|
Sida 2 av 25
|
|
|---|---|
| Denna tråd måste jag följa! Jag har haft inställningen att jag inte kommer våga ha bilen kvar när det inte längre finns någon försäkring som täcker haveri. Men om just kamkedjan åtgärdas så kanske det är lugna bananer =D | |
|
Jag har inte haft något problem med min kedja, och jag ber dem lyssna på motorn vid varje service och jag vet själv hur det låter och har lyssnat noga och aldrig hört något. Men vem vet? Aktionen säger tydligen att det är 1 Kontroll och vid behov byte av kamkedjesträckare, och 2, om bilen har gått mer än 7500 mil skall kedjan kontrolleras och vid behov bytas. Jag fick också höra att de inte kommer skicka brev, utan att det hanteras på nästa service. "Grabbar, stocka upp med ca 2 miljoner kamkedjesträckare". Verkar ju dock konstigt om det är någon här som fått brev. |
|
|
Kanske konstigt men icke desto mindre fick jag ett. Dock inte från mitt normala serviceställe, där de som sagt ringer alla kunder efter att verktyget kommit för bokning av tid. Hanteras tydligen lite olika ute i landet... Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Synd att det här inte gäller F30. | |
|
Kanske kommer? jag vill minnas att det gjorts någon förändring på N47 motorn under tid, är det nån som har bättre koll på eventuella förändringar vad gäller sträckare/drev/kedja? Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Vad jag förstått så ska problemet vara löst efter februari 2011. | |
| Felet ska ha varit åtgärdat innan F30 (och F20) började tillverkas, vet inte exakt hur. Den som lever får se... | |
|
Har läst om en kille härinne som fick byta på sin 125d så det lär även ha drabbat senare årsmodeller? Undrar hur försäkringsbolagen regera på detta nu när de fått stå för kalaset tidigare och nu plötsligt går BMW ut med en action för att åtgärda detta? kan det vara försäkringsbolagen som tvingar BMW att reagera eller hur funkar sånt? Bra att BMW ÄNTLIGEN tar sitt ansvar iaf oavsett |
|
|
Var inne hos BMW återförsäljaren igår, o de sa att det inte gällde min bil. Enl återförsäljaren, så har de haft mest problem med bensinarna. Då var det visst 320 o 335 som garantiåtgärderna gäller. |
|
|
Sitter väl ingen N47 i 335 heller |
|
| Det var så de sa iafl | |
|
Ringde BMW Sverige, frågade dem vad som gällde om min bil. Väntar på svar, antingen via mail eller telefon. Ska bli intressant o få höra vad de har o komma med.... |
|
|
Låter väldigt märkligt de här. Om det nu handlar om en goodwill ifrån bmw sida så ska alla berörda få information om det ifrån Bmw Sverige. Att vissa berörs medan andra inte gör låter helt galet i mina öron. Ska dock inte säga för mycket innan korten ligger på bordet så att säga. AMET: Återförsäljare med noll koll har man ju träffat på förr, och nu verkar du gjort det också. Finns ingen som helst logik i att det bara skulle beröra 320 och 335. |
|
|
Håller med dig Haas, därför så tog jag kontakt med BMW Sverige. Ska bli intressant o se hur det hela slutar. |
|
|
Bra! Ska bli intressant och se vad dom svarar. |
|
|
Jag skulle nog tro att det inte beror så mycket på dåliga kamkedjor om det gäller 335i eller 335d. Det finns nog andra skäl till haverier där... Det är klart att inte försäkringsbolagen kan tvinga BMW genomföra en teknisk aktion. De bestämmer de ju själva. Sedan är det ju inte direkt så att det är försäkringsbolagen som får BMW att vara rädda om sitt rykte. Det är de ju själva. När BMW väl har konstaterat att det föreligger en kvalitetsbrist så är de ju knappast rädda för kostnaden att åtgärda den. Av den enkla åtgärden att kostnaden för att inte åtgärda en konstaterad kvalitetsbrist är ännu större, nämligen sjunkande varumärkesförtroende, med allt vad det sen innebär. Och tvärtemot vad många tror, så går det inte på två veckor i ett företag med 125 000 anställda och närmare två miljoner tillverkade bilar per år att konstatera sådana kvalitetsbriste på kanske 25- 30 000 havererade fordon med lämpliga åtgärder. Utan det tar faktiskt lite tid i en stor organisation... |
|
|
Det gäller vara vissa motorer av n47 serien beroende på vad det sitter för delar i just ditt fordon. Att BMW ej hört av sig ännu är säkerligen pga brist på delar och eller verktyg då auktionen är ny och den omfattar väldigt många bilar. Att infon läckt till detta forum och ni ej hört något från era handlare behöver ju inte innebära det värsta varje gång, Verkstäderna lever ju faktiskt på att laga BMW så vi kan nog vara lugna över att vi kommer bli kontaktade när det finns möjlighet för reparation. |
|
|
CRF_Niklas: Nja, inte läckt precis, jag erhöll ett fysyiskt brev i ärendet. Och just min ÅF väntade som sagt på specialverktyget innan kontakt med ca 100 ägare. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Tycker de är lite märkligt att informationen kommer ifrån återförsäljarna. Brukar väl komma från centralt? Jaja, den som lever får se ☺ Kom och tänka på en sak jag läste för ett tag sen. I USA har det beslutats att någon typ kontroll.org ska ha hårdare kontroller, mot bla biltillverkare vilket har resulterat att Honda och GM har fått betala saftiga böter för att ha undanhållit brister för kunder. Tror det var Honda som åkte på den värsta? Någon som är mer insatt i detta och kan utveckla? En tanke bara utan någon som helst grund. Men ni tror inte att bmw har blivit lite skraja att åka dit nu och att de är därför detta kommer nu? |
|
|
Haas: När nån av mina tjänstebilar (Volvo) varit föremål för nån typ av aktion så har detta alltid meddelats via min servicekontakt, aldrig centralt. Och fick idag via telefonkontakt med min ÅF för BMW'n reda på att verktygen är på väg till Tyskland, och finns troligen hos alla ÅF mitten vecka 10. Då först börjar just de ringa berörda. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.