|
Sida 16 av 25
|
|
|---|---|
| Låter det så om det är kass!? | |
|
Ja så låter min bil i alla fall. Nu vet jag inte hur pass kass min bil är, eller om den ens är kass, hade jag inte haft garanti hade de kanske inte åtgärdat något, men de har gjort en diagnos (tog två dagar) och konstaterat med videokamera och specialverktyg att kedjan är tillräckligt sträckt för att ligga utanför toleransen. Det finns många videor på nätet som låter betydligt värre. Där man riktigt hör hur kedjan ligger och dunkar. |
|
| Om du inte vet vad du ska lyssna efter är det väldigt svårt att höra. Du hör inte ljudet i doom123:s video förrän mot slutet då kamera är nära kedjan. | |
|
Nja..en sträcka på 2-3km typ..och en timma-två innan kördes de 10-15km. Isf så hörs de inte så värst mycket(jämfört vissa andra youtube klipp) men ändå fick du till byte? Va sa du till de? |
|
| Tycker inte min låter så! Lite mindre, svagt tickande på höger sida, inte rassel! | |
|
Jag sa som det va att jag hör ett ljud som jag är säker på är kedjan. Då fick jag deras mek att gå ut och lyssna och han behövde typ tre sekunder på sig att konstatera att jag hade rätt. Han hade haft många bilar inne med detta så han hade hört det förut flera gånger. Jag tror det gäller att ha tur att träffa rätt person som är kompetent nog. Där jag köpte bilen slog dom bara ifrån sig. |
|
|
Ska filma imorgon, kallstart och bättre klipp. Men efter att han konstaterat så fick du till för en mer omfattande kontroll. Förresten varför en tid om en månad, fanms de inger tidigare? |
|
|
Doom123 Jag är nästan hundra procent säker på att din kedja låter.(tyvärr) Jag åkte omkring med detta ljud i ca 2,5 månad i väntan på bytet. Under den tiden gjordes även "diagnoser" som skickades till bmw Tyskland för analyser. Det tog mig dem första sekunderna att höra ljudet. Förmodligen kommmer inget att höras vid kallstart. Men det jag skulle vilja höra är om du ställer bilen exvis mot en betongvägg till vänster om bilen. Och att du sedan vevar ner rutan och filmar ut genom rutan så att man kan höra motorljudet som studsar från väggen, vid varm motorn såklart. Då hördes min allra tydligast, med stängd motorhuv så man slipper höra dieselknacket. |
|
|
Denkadonka Som coldhex skriver som är man lite kluven om detta är bra eller inte. Han kommer få sin motor "renoverad" och det kanske inte är fel i sig trots allt. Kanske rent av förlänger livet gentemot de vanliga fungerande. I annat fall blir den som alla andra fungerande. Nu har man såklart helförsäkring så att i värsta kommer de stå för det då motorn inte gått ens 10.000mil på 4 år Ska försöka fixa En klipp med vägg imorgon. |
|
| Usch! Alltid något att oroa sig gör! Jag ska göra betongvggstestet med! Även köra in till BMW och be de lyssna! Jag tycker mig inte höra något, men jag är inte proffs :-)! | |
| Vill bara lugna några nerver med att säga att jag sett flertalet 177/184hk som rullat över 30k mil (nog för att deras kedjor kan vara dåliga för de) men dom verkar trotts problemet ha potential att rulla långt. | |
|
Ja precis, även om jag har nojat sönder mig angående detta så säger mitt förnuft att bilarna inte kommer att rasa även om det rasslar. Jag läste ju som sagt på ett amerikansk forum om bilar efter 3.2011 för att citera: "Won't snap, but still noisy". Min gissning är att det som gjorde att kedjan gick på tidiga modeller var att kamaxelkugghjulet var obearbetat/vasst och nötte sönder kedjan, dessa kunde gå av utan tidigare förvarning. Detta är fixat efter 3.2011. Orsaken till att senare modeller fortfarande rasslar är troligen utvidgning av kedjan med åren eller många start/stopp som förvisso troligen hade kunnat undvikas av bmw om de gjort en kraftigare kedja. Risk för ras uppstår nog bara om kedjan kuggar och då gissar jag att kedjan måste sträckas så pass att motorlampan lyser innan. |
|
| Usch! Alltid något att oroa sig gör! Jag ska göra betongvggstestet med! Även köra in till BMW och be de lyssna! Jag tycker mig inte höra något, men jag är inte proffs :-)! | |
|
Coldhex eller Denkadonka, jag har filmat min nu, kan jag maila över det till någon av er? Mvh |
|
|
Coldhex eller Denkadonka, jag har filmat min nu, kan jag maila över det till någon av er? Mvh |
|
|
rusbe, jag har skickat PM till dig. För att tillägga så fick jag höra samma sak från BMW, att väldigt många bilar åker omkring med dethär ljudet där ägarna inte har kunskap nog att upptäcka det MEN kedjan kommer troligtvis aldrig gå av så det utgör ingen risk. "Det låter lite illa bara" |
|
|
Det låter ju som ett lotteri det här. Jag var inne på BMW Segeltorp och kollade om min bil berördes av aktionen, men det gjorde den inte. "Du behöver inte alls oroa dig", var det man fick som svar trots att min bil är tillverkad 09... Mackan |
|
|
mackant: Det är inte alla bilar som är aktuella, och av de som är aktuella för kontroll så är det antingen: ingen åtgärd, byte sträckare eller byte kedja. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Bavaria1: Det är inte alla bilar som är aktuella för kampanjen, det stämmer, men alla bilar med N47 motorn kan ändå vara berörda...tyvärr. Min är en 2012, finns ingen kapmanj på den och den är tillverkad långt efter BMW påstår sig ha åtgärdat problemet. Men som jag sa tidigare, ljudet kvarstår på en del nyare bilar, kedjan sträcks pga okänd anledning (utvecklingsingenjörerna kanske vet?) men vad jag lyckats läsa mig till ska risk för kamkedjebrott bara finnas på de äldre. |
|
| mackant: "Du behöver inte alls oroa dig" är väl en ganska typisk kommentar. Sista uppdateringen gjordes 3.2011. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.