AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.241

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 7 av 25
AlexanderK: Det är märkligt att ett företag med 4000 ingenjörer, och som har tillverkat miljontals med bilar sedan 1920-talet, inte kan konstruera en bilmotor som håller mer än några få tusen mil förrän den måste in på ett mycket dyrbart kamkedjebyte.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja du Alexander, uppenbarligen har de 4000 världsmästarna misslyckats denna gång. Och du träffar rätt, jag är ingenjör. Dessutom brottas med tysk besserwisser-mentalitet nästan dagligen... så inte fan är jag sugen på att flytta dit o få ännu mer av den kakan. (Har dock jobbat i DE, det räckte)

Alla kan göra misstag, det gäller bara att ha modet att erkänna det.
Hej!

Lämnade in min 320d på service för ungefär en månad sen. När jag hämtade ut den sa dom att dom ville ha in den igen. Dom hade hör något missljud. Det slutade med att dom bytte båda kedjorna (goodwill).

Bilen är tillverkad 04-2011 och är en 320d med 184hk motorn och har gått 5700mil.
Frågade om dom skulle bytt kedjorna om dom ej hade hört något missljud, fick svaret nej.
Äger en 10as 320d och har mailat Bmw Sverige för att fråga om min omfattas. Bilen har rullat snart 24k mil så hade inte suttit fel med en översyn :)
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
> Bilen är tillverkad 04-2011 och är en 320d med 184hk motorn och har gått
> 5700mil. Frågade om dom skulle bytt kedjorna om dom ej hade hört något
> missljud, fick svaret nej.

Det känns lite oroväckande att sent tillverkade bilar som därigenom ska vara uppdaterade och "felsäkra" från kamkedjeproblem fortfarande kan lida av detta.

Trots att det antagligen är få berörda.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Ny info. Enligt denna tråd ska alla E-seriebilar med N47 kontrolleras:

Länk
Ringde min lokala bmwsäljare som var medveten om aktionen. Han slog in mitt regnr och fick inte fram något att den skulle in för någon koll. 320D 2010/05 185hk.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Weiman: Jag kan inte se nån länk till en av BMW angiven aktion i länken, enbart personer som antyder att det är så. Har jag missat nåt?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Nej BMW lägger ju inte ut sina aktioner på nätet tyvärr..

KrisM79 i den tråden jobbar för BMW och jag ser ingen anledning att misstro det han skriver. Däremot kan det ju vara något specifikt för UK.
Men uppenbarligen stämmer det ju inte att alla skall kollas då både min -10 och polarens -08 inte skulle kollas. Det fick vi meddelat idag.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
AlexanderK: Du tror att bilindustrin är 100% "ren" på fullaste allvar?!
Dig skulle jag vilja ha som kund iaf :-)
Det borde rimligtvis innebära att alla ägare, av BMW med N47 motorn, som har drabbats av kamkedjefel och tvingats betala själv för reparation tack vare utgången garanti och försäkring borde bli kompenserade ekonomiskt i efterhand.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Rinde BMW Mölndal - min omfattas inte av aktionen. Jag försökte ställa lite kontrollfrågor varför osv. men de tiger. Det verkar som att BMW vet mer än vad de berättar (såklart).

De vågar inte säga alltså att den INTE kan drabbas av kedjeras...

Nåväl, skönt o slippa krångel med detta nu. Jag byter dock spännaren (övre). Som sagt bilen har N47D20C motorn, såld o servad i DE fram till 2012 så de kan ha gjort något där redan i tidigt skede?
Någon som vet ev kostnad av att få den övre spännaren bytt, i förebyggande syfte?
Antar att motorn ska ut om man skall byta den nedre?
Ba
396
Bavaria1
Umeåt&r: På min 118D 08:a tog spännarbytet ca 1 tim arbetstid

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Bavaria1: Sedär! Du gjorde det som något ganatiärende eller vet du vad det kostar?
Känns som att det kan vara bra att göra i förebyggande syfte?:)
Ba
396
Bavaria1
Bilen var ju ett av de som var aktuella för auktionen, så det var ingen kostnad för mig. Och känner inte till vad priset för detta kan vara.
De hann också med att mäta kedjan med specialverktyget men den bedömdes inte behöva bytas.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Tack för svaret. Då kanske man ska fundera på ett sådant byte om det gick så snabbt.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag ringde precis min lokala BMW-handlare i några ärenden och kollade samtidigt om min 320d med produktionsdatum 2011-04-19 är berörd.

Serviceverkstaden kollade upp detta i datorn och sa att min bil inte omfattas av någon åtgärd.
Nu är vi säkert 5-10st som kollat upp sina regnr och INGEN har omfattats?.. Känns konstigt?.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.