabee
520d Xdrive Touring M-Sport -15
323ti -97
M3 E30 -87
M3 E46 -02
VW Bubbla cab -72
Min har gått 15. BMW tar 4000 för jobbet att byta och spridarna kostar 4900 st. Frågan är ju hur länge dom andra fyra håller.
En kollega fick liknande pris hos BMW men gick till en verkstad "på hörnet" och bytte för 300kr styck. Iofs en bensin motor, men BMW tar hutlöst verkar det som,
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Min 35d har varit på verkstan två gånger med samma problem. Vid ett tillfälle dog bilen på E4-an vid Sollentuna, men jag lyckades få igång den igen och ta mig av vid närmaste avfart. Sedan dog den igen... Bmw tog kostnaderna för detta då den vara relativt ny (<3000 mil). Men som vanligt då man pratar om problemen för att få mer bakgrund osv så drar de öronen åt sig och pratar i termer om att "detta är jätteovanligt" mm. Totalt har 3 av 6 spridare bytts ut. Får se hur länge resten håller.

Problemet är common rail-systemet som innebär att börjar en spridare läcka så tappar (oftast) de andra trycket. Och med 1800 bar i systemet behövs det inte så mycket...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.