AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.269

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 21 av 25
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hej allihopa!
I dag fick min bil domen att bägge kedjorna behöver bytas MEN att Bmw runt årsskiftet har ändrat sin policy vad gäller vilka bilar som får detta åtgärdat utan debitering......... bilen måste nu ha varit servad på Bmw verkstad och eftersom min bil inte är servad på Bmw sedan 10000mil(den har nu gått 19600mil) så står inte Bmw för kalaset.
De bytte dock spännaren och debiterade inget för det de gjorde idag.
Lagom kul då ett byte av bägge kedjor kostar runt 30k.
Så nu får man ta sig en ordentlig funderare på hur man skall göra iom bilens ålder och miltal och ni andra som vet med er att ni sitter i samma sits med en bil som har eller kan ha problemet och som inte har alla servicar gjorda på Bmw lär göra samma sak :(
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Hej
Konstig jag fick bytt på min bil och den är inte servad på BMW utan jag har själv servat den sedan 12000 mil och nu har den gått 19600 mil, gjorde bytet i förra veckan , hade kanske en himla tur då.

MVH
Patrik
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Lovestad: Ja fast då gjordes kontrollen och beslut om byte innan årsskiftet antar jag?
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Jag har varit i kontakt med BMW var och varannan dag ang aktionen då jag varit på jakt efter en 320d. Dom var väldigt hjälpsamma varje gång jag ringde och frågade ang olika objekt, men förra veckan när jag ringde och frågade fick jag till svar att "BMW Tyskland har fryst aktionen tills vidare" och detta hade dom tydligen gjort den 3:e eller 4:e januari.

Bilen jag köpte i helgen hade varit inne i december och bytt samtliga drev, kedjor och spännare!

Jag lider med er som får stå för denna kostnad själva! Att en BMW motor inte ska klara 20000 mil oavsett vart den servas känns ju skrämmande. Speciellt när BMW själva, om jag förstått det hela rätt, tagit på sig detta som ett konstruktionsfel?

lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Jag bokade tid i november och hade bilen inne för kontroll och åtgärd 160104 så har dem ändrat sig den fjärde så hade jag nog en djäkla tur. Tråkigt när folk blir drabbade, frågan är ju hur lättsålda blir dessa bilarna och hur blir det med förtroendet för BMW för dessa ägare.

MVH
Patrik
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ja det är surt, jag förstår ju Novation att de inte kan laga min bil om inte Bmw ersätter de men det tråkiga i kråksången var att jag var hos dem i mitten av April förra året efter att ha läst denna tråden och de läste av min nyckel och konstaterade att min bil var berörd, fick beskedet att det bara var att lungt köra vidare tills jag blir kallad för kontroll och att om ngt skulle hända innan detta så står Bmw för det iom att jag hade varit hos dem och kollat detta nu. Efter att inte ha fått ngn kallelse så kontaktade jag Novation i Dec igen just för att jag ville få bilen kollad innan en inplanerad resa med bilen till Österrike nu i Mars, tid för kontroll fanns inte förrän idag så det bokades in då.
OM jag bara hade ringt dem i Nov och fått detta gjort innan nyår... buhu! ;(
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Hewi, känns som att Novation skall stå för detta?? Man kan alltid göra en anmälan till ARN med, sjukt att bli överkörd på detta sätt!!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hej! Har läst på lite idag och tydligen så är det så att bilar som är kontrollerade eller inbokade för kontroll innan kampanjen avslutades skall få åka med på kampanjen.
Har pratat men Bmw Sverige och han konfirmerade detta och sa att jag åter skulle prata med Novation och om det inte själva kunde ta beslut i ärendet så skulle de ta detta med Bmw Sverige.
Pratade med Novation och de sade att allt är på det gröna förutom just den punkten att bilen inte blivit servad hos Bmw sedan 10000mil och att den informationen dem har haft säger att dessa bilar pga detta inte ingår i kampanjen.
Novation skall nu ta kontakt med Bmw för att reda ut hur det ligger till med detta.
Jag upplyste dem om att bilen har ifylld bok och oljebyten t.ex har skett med en intervall på mellan 1500 och 2000mil.
Känns som att problemet är att det är jag som har gjort det själv på mitt egna företag som jobbar inom flera olika brancher, det står dock inskrivet i firmans registrering att vi även utför fordonsreparationer och både jag och min kompanjon är utbildade bilmekaniker och har yrkeserfarenhet som just bilmekaniker.
Återkommer när jag hör ngt mera i frågan!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är ju inte den enskilde återförsäljaren som får stå för kostnaden så säger Bmw Sverige att det är grönt så ska inte Novation neka dig.

