|
Sida 23 av 25
|
|
|---|---|
| Jag fick domen på min 118D-08 förra veckan. Köpte den av en privatperson 15mil innan det började komma ett rassel från motorn. Otur! (??) Så jag får stå för kostnaden själv. Båda kedjorna måste bytas och därmed också motorn plockas ur. Det skulle landa på ca 22 000:- vilket jag inte tycker är "så farligt" när man ser vad andra har fått punga ut. Så nu är det väl bara att vänta på att min e61 520D börjar rassla också. | |
|
Johan: Jag fick också ett pris på 22tkr för byte av bägge kedjorna när jag bokade jobbet men det slutade med en slutnota på betydligt mer då bla även två spridare inte gick att demontera(kostar ca 5000:-/st) utan att sabba dem, arbetstiden uppgick till 30tim bara den............ jäkla tur jag hade som fick detta gjort via auktionen! Så mao: Notan kan sluta på betydligt mer om du har otur! :( |
|
|
Hewi, varför demonterades spridarna när kamkedjorna skulle bytas? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Jag tror man måste demontera dem för att få av ventilkåpan | |
| Länk | |
|
Ok, har inte kikat i detalj på den motorn innan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Pelsen |
Har begärt in pris från flera verkstäder ang kamkedjebyte, sträckare, och släpor. Bmw åf (3 olika) ska ha mellan 19 750-23 500. Två andra mycket kompetenta verkstäder ska endast ha runt 12 500 Bmw har dubbelt så lång arb tid, 22 tim enl offert. Även tempot i verkstaden verkar vara "premium"... |
| Pelsen: det är bmw återförsäljare jag har lämnat min till och dem räknade på att arbetet skulle ta 12-13h . Då bör dem alltså ha nästan dubbelt så hög timpenning som dem åf du har pratat med om jobbet skulle ta 22h där. Konstigt. | |
Pelsen |
Låter lite märkligt som du säger. Hörde iofs av en relativt säker källa om de timpriser BMW tar ut. Är det skruvning i maskin som gäller (typ kamkedja och kringutrustning) är timpengen ca 1500 Sek... Pelsen |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Den 320D-07 jag böt motor på pga undre kedjen hade gått av tog väl en dag i och ur 16timmar nu är jag inte så flink i händerna pga handikapp. Men det hade nog gått att plocka ned lådan enbart och skruvat på kåpan bak på motorn och byta kedjor mm. Är väl typ halva tiden att ta ned lådan mot att lyfta motorn. 12500 är ruskigt billigt, timpengen kan inte vara speciellt hög. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Har läst på något engelskt/amerikanskt forum där dom skriver att det skall gå att byta båda kedjorna utan att lyfta motorn och därmed spara mycket tid. | |
| Vet inte om kedjerasslet på min 320d årsmodell 12 bidrog till att jag tröttnade men nu sitter jag i en M135i istället 😀 | |
| Övergav n47 också, åker T5a idag 270hk/1400kg. Driver dock på fel sida men det kan jag leva med :P | |
| 270 räcker gott och T5:an är en mycket fin motor. | |
| Joo kände attjah ville byta från min osäkra n47 till något jag prövat och vet håller, avis på 135an dock! ^^ | |
|
M135:an är helt fantastisk! Ville komma så långt ifrån 2 liters dieselfyra som var möjligt. Hade en 850 turbo i ungdomen så den har en speciell plats i mitt hjärta. Det var väl där bilnörderiet började... |
|
| Nu fick jag ett samtal från Autowåx Bil i Karlstad och min 118D var klar för avhämtning. Dem tog in den igår morse och ringde nu vid lunch så det hade gått smidigt och enligt planen. 23200:- skulle dem ha för detta. Nu kan jag förhoppningsvis åka gött till jobbet i några år! | |
| Du får gärna scanna o ladda upp en kopia på specen med alla bytta delar osv :) | |
| Hämtar den på torsdag ( när jag lämnar in e61an på service, billig vecka det här ;) ) så jag fixar specen under helgen. | |
| Haha fantastiskt!^^ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.