AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.244

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 17 av 25
ma
2
mackant
320d -09 x-drive
Jo jag har förstått att alla är inte aktuella, men som coldhex skrev, det är ju N47 i min skrothög också. Just nu känns det iaf väldigt avslappnat att använda bilen, eller inte!
coldex & denkadonka och alla andra.

Kall start :

Efter att bilen stått på i en timme, ej körd. Bilen är i garage.

Filmade innifrån, vid vänsterhjulet samt motor med både motorhuv öppen och stängd och även gasat upp till 1500rmp.

Bedöm..
Doom123
Inget som jag kan höra som låtit som min F20 gjorde. Denna metod med betongvägg är dock inte optimal när det är från båda sidorna. Kedjeljudet är mycket tydligare om bara den vänstra sidan står mot en vägg.
Kan inte heller påstå att jag hör det typiska "kedje ljudet" , känn lugnet mannen
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Doom123: din bil mullrar väldigt gött!

Svårt att höra på din senaste film. På din förra film hörde jag dock ett svagt ljud jag känner igen. Men ett råd: noja inte som jag, förmodligen är alla bilar riskfria från visst datum även vid lite rassel.
Kan den ha att göra att det hörs mindre idag eftersom bilen inte var körd utan blivit varm stillastående.
Håller med coldhex nu när jag lyssnade på din förra video. Möjligt att samma arbetstemp inte uppnås när den inte är körd
Kommer inte att ha möjlighet att filma på en vecka då jag ska iväg så får stå på standby tills dess
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
Min låter fint! Tack coldhex och denkadonka för er tid!
Mvh Rusbe
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det var så lite så. kör lugnt 😄
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag funderar på hur lång tid denna auktionen kommer att pågå? Jag menar de kan ju inte hålla på och laga/kolla i flera år?
Jag fick besked vid direkt fråga till Novation i Uppsala att min bil var berörd av auktionen, detta för minst 6mån sedan och jag har ännu ej blivit kallad för kontroll....
Flera verkstäder säger att de väntar på delar osv men de kan väl utföra kontrollerna utan reservdelar?
På så sätt så skulle de ju kunna "rangordna" och ta de värsta bilarna först.
Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Hewi: återkopplar till mitt tidigare inlägg:
"När jag var hos ANA för att få trådarna till bakluckan höger sida lagade, sa man där att man kommer ta in berörda motorer efter hand. Inga brev skickas ut, utan man går efter data i nyckeln, som läses av vid olika verkstadsbesök. Kanske görs testet i sb m service eller liknande."
Så förvänta dig ingen kallelse. Meningen är att du ska ha frekvent kontakt med BMW-verkstad som kan läsa av din nyckel. Det är så de ser när det är din tur, vad jag förstår.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
claos: Jag servar inte bilen hos Bmw men de har läst in min nyckel när jag kollade om min bil var berörd, de sade också att jag skulle bli kallad när det var dags......
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Har fått min bil kontrollerad med spännaruppgradering för ett tag sedan men tycker att kedjan hörs mer markant efter åtgärden. Gissar att den nya spännaren `överkompenserar´ med mer friktion från ledskenor-drev, etc. som resultat. Hörs MYCKET tydligt om man parkerar bilen mellan två containerrader;) Dock, kanske inte något att hänga upp sig på men man undrar hur motorn mår efter ytterligare 10-15000 mil?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Låter konstigt tycker jag. Så mycket ljud bara från friktion? Lägg gärna upp ett klipp här.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Är det inte märkligt att det släpps så mycket moderna motorer med allvarliga kvalitetsproblem?? Och än märkligare är att tyskarna tycks ligga på topp. På 80-talet bytte jag kamrem och spännare för någon hundring och på en timma. Sedan började man krångla till det och såg till att det inte längre gick att göra denna snabbservice på grund av platsbrist. Efter det tänkte man helt eliminera denna åtgärd och införde på bred front kamkedjan vilket fungerat bra tidigare. Så vad är problemet?
Själv tror jag inte på snacket om bristande kvalitet på kedjor utan att det är en mindre lyckad konstruktion där man `ligger på kanten´ som spökar. Bara en åsikt ;)

Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hewi; varför väntar du ens tills du får brev? Det är väl bara ringa dem och boka en tid?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag skall göra det Alex :-)
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Ringde idag bmw verkstan å frågade om min 123d tillverkad 2008/09 var berörd av aktionen..

Svaret blev nej då motor i min heter n47s..

Bör jag känna mig lugn? Gäller goodwill vid ett ev ras?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
"Gäller goodwill vid ett ev ras?" Nej goodwill "gäller" aldrig, det är något man får tjata sig till vid enstaka tillfällen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.