AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.248

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 19 av 25
Tackar iaf för skrattet "Chain Rassle" xD

Jag kunde då inte höra något typiskt "rassel" i dit klipp.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Du kör mycket landsväg/motorväg? Undrar om inte start/stopp funktionen har ett finger med i spelet här. Det första jag gör när jag startar min bil numera är att stänga av den funktionen. Gillar den inte.
Hhar inte haft bilen så jättelänge så jag vet inte hur den förra ägaren körde.
På min bil är det väldigt sällan start/stop aktiveras.
Anyway coldhex, stor skillnad mot den förra videon eller? Samt hör du rassel? :)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Mitt inlägg om landsväg och långa sträckor var ämnat umeåt&r. Han verkar ju ha klarat 25k mil utan problem.

Doom123: du har samma antydan till ljud som min bil hade. Troligen är den något sträckt. Du får själv bedöma hur du vill göra, min gissning är att varken din eller min bil (innan åtgärden) riskerade kedjebrott. Min bil hade ju garanti och bmw tog det på goodwill.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
coldhex:

Felet upptäcktes på ordinarie service då jag även påpekat förhöjt motorljud. Hörde det alltså inte så tydligt.
teposen
coldhex: Ang. Start/Stop kan man koda in att senaste inställningen sparas, det gjorde jag på min 118d av precis samma anledning. Går med Carly for BMW (BMWhat) och OBD-adapter.
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
Jag kör en 120i N43 som också har haft problem sträckaren. Blev iskall när jag öppnade oljepåfyllningslocket och ser att kedjan var så slapp att jag kunde lyfta av den från kamdrevet. Bogserade bilen till Need For Speed i Malmö som bytte sträckare till en överkomlig peng! Men raset var nog inte långt borta eftersom kedjan var så slapp..

Är det inte märkligt att BMW återgärdar N47 och inte N43 som lider av samma problem?

Mitt förtroende för BMW kommer nog aldrig bli vad det varit, synd!
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Fick svar från Theanders bil i Lund att min bil skall tages in för kontroll, de kan behöva bilen upp till 3 arbetsdagar. Vet ej hur de ställer sig till att bilen ej har blivit servad hos en verkstad de sista 6000 milen.

MVH
Patrik
Att du servat bilen själv skall ej ha betydelse, lika densamma om man trinmat, då det är ett "konstruktionsfel" dom ska åtgärda. Hade inte varit mindre konstruktionsfel för att motoringenjörerna själva servat den.
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
Hoppas verkligen att ni har rätt, tack för alla snabba svar på denna sidan

MVH
Patrik
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Hm, blir lite fundersam när dom väljer o behålla en bil upp emot flera dagar och min i ett par timmar. Vad åtgärdades egentligen. Blir ett besök på BMW på måndag.

Iko
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
Det beror kanske på att om att det räcker att spännaren bytes eller om dem behöver byta kedjan o spännaren

MVH
Patrik
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Alex! Det var väl inte förän i februari i år som bmw erkände problemet på n47. Och att de till slut gjorde detta kanske beror på att fler klagade. Ett byte av kamkedja är ju mer omfattande jobb på n47.

Men troligtvis är alla bmws kedjor underdimensionerade i jakten på produktkostnad och bränsle.
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
coldhex: Absolut, det är ju ett betydligt större jobb på en N47 med kedjan i bakkant av motorn. Men det är riktigt många N43 som har rasat också pga av dålig spännare/kedja. Så det är ju precis samma felkonstruktion / dåliga komponenter.

Ett motorras är ju precis lika otrevligt och dyrt om du kör N47 eller N43!

Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Köpte min 2007 120d i juli i år. Såg den här tråden innan köp, (tack och lov?). Bilen hade då gått 17.200 mil och hade, för mig i vart fall, inget uppenbart kedjerassel.

Samma dag som jag köpte den åkte jag omedelbart in till Carlsson bil i Örebro. De konstaterade att den var en av de som var omfattade. De tog in bilen efter någon månad. På min bil behövdes bara sträckaren bytas, vilket tog cirka 5 timmar.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Iko: Aktionen består av 4 moment; 1, kontroll av kamkedjesträckare och 2 byte vid behov samt 3 kontroll av kamkedjan (vet ej hur de gör men de mäter väl på något sätt) och 4 byte av kamkedja vid behov.

Visar moment 1 och 3 att moment 2 och 4 inte behövs så går det ju rätt så fort. Visar moment 1 och 3 däremott ATT moment 2 måste genomföras och moment 4 så lär det ju ta längre tid.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det är inte riktigt så enkelt tror jag. För min bil omfattade åtgärden 32 moment inklusive motorlyft. Tittar man i realoem finns ett kamkedjekit, vet ej om det är detta kit bmw utgår ifrån, men det är väldigt många delar och tof 4 arbetsdagar.

Men självklart finns säkert möjligheten att göra en enklare åtgärd baserat på initial diagnos. Och sen spelar säkert eventuella garantier en roll.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
@AlexanderK har helt rätt, det är så det går till vid kontroll!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Tack Alexander! 😃👍

Iko
Mina svärföräldrar har en 120d och bytte kamkedja mm i somras. Den startade inte och fick åka bärgare till verkstaden.
De hann köra 150 mil innan skiten rasade ....

Nu har bilen stått på verkstad i en månad utan att något har hänt ....
De säger bara att en vevstaken ha gått av... (utan att ha undersökt bilen med mer än med datorn)

Är det vanlig att att vevstakar går av på BMW?
Vi hävdar att raset hänger ihop med den tidigare reparationen.
BMW vägrar att ta något ansvar för in reparation.
Eftersom det vara "garanti-åtagande" finns det ingen garant på arbetet ....
Bilen är en pensionärskörd diesel automat

Vad skall man göra ?

Fan vad BMW suger när det gäller kundrelationer !!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.