|
Sida 20 av 25
|
|
|---|---|
| Har vart i kontakt med flera BMW-återförsäljare angående min bil, 318d -09. Får samma svar av alla, min bil berörs ej av denna aktion. Bilen i sig tillverkad 2009-05-01. | |
| Dom går efter chassienr så samma besked ooavsätt handlare. | |
|
Hej! Jag vill gärna köpa mig en 320D med N47 motorn. hade en sådan för några år sedan och var mycket nöjd med den. Frågan är bara hur ni får fram om era bilar ingår i BMWs goodwill eller ej.. måste man ringa och fråga bmw, eller kollar ni det själva på "bimmer.word" och isf hur? eller borde man utesluta den motorn helt? Tack |
|
| Ring ÅF så ser dom, dom går efter chassienr men minns ej vilka siffror som avgörde. | |
|
Precis. Om det jag förstått det hela rätt så är det bara dom tidigare modellerna som berörs. |
|
| Njeä, det är bara taktik. BMW vill åtgärda så få bilar som möjligt och låtsas att det bara berör vissa årsmodeller när det i själva verket är så gott som samtliga tillverkade bilar med skitmotorn N47 som är drabbade. | |
| Så stod det inte då jag såg det interna brevet där set förklarades vilka årsmodeller modeller som omfattades samt tillvägagångssätt för att kontrollera / byta komponenter. | |
|
Pratade med Bmw ÅF om rasslande N47or. Han sa att övre spännaren kostade ca.50kr och tog ~20min att byta. Han sa att denna spännare oftast är boven i dramat när det kommer till rasslande n47or. Summa sumarum så ca 500kr att byta spännarn och ca 3-4k att byta övre kedjan. Tycker detta lät jäävligt billigt, iaf spännaren. Vad tror ni, stämmer det eller förskönade han det hela? |
|
|
Det finns lika många självsäkra uttalanden som antal verkstäder. Sanningen är att de bara gissar. Håller med henke lexus här. Konstruktionen är underdimensionerad oavsett årsmodell. Jag har bytt kamkedja på min 2012:a. För att komma med utterligare en gissning så tror jag att det pga för långa oljebyten blir nötning i varje kedjelänk vilket Medför ett extra spel/glapp i varje länk vilket i sin tur ger en sträckt kedja. Sen undrar jag om Bmw inte hade kunnat lösa detta en gång för alla med en grövre kedja men det hade nog påverkat bränsleekonomin och det vill man inte göra. Men nu spekulerar jag. |
|
| Umeåt&r: Var det priserna som verkstaden debiterar bmw när de åtgärdar en bil med kamkedjerassel som han gav dig eller vad? | |
|
Det var priset han gav mig som privatkund. Lät lockande att byta "baraföratt" |
|
| Okey! 500:- för spännare tycker jag låter som en okey "baraföratt" grej(om det är en ändrad/förbättrad spännare mot original) men inte att lägga 3-4k när du inte har och kanske alldrig kommer att få ngt problem med kedjorna. | |
| Tänker likadant, han sa att då spännaren byts så kontrolleras den övre kedjan :) | |
|
Är intresserad av att köpa en 118D -08. med N47 motor. Har alltså inte köpt bilen än, hur ska jag veta om bilen är är åtgärdad? Räcker det att ringa en auktoriserad BMW åf. och uppge reg. nummer? Eller måste dom läsa av "nyckelfjärren" ? Bilen står hos en bilhandlare ej BMW åf. |
|
| Ja, jag har bara ringt BMW och frågat på regnummer när jag tittar på bil. | |
|
Via reg nr jag med. Iko |
|
|
Tack! Jodå, jag ringde upp den firman som servade bilen sist och uppgav reg. nr. Det var bytt båda kedjorna, kedjehjul, löprullar och sträckare. Gått via maskinskade försäkringen. Vid 9495mil. Kan nog bli affär nu! :) == Åker bil och KÖR MC! == |
|
|
Har precis hämtat min bil från Theanders i Lund. Fick bägge kedjorna bytt och det var inga problem att man själv har servat bilen. Var av med bilen i lite mer än en dag så servicen kan man absolut inte klaga på. Bilen har rullat över 19000 mil. MVH Patrik |
|
|
lovestad: Vilket fordon har du fått kedjebyte på, knappast 520/316? Och en dag för byte av kedjor låter otroligt snabbt i mina öron. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Jag fick bytt på en 318 D -08, sorry har glömt att uppdatera min bil. Jag sa till dem att det var snabbt arbetat och de svarade med att de börjar bli vana vid denna typ av arbete. Trodde att de skulle ta 3 dagar vilket är tydligen är den normala tiden. MVH Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.