AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.273

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 6 av 25
Kollade på skoj upp min X3 jag hade innan (2011) och den var inte heller omfattad - förefaller vara främst 163 och 177hk.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Jonas118d Jag har samma motor i min 118d och den innefattas ej.

Tycker du är väldigt naiv om du tror bmw säger nej till att laga din bil då det faktiskt är att laga din bil dom lever på. Skulle din bil innefattas så skulle dom självklart laga din bil. Vad får dig att tro annat?
jo
17
jonas118D
118D-2010
@Niklas

Handlar inte riktigt om att vara naiv, motorn har till och från haft ett tickande metalliskt ljud. Har inte uppmärksammat det speciellt mkt men nu fick jag en anledning att det faktiskt kan vara kamkedjan som klickar.

Vet inte om jag skall kalla det naiv :)
CR
428
CRF_Niklas
Men tror du att ett företag som lever på att laga bilar skulle säga till dig att det ej gäller din bil bara för att slippa skitna ner sina verktyg eller vad har du för konspirationsteori mot bmw?
jo
17
jonas118D
118D-2010
Konspirationsteori?

Lilla gubben har du inget vettigt att tillföra till så behöver du inte kommentera längre om du stör dig så fruktansvärt på min åskt.

Jag har upplevt ett metaliskt klickande ljud från motorn då och då därav misstankarna.

Och nej det är absolut inte självklart att all information från BMW HQ blir vidare kommunicerad till Sverige i första hand.

Läs gärna tråden nedan så kanske du inser att det är problem med allla "N47" motorer fram tills 11 OAVSETT modellbeteckning på motorn!

Länk
CR
428
CRF_Niklas
Jag stör mig inte på din åsikt jag undrar hur du tänker. Lycka till med din "Klickande" kamkedja
jo
17
jonas118D
118D-2010
Tack :)
Någon som kört in sin trimmade bil än? Får blandade svar av verkstäderna?
Jo
67
Joben
120i -07
Hej på er! Vet att vi diskuterar N47-dieselmotorproblem här med kamkedjan i bakkant av motorn som tydligen gör det till ett mindre helvete att kontrollera/byta.
Jag har en N43-bensin(170hk) kollade i oljepåfyllningshålet i motorns framkant och ser den lilla kamkedjan,kan tom pilla lite på den,är det inte samma kvalitetsproblem med min kedja/sträckare? Är det det ,borde det väl vara lättare att kontrollera/byta med tanke på att det går att komma åt grejerna i framkant,eller måste motorn ur iallafall? Motorn har bara gått 6000mil,men motorskadeförsäkringen löper ut i sommar när bilen fyller 8år
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Min bil skall in för kontroll, tydligen börjar man med att byta kedjespännare, sedan bokas ett nytt besök för ev byte av kedja om den nu skulle vara sträckt..

120d tillverkad 2007-03

/Dan
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Min 118D 08:a fick spännaren utbytt i veckan, kedjan bedömdes OK och byttes inte ut.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kom en 320D tillverkade 01/2008 in på bärgare. komplös och kammarna står still. 25.000 mil. Ingen rolig upplevelse för en bilägare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ytterligare nått att fundera över. Det är två kedjor en från vevaxeln upp till ett mellandrev där kamkedjan kuggas vidare. Och den byts inte och den jag river fnv är det nedre kedjedrivningen som rasat.Motorn måste ur.

Länk
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Fick beskedet igår att båda kedjorna skall bytas på min.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Suck att de har dragit så länge på att erkänna felet. Ännu större suck till idioterna som valde att vända på kamdrivningen bak o fram.

Änsålänge är min 318d från 11.2008 med motorkod N47D20C tyst efter 17500mil. Visst, liiiiite transmissionsljud hörs om man lyssnar noga men så har den låtit sen 2012 och 9800mil. Svårt att säga om det är kedjan ens.

Eftersom sista gången den såg en BMW verkstad (i Tyskland) var vid 9800mil så lär jag inte få den inkallad men det är smällar man får ta som hemmamek.

De senaste 8000 milen har jag servat den med oljebyten var 1000:e mil (olja enligt spec.), alla filter, transmissionsoljor, vattenpump mm. mm.

Jag kommer att byta övre kedjespännaren ändå, nedre har nån idiot byggt in = motorlyft?

Nåväl, vi får se hur länge den går. Annars är det bara att palla under o kavla upp vid D-day :) Inte fan betalar jag för åtgärden. Lägger hellre de pengarna på ny begbil, kanske nåt japanskt med 4wd denna gång.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
FD-Ormen: Kampanjen gäller väl alla berörda modellen servade hos bmw eller ej?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jasså? Inga speciella villkor? Man kanske skulle krypa till korset och slå de en pling då :)

Är inte bästa vän med BMW i Sverige men värt ett försök. Bilen i fråga är köpt 2012 hos BMW i Heilbronn så de kan ha gjort nåt förebyggande???

De verkade väldigt måna om sina kunder, särskilt återkommande sådana. Det fanns tom. gratulationskort med bild på kunder i rutan på vissa dyrare redan sålda exemplar i hallen.

Återkommer när jag har pratat med verkstan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det går att byta alla kedjor om man plockar ned växellådan.Den bakre bröstkåpan är demonterbar. Men dreven är det värre med. Det undre är slipad på vevaxeln.

Länk
Do
4
Dollarkungen
Bmw 320D Touring Aut -2009
Hej

Jag har kontaktat min lokala bmw återförsäljare och min bil en 320d tillverkad maj 2009 inte ingår i kampanjen.
Det verkar inte finnas nåt mönster i vilka bilar och årsmodeller som det gäller😕.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
FD-ormen. Du verkar vara oerhört ingenjörsmässigt kunnig, så du kanske skulle söka anställning på FIZ i München, med ditt oerhört överlägsna kunnande - uppenbarligen högre än alla de 4000 ca ingenjörer som arbetar med motorer - så borde du kunna revolutionera hela BMW.

Tänk dig München, det är fint där, sommaren är minst 1 månad längre i båda ändarna. Dessutom tror jag BMW skulle bli oerhört tacksamma för ditt överlägsna kunnande...

För övrigt är det väl självklart att även din bil som är inköpt i bla bla vid tidpunkten bla bla omfattas; en aktion är ett generellt åtagande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.