AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
163.271

Teknisk aktion - byte kedjespännare och ev kedja N47

Sida 15 av 25
denkadonka

ja får det ljudet att låta som en bebis leksak

Länk

Visst påminner det lite? Eller är det jag som hör helt fel ljud från klippet .
Doom123

Haha, det låter faktiskt väldigt likt. Bra beskrivning
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
Haha, jag håller med! Jag återkopplar om några timmar och berättar om det blir köp eller ej!
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
Det blev ett köp! Motorn går tyst som en symaskin, bortsett från dieselljudet :-)! Tack för hjälpen!
Grattis till ett bra köp!👍🏼
co
1.144
coldhex
BMW M135i
På måndag kommer domen! Ska lämna in min 320d årsmodell 2012 för diagnos av ett tydligt kedjeljud. Vad tror ni de kommer att göra? Byta kedja? Plocka ut motorn? Är lite nervös faktiskt. Det som lugnar mig är att jag har premium selection garanti.
För att byta kedja måste motorn lyftas ur om jag inte missminner mig?

Va på bmw för ett annat ärende, bad han då läsa av min nyckel och kolla om kedje aktionen var aktuell. Bilen omfattades inte och han sa (verkstadsgubben) " neesh, den är för ny" (för ny för att ha kedjeproblemet). Tillverkad 05.2010, lindholms i umeå hade altså inte haft någon 2010+ med kedjeprpblem.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Läste på ett amerikanskt forum att även nyare än 2010 har oljud från kedjan men att det inte är risk för ras. Jag misstänker dock att bmwv kommer att byta delar ändå på måndag eftersom jag upplever dom som seriösa. Och med det menar jag att det troligen resonerar som så att om bilen har ett missljud ska det åtgärdas. Kampanj eller inte.
I just ditt fall (nyköpt/premium selection) så tror jag givetvis också dom kommer åtgärda oljidet var det nu än må komma ifrån.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Då var det konstaterat! Om en månad lyfter de ur motorn och byter allt som har med kedjor att göra.

Bilen är nästan ny i sammanhanget 2012:a med 5000 mil på mätaren.

Vet inte om jag ska tycka det är bra eller dåligt att jag köpte denna bil. Kommer ju att få mycket nya grejer plus att de gör en genomgång av motorn när den ändå är ute.
Oj! Intressant att höra!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag tror nog att det rullar ganska många bilar med sträckta kedjor där ute utan egentliga problem. Jag är rätt petig med ljud nämligen så jag brukar ha en tendens att upptäcka det mesta andra inte upptäcker. Motorn är tyst när den är kall, men när motor och kedja blir varm så utvidgar den sig termiskt och slackar något, men inte tillräckligt för att utgöra något problem. Just nu i alla fall. Slackar den för mycket blir det motorlampa. Nästa steg är att den hoppar ett kugg. Flera kugg innebär motorras.

Eftersom jag själv jobbar med motorer och är van vid "root cause analysis" så funderar jag ju mycket på hur det har kunnat blir så här på en så pass ny bil, men jag får inga svar. han jag pratade med använde utrycket underdimensionerad och det är ju intressant att höra från bmw personal. Kanske min bil haft många start och stopp under sina 5000 mil, men det är min egen gissning. vissa kedjor kanske helt enkelt varierar i kvalitet i produktion. jag lär väl aldrig få veta. en del pratar om oljebyte, men jag ser inte hur det skulle påverka kedjesträckning.
Intressant , snacket man hört är att "dom nya" motorerna (184hk) precis som du nämnt "kan rassla/leva om" utan lika frekventa haverier som tidigare modeller.

min kompis 07a rasslar helt klart, ett tydligt rassel. Hade aldrig hört hur en dålig kedja lät, bara hört om fenomenet , men då man hörde hans motor så förstod man direkt vilket ljud det var samt var det kom ifrån. Den har väl rullat 26k mil.

Har inte hört någon annan x20d låta så, trots fler mil på mätaren.

Har dock aldrigt hört någon personligen nämna om ett haveri oavsätt modell.
Btw, klarar man en kedjerenovering likt din med säg 15000kr ?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det tror jag inte. De lyfter ut motorn och arbetet tar 3 dagar plus materialet. Bara arbetet borde landa på 25,000.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
45000 blev notan för min bil. 184hk versionen. BMW goodwill betalade eller PS garantin.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
sen sa han att de byter båda kedjorna. tror att det är den övre som är orsak till motorlyftet. antar att de byter alla sträckare och rullar på samma gång. samt byter olja så klart.
Filmade lite, vet ej om det duger men någon som kan lyssna och försöka höra om de rasslar..Jag tyckte att jag hörde en relativt liten rassel men är osäker.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
di99dajo: du kanske skrivit det förut i tråden, men hur upptäckte du detta, hörde du ljudet?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
doom123: exakt så låter min bil!
är den varmkörd?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.