|
Sida 24 av 25
|
|
|---|---|
|
Här kommer specen på kamkedjebytet på min 118d-08. Länk Länk |
|
| Mycket uppskattat, tack! | |
| Hej dom har ju bara bytt den nedre kamkedjan och delar till den,precis samma som satt från början. Den andra kedjan som är bytt går ju till oljepumpen! Länk. | |
|
Förlåt jag missade en kedja. Dom har visst bytt bägge kedjor sorry! Tycker det e konstigt bara att det är exakt samma kedjor med tillbehör som satt original. Borde inte BMW gjort någon ändring av nån del eftersom det uppenbarligen någon/några delar som inte är bra. Det har ju varit mycket snack om att det har varit någon/några uppgraderingar av delar. Skumt. Tråkigt att du fått betala denna summa lider med dig. Inga pengar jag hade haft råd o punga upp med så bara. Hoppas bilen rullar fint nu. |
|
| Kontentan av allt ni har skrivit i denna tråd är att INGEN vet vilka bilar som aktionen gällt!! Sedan att det skulle vara mer troligt att kedjan går av på bilar upp till 2009/01 eller vad det nu va. Är också ren spekulation av diverse forum etc. Sedan undrar jag bad det e för konstiga motorkoder som finns med på listor vad jag vet och enligt real oem så finns det N47D20A eller C. Jag har C byggd 2008/09. Sedan verkar alla heta C. | |
| Tillägg det verkar vara minst lika många haverier från 2009/01 N47 och uppåt. Har fan lusläst mycket nu på diverse forum. | |
| Pratade med en kille på jobbet som hade en 12as 520d och den hade farit! | |
| Jag lyssnade på min motor idag. Jag har ett pulserande,vad jag tycker mekaniskt ljud när man lyssnar från sidan av motorn. Blev nojig nu. Men har lusläst det mesta o det verkar som vissa bilar kan ha detta utan att det är någon fara?. Att många bilar har ljud från kamkedjan?. Men jag har ett mer pulserande ljud. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@gaspo : Bokstaven används om man gjort ändringar av motorn som kräver nytt typprov (vad jag förstått). A är standard medans alla bokstäver är för någon typ av ändring. |
|
Gaspo Det låter tyvärr som kedjan. En mekaniskt ljud som pulserar 1-2ggr i sekunden. Tjjhtjjh tjjhtjjh thjjth Man brukar beskriva det som ett släpande ljud. Brukar höras bäst vid vä framhjul, ofta på tomgång |
|
| Umeåt&r:Ja jag misstänkte det. Hörs tydligt i motorummet vid vänstersida framifrån om man lutar sig framåt o lyssnar. Jag kommer då ALDRIG pröjsa 20k för byte av kedjor etc. När det har varit en aktion om detta. Ringde till BMW sverige ett flertal gånger i veckan och förra veckan och efter mycket tjat så pratade dom med garanti avdelningen. O dom sa att min bil inte hade/är omfattad av aktionen. Däremot gav jag mig inte o ringde igen o tjatade om att jag åker då runt med en tickande bomb om något skulle hända. Då pratade hon i kundservice igen med garanti avdelningen o samma svar men jag gav mig inte. Då bad hon mig vänta igen. Då när hon efter 10minuter kom tillbaka till samtalet. Så hade hon pratat med garatiavdelningen igen. Då hade dom sagt att skulle något hända med kedjan/kedjorna så skulle BMW ta detta på goodwill. Jag frågade hur skall jag kunna lita på detta. Då sa hon att allting sparas på data som hon och garantiavdelningen pratat om. Ringde dagen efter för att dubbelkolla. Mycket riktigt så stod det en notis om goodwill på mitt regnr. Men jag undrar varför dom skulle vänta tills haveri? | |
| E det normalt att motorn skakar som fan? alltså motorkåpan skakar som fan? | |
|
Okey , låter ju otroligt att dom skulle göra så , jamenar, det "har ju redan hänt något" med kedjorna, dom är ju sträckta och påväg att ge upp :0 Min motorkåpa vibrerade utav helvette , höll man handen på med lite tryck så blev det mycket tystare. Mitt tips, sälj bilen. Du kommer inte finna nån körglädje längre då detta är det enda du kommer tänka på när du är ute och kör. Sen när den väl rasar så står du garanterat inför en diskussion med Bmw och utan bil i några dagar. Var kommer den ge upp? Motorvägen? Semestern? På väg till jobbet,sjukhuset? Nää inget att lita på enligt mig. |
|
| Jävla lustigt nu när jag starta bilen så är det pulserande ljudet borta. Körde dottern till träningen imorse C:a 6km med kallstart. När jag kom hem o lyssnade så var det pulserande ljudet där. Nu två timmar senare är ljudet borta. Bilen stått i två timmar nästan. Får försöka göra en ljudfil o lägga upp nånstans. Så folk kan lyssna. | |
| Min lät också efter körning. | |
| Det pulserande ljudet är borta? Fattar inget. Sedan sitter det nån slags returslang i plast eller nått från oljeröret ner till insugsröret för lufttillförseln. Som är alldeles oljig o skitig vad är det för rör/slang? | |
|
Asså min lät inget vis uppstart / kall. Men efter ett tags körning så började det släpande ljudet höras. Från första gången jag hörde det så gick det väldigt fort till att bli väldigt tydligt. Det är nog rör till vevhusventilationen som sprucktit lite "längst ned" , då fuktar det olja och gegga runt där. |
|
|
La upp en länk med ljud o bild nu. Plastslangen jag menar är den som sitter bredvid den med blå plastklämmor. Till vänster fram vid motorkåpan. Länk: |
|
| Inga sprickor på plastslangen. | |
|
Det är slang till vevhusventen, bara att dra lös och inspektera slangen, mest troligt små sprickor i botten av den , vid gummiöverföringen , jättevanligt. Resulterar i en 2a på besiktningen f.ö. Venvhusventelation, ej sluten, 2. Ska lyssna på klippet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.