|
Sida 14 av 25
|
|
|---|---|
| Har dom löst problemet på F20 120d -13 eller är det samma problem på nya bilar också? | |
| Det är samma problem med f20 också. Fick min kedja bytt nyligen så nu låter den som den ska | |
| denkadonka fick du den bytt på garanti? Helt otroligt att felet kan ha pågått så länge. | |
| Ja, det gick på garantin. Hela processen tog ca 2 månader, själva bytet gjordes på 4 dagar. Har precis kommit hem från bilresa i Europa på ca 4500km och allt låter fint. | |
| Det är högst relevant att ni skriver vilka motorkoder ni har då ni diskuterar i den här tråden, är jättesvårt att säga något annars, då vissa verkar mer drabbade än andra!.. | |
|
Har en 320d efficient dynamics med motor N47D20O1. Bilen är byggd 02.12.2011. Med huven öppen hör jag ett svagt