AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.261

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 18 av 25
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Min svåger skulle lämna in sin bil 120d -08 på service. När han skulle hämta bilen så valde dom att ha kvar den för byte av kedja o spännare. Min svåger ringde upp mig, eftersom jag nyligen köpt en 320d -08, och sa vad som hade skett i hans läge. Ringde idag till 4 olika BMW återförsäljare och alla hittade i datorn att min bil omfattas av någon sors akition/ goodwill. Bilen ska in på onsdag 😃

Iko
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Varför ringa 4 olika?
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
För att Holmgrens bil i Jönköping sa "nej, det ligger inget sådant på din bil". Detta efter att jag var i kontakt med BMW Mölndal. Då sa jag att jag precis varit i kontakt med BMW Mölndal och att dom sa att det finns en aktion på denna bil. Han på Holmgrens säger att han ska kika på nått mer ställe och höra med administrationen eller dylikt och att han hör av sig inom två timmar. Blev irriterad på honom. När jag frågar så säger han nej. När jag säger att dom andra återförsäljarna ser att bilen omfattas utav det ja då ska han kolla nån mer stans. "Vart kollade du från första början?"

Så därför var jag i kontakt med Bavaria Solna och Nifab utöver Gbg och jkpg.

Iko
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vet någon om denna aktion ser likadan ut världen över?
Tänker närmast på USA där biltillverkarna verkar ha de ganska så hett om öronen just nu.

Tänker mig in i scenariot om vi nu antar att aktionen ser precis likadan ut där som här.
Dom tar in alla berörda. Men sen säger vi att en motor som inte omfattas av denna aktion får ras och Bmw nekar totalt ersättning.
Ägaren stämmer Bmw.
Känner lite VW-vibbar här. Lite tankar bara...

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
> Ägaren stämmer Bmw.

Viss skillnad mellan en ägare och elva miljoner. Eller?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Javisst, men poängen var den att om de skulle hända kanske processen påbörjas. Verkar vara vissa som är intresserade av att sätta dit biltillverkare.
Skulle de då visa sig att BMW undanhållit/mörkat information. Ja, behöver jag säga mer?
Sitter bara och spånar lite med tankar på vad som hänt senaste tiden.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Så var det äntligen klart! Åtgärden tog fyra arbetsdagar och hela processen tog dryga två månader och det har tärt lite på psyket även om bilen har premium selection garanti. Strulande bilar är ju aldrig nån humörhöjare. Är glad att jag stod på mig trots att handlaren jag köpte bilen av hade mycket bortförklaringar och ganska lite intresse av det hela. BMW/Bilia Mölndal däremot har hanterat ärendet på ett bra sätt. Det var klara besked och aldrig något snack om vad som behövde göras. Idag är jag en glad BMW ägare igen. Hoppas det håller i sig!
ma
1
maxtor
118d-08
Hej,

Haft bilen (118d-08) på kamkedjereparation hos BMW i Helsingborg, dan efter upptäckte jag att bilen saknar kraft, kens som 100 hk, och kraftiga vibrationer när man ger full gas i sexans växel vid 130-140 km/h, klagat igen men inte fått nån svar än, någon annan som upplevt liknande?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Låter inte bra alls. Är ingen expert på kamkedjor, men kan timing på ventiler bli fel efter ett byte? Kanske därför du tappat effekten.

Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Lämnade in bilen igår vid 8 och fick tillbaks den strax innan lunch. Dom bytte spännaren på den. Allt annat såg bra ut. Den går som den ska och skramlar väl något mindre 😃
Maxtor, det är väl bara att gå tillbaka till dom och få det uträtta.

Iko
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Gick förbi en X3:a på parkeringen utanför jobbet idag och hörde direkt det välbekanta ljudet av kedjerassel. Man har ju blivit expert på detta efter att ha åkt omkring med ljudet i två månader. Kollade bilregistret och den var tillverkad 2012-7 dvs långt efter problemet ska vara åtgärdat enligt BMW.

Som någon sagt tidigare i denna tråd. Det är många BMW som åker omkring med rasslande kedjor där ute. Även nyare bilar. Konstigt att det fortfarande förekommer på så pass nya bilar tillverkade 2012-7.

Nån som vet om splirrans nya bilar fortfarande har problem? Svårt att hitta exemplar kanske då det krävs några tusen mil innan kedjan sträcks.
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Har samma funderingar som coldhex !
Har nya modeller samma problem? eller vilken årsmodell rättade dom till det?
Snackade med min verkstad om detta och fick själv läsa meddelandet från BMW i deras dator där det stod att aktionen endast gäller bilar tillverkade 08-blabla omfattas av garantiåtgärd.

Underligt.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja aktionen gäller bara vissa bilar men problemen finns på alla N47 motorer. Dock påstås det vara av allvarligare grad på tidigare modeller. Jag hade garanti på min bil tillverkad 12-2011 och 32 delar/punkter åtgärdades.
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Hej

Var och besiktigade bilen (318D -08) i Fredags och besiktningsgubbarna menar på att det skramlar lite väl mycket från motorn, ingenting som jag själv har märkt och menade på att det är ju en diesel, men nu när man läser här på forumet så blir man lite mörkrädd.Min bil är enligt Transportstyrelsen tillverkad 2008-03 omfattas denna av BMW.s åtgärd och skall bilen vara servad av BMW eller någon annan godkänd verkstad ? Bilen har rullat nästan 19000 mil

MVH
Patrik
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Lovestad

Jag lämnade in min bil hos Holmgrens jkpg och senaste servicen är inte utförd hos BMW. Dom tog sig an bilen. Det var inga frågor vart bilen har servats. Ring och kolla upp om det ligger en aktion på din bil.

Lycka till

Iko
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Grunden till hela problemet är att konstruktionen är underdimensionerad.
Man har helt enkelt tummat så mycket på marginalerna för att få en så effektiv motor som möjligt att kvalitén är som den är.
Sen har dom säkert effektiviserat en rad delar genom åren som gör den mer tillförlitlig, men själva problemet i sig är inte helt borta på nyare modeller heller.
För att eliminera problemet skulle det behövs en helt ny och kraftigare konstruktion. Problemet blir då att den inte skulle bli lika effektiv på pappret som den är idag.

Sen är det långt ifrån bara Bmw som har problem med detta.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Antingen har man velar spara produkt kostnad eller så vill man ha en effektivare motor. Vilket lär vi väl aldrig få veta. Min gissning är att kedjan är för svag och därmed sträcks efter några tusen Mil, men går troligen inte av. Problemet på tidigare modeller var att kugghjulet var för vasst så det nötte sönder kedjan som därför gick av.
Slog nyss om till 25k mil (320D 184hk-10) snurrar på fint under huven.
Coldhex & andra

Jag tycker att jag hör rasslet när mobilen är precis vid motorn, men längre ifrån tycker jag de inte hörs lika mkt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.