AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.241

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 7 av 25
AlexanderK: Det är märkligt att ett företag med 4000 ingenjörer, och som har tillverkat miljontals med bilar sedan 1920-talet, inte kan konstruera en bilmotor som håller mer än några få tusen mil förrän den måste in på ett mycket dyrbart kamkedjebyte.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja du Alexander, uppenbarligen har de 4000 världsmästarna misslyckats denna gång. Och du träffar rätt, jag är ingenjör. Dessutom brottas med tysk besserwisser-mentalitet nästan dagligen... så inte fan är jag sugen på att flytta dit o få ännu mer av den kakan. (Har dock jobbat i DE, det räckte)

Alla kan göra misstag, det gäller bara att ha modet att erkänna det.
Hej!

Lämnade in min 320d på service för ungefär en månad sen. När jag hämtade ut den sa dom att dom ville ha in den igen. Dom hade hör något missljud. Det slutade med att dom bytte båda kedjorna (goodwill).

Bilen är tillverkad 04-2011 och är en 320d med 184hk motorn och har gått 5700mil.
Frågade om dom skulle bytt kedjorna om dom ej hade hört något missljud, fick svaret nej.
Äger en 10as 320d och har mailat Bmw Sverige för att fråga om min omfattas. Bilen har rullat snart 24k mil så hade inte suttit fel med en översyn :)
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
> Bilen är tillverkad 04-2011 och är en 320d med 184hk motorn och har gått
> 5700mil. Frågade om dom skulle bytt kedjorna om dom ej hade hört något
> missljud, fick svaret nej.

Det känns lite oroväckande att sent tillverkade bilar som därigenom ska vara uppdaterade och "felsäkra" från kamkedjeproblem fortfarande kan lida av detta.

Trots att det antagligen är få berörda.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Ny info. Enligt denna tråd ska alla E-seriebilar med N47 kontrolleras:

Länk