Alla grejer som är garantiärende är det inte återförsäljaren som beslutar om det godkänns eller inte, utan det är generalagenten som tar såna beslut.
Om man får någon särskild garanti i samband med tex bilköp så kan det säkerligen vara unikt för just den återförsäljaren.
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Bmw 520D -09 18200mil. Fullservad hos BMW sen ny och svensksåld.
Omfattades EJ av kampanj. Ingen risk med kedjan sa Verkstad vid 2 senaste servicar, Juli -15 senast.

Idag totalhaveri, bärgas verkstad. Förmodad kedjehaveri då motor fastnat.

Ingen goodwill,inget ansvar från BMW.

Så ett tips till ALLA med N47 är att byta sträckare, övre kedja oavsett vad BMW själva säger då de uppenbarligen inte bryr sig. Och bilar som inte omfattas av kampanj går också sönder.

Se upp!

Fyfan vad otäckt, sålde min N47 pga detta...
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Skrämmande är de iallafall. Kört BMW i 13år och alltid hyllat dem och dess kvalité.
Tråkigt att de ska sluta så här. Riskera haveri i 40-70kkr klassen är nog få som vågar.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har sagt det förut och säger det igen. Kan inte förstå på något sätt hur dom kan neka bilar som inte är med i deras sk aktion som ändå rasar för just detta fel.
Dom påvisar även att det inte är någon fara, men ändå händer det! Är uppenbart att det berör även nyare modeller.
Visst, de är väl ytterst få som råkar ut med tanke på hur många bilar det rullar ute på vägarna med dessa motorer. Men varje bil är en för mycket.

Tycker det är dags för samma organisation/företag eller vad du är för nåt som upptäckte VW-fusket att ta sig en titt på detta också.

El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Har idag toppen, faktiskt inga skador på den övre kedjan eller spännare.
Alla ventiler hela, inga skador på spridare eller kolvar.

Motorn sitter dock stenfast. Får försöka riva underifrån, funderar på ramlager/vevlager nu. Kan ju vara nedre kedjan då denna syns dåligt än så länge.

Uppföljning kommer!!!
Håll oss uppdaterade!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hej! Efter att ha skickat in kopior på serviceboken, på min service dokumentation samt på firmans registreringsbevis så fick jag i fredags besked att Bmw tar kostnaderna för kedjebytet i min bil! :-)
Tack till Niklas på Novation som tog vid och skötte ärendet mot Bmw och som jag kände jobbade för att få ett(för mig) positivt utslag i frågan!
Grattis, måste vara en enorm lättnad förstår jag!
Lider dock med ElWeeMan..
Är det ingen av Er alls drabbade som känner att det är dags att uppmärksamma detta för media ???
Eftersom Bmw Sverige mm inte verkar ta sitt ansvar och överlåter kostnaderna till ägaren samt försäkringsbolagen.

Vem vågar köpa en begagnad Bmw framöver när dessa är "tickande bomber" ??
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
De biltidningar jag varit i kontakt med har varit helt ointresserade :-( De måste väl hålla sig på god fot med biltillverkarna för att få tillgång till "intressanta" testbilder och vågar därför inte skriva någonting kritiskt... Kanske annorlunda med kvällspressen?
Ja dom verkar va duktiga på att "gräva fram" olika saker nu för tiden ;)
Kanske värt ett försök ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.