AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.643

Vad är det som låter i framvagnen? Saab 9-5

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har ett ljud i framvagnen, låter som fjädersäte men detta är bytt + h&r fjädrar 30/35mm, stötdämpare dock lätt beg, länkarmsbussningar samtliga, kränkningshämmarstag samt bussningar till det som går tvärs bilen, subframebussningar, bussning till växellådan. Bilen är löjligt påkostad men ändå har jag kvar detta störande ljud...

Tips på vad det kan vara? Själva stötdämparen som låter? Samma ljud fanns även innan bytet. (Saab original)
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Fjäderbenslagringar är väldigt vanligt på 9-3, vet inte om det gäller 9-5 också, kan vara värt att kolla dock!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Lagringarna var knäpptysta och kändes perfekta när vi hade nere fjäderbenen.

Ljudet kommer främst vid vägbulor. Går inte att framkalla när man gungar bilen.

Funderar på om stötdämparna kan låta? Har ju bytt ut så galet mycket på bilen nu utan att komma runt problemet. Utfört av Saabverkstad men ändå hittas inte ljudet.. :-/
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag hade ett klonkande ljud på en Citroën C2 tidigare, bytte krängningshämmarstag i tron att det var det som var problemet men det visade sig vara en styrled som var glapp. Lät mest vid gupp och ingenting när man gungade bilen vid stillastående.

/Masten
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Bilen är helt befriad från klonkljud det låter då bilen fjädrar så att säga och framför allt vid lite större fjädringsväg som vid vägbulor eller kraftigare mjuka gupp i vägen (inga hålor de undviker jag ;) )
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Troligtvis det stora överhänget fram som tar i, köp en Beemer.... ;)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Haha visserligen är den låg men är väldigt rädd om bilen så kör snällt med den. Har haft många BMW lika mycket problem som med andra bilar bara lite dyrare att lämna in. Bmw kommer jag byta till framöver men det får bli om några år då dagen bilar tappat i värde en del. Ser man på en BMW mellan 07-11 vilka jag tycker håller rimliga priser både 3 och 5 serie så finns det ju tyvärr en hel del tråkiga vanliga fel man kan åka på och jag är så sjukt trött på bilar och alla problem och utgifter det innebär.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min Sambos 9-5a har också nåt konstigt ljud för sig höger fram.
Det började för några år sedan och finns mest där när det är kallt eller bilen har stått ett par dagar.

I vårt fall misstänker jag stötdämparen.

Xon
528i Touring e39
Skulle nog tro att det är knakstag som låter. Det som även heter krängningshämmarstag
///Xon

Hellre omkommen och bortförd än omkörd och bortkommen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.