AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.296

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 22 av 25
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
När de gäller är man inget värd.

Har gjort allt man kan för "förtjäna" goodwill eller annan hjälp av BMW.
Servad enligt bok hos BMW köpt de slitagedelar jag bytt själv hos BMW m.m.

Men nu råkar min bil med N47 inte omfattas och jag måste lägga 1/3 del av bilens värde på reperationer.

På europeiska forum läser man om 07-08:or med 20k mil på mätaren som inte servats på BMW som ändå får allt fixat.

Förtroendet för detta premiummärke är för min del borta. Hoppas bara alla ni andra slipper liknande problem.

Enligt såväl BMW som andra forum skall motorer efter 01/2009 ha andra drev på vevaxel vilket kan ge oljud men ska inte leda till dessa stora haverier. Alltid en tröst för er med senare N47.
Lider med dig.
Visa användare
60
Mikasa
118d -08, chippad till 120d
Nu har det gått ett tag och fler har även gjort detta.
Jag fick byta både spännaren och övre kedjan på en 118d 2008
som hade gått cirka 9000 mil.

Så jag undrar igen om nån mer har denna erfarenhet:

Bränsleförbrukningen ökat ifrån 0.45 till 0.70 (landsväg).

Blandad låg den mellan 0.55 till 0.62, nu står genomsnittsmätaren på 0.89

Inte kul.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Länk

Undrar hur BMW har hanterat denna bil om ägaren besökt en BMW-verkstad. Premium?
Så jävla glad att jag för stunden sitter billös! Hejdå n47! Ses aldrig igen^^
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
ElWeeman: Verkligen tråkigt!! Så det var alltså den nedre kedjan som hade rasat i din bil?
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Hej!

Vevaxeln var av. Jag lossade oljepump som ju drivs av kedjan men kunde inte se något fel på kedjan?

Teorin är att kedjan kuggat vilket låst veven som gick sönder de plötsliga stoppet.

Skall fortsätt felsökningen, motorn är nu ur bilen iaf.

Pelsen
På det sättet BMW hanterar/hanterat dessa motorer, N46 och N47 är rena jävla skämtet.

Har varit i kontakt med ett antal verkstadschefer i ÅF ledet och samtliga anser att sträckaren aldrig varit bra i någon av ovan nämnda motorer.

Rekordet för havererad kedja var enl en chef 600 mil, det är permium det...

Just bytt allt i en 118i pga av rappad kedja och orsaken var som de flesta fall kedjesträckaren.

Hoppas det löser sig för dig.

Hälsn Thomas
Visa användare
60
Mikasa
118d -08, chippad till 120d
En kraftigare kedjesträckare, ökar den bränsleförbrukningen ?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är nog inte så mkt fel på sträckarna, mer dålig kvalitet på kedjorna eftersom de sträcks ut och blir för långa vilket gör att sträckare kanske pga av det får problem samt att kedjan då nöter ned eller passar dåligt i dreven också.
Pelsen
Samtliga sträckare jag sett har kärvat och varit nästintill omöjliga att få isär. Sitter stenhårt nypta i godset.

Om det beror på kedjan att det blir sådana vet inte jag men just i dessa fall verkar det vara den som är orsaken.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Borde inte BMW skickat ut info till ägare om detta med kamkjedjebekymmer. Om det är så allvarligt så borde det kommit ut brev?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Problemet är ju att Bmw inte vill känna vid sig att detta är ett problem. Dom säger själva att dom fallen som varit är för få sett till antal bilar som rullar ute på vägarna för att klassa det som ett konstruktionsfel.
Sen hävdar dom att på senare modeller är det åtgärdat och därav att det bara är tidigare modeller som kallas in.

Ett stort skämt enligt mig! Visst kanske dom har hittat andra delar som är mer tåliga. Men fortfarande är dom inte tillräckligt robusta som dom borde vara.
Varför inte? Jo, för att man kan inte trycka dit hur kraftiga delar som helst utan att påverka motorn. Att slänga på riktigt kraftiga skulle helt enkelt påverka motorn så pass mycket negativt att karaktären blev helt annorlunda.
Finns bara en anledning till att det blivit såhär, och det är förbrukningshettsen som råder. Man vill helt enkelt ha en motor som är så effektiv det bara går till minimal förbrukning. Då måste man tumma på marginalerna någonstans.

Känner bara att någonstans och någonting framöver borde Bmw åka dit.
Så fort man tänker på detta så kommer VW-skandalen upp i huvudet. Men stora skillnaden där och mot detta problem att detta lett till att allt för mångas ekonomi har blivit raserade igenom ras som Bmw inte vill känna vid sig.

Vet man hur en motor är uppbyggd och vilka delar som påverkar vad så behöver man inte fundera speciellt länge innan man förstår att konstruktionen inte håller det mått som skulle behövas.

Går man över till VW igen så bekräftas detta igenom att dom slutade använda kedja i en viss/vissa motorer då det blev allt för mycket problem med kedjorna.
Man valde helt enkelt att gå tillbaka till den gamla hederliga remmen då man ansåg att detta var lättare än att göra om konstruktionen på kedjan.

Att jag själv äger 2 bilar med dom berörda motorerna är väl lite som många av oss tänker. "det kommer inte hända mig"
Men en vacker dag står jag väl där med byxorna nere...
Wi
40
Wille_A
118D -2008
Steg 1 trim
180 hk / 400nm
från http://smoab.se/
Ringde till BMW i GBG där min bil är såld nu och tydligen så gäller inte deras åtagande längre för byte/reparation av detta fel. Det gällde bara till 1:a jan 2016. Någon annan som hört samma sak?

Auktionen är Fryst from. Januari i år, vilket innebär att BMW försöker få fram en annan lösning än det som har gjorts hittills. Man kan ju inte gå ut och säga att det är fel och sedan ångra sig. Dem jobbar helt enkelt på en annan kanske mindre kostsam reparation. Av egen erfarenhet på min 1-serie där reparation gick på ca 40kkr. (Gick självklart på garanti iom. Att bilen hade gått ca 3000mil och endast var 2år gammal då)
Auktionen är Fryst from. Januari i år, vilket innebär att BMW försöker få fram en annan lösning än det som har gjorts hittills. Man kan ju inte gå ut och säga att det är fel och sedan ångra sig. Dem jobbar helt enkelt på en annan kanske mindre kostsam reparation. Av egen erfarenhet på min 1-serie där reparation gick på ca 40kkr. (Gick självklart på garanti iom. Att bilen hade gått ca 3000mil och endast var 2år gammal då)
Skall bli intressant o se om dom kommer fram till något vettig lösning.
Wi
40
Wille_A
118D -2008
Steg 1 trim
180 hk / 400nm
denkadonka: Så det är inte "helt" ute att dom senare kan göra åtgärder för att få bukt med detta? Men troligvis kommer dom väl inte göra något alls...
Wille_A ;
Enligt en bekant till mig som jobbar hos BMW Proauto så måste dem ju självklart komma med en ny lösning. Det är ju som sagt tekniskt bevisat att det finns brister i konstruktionen på vissa motorer. Detta har ju BMW också erkänt indirekt genom att ta fram en auktion! Så man kan ju bara hoppas att dem tar fram en ny lösning så snabbt som möjligt.
Wi
40
Wille_A
118D -2008
Steg 1 trim
180 hk / 400nm
denkadonka: Vi håller i tummarna/plånboken att det blir så :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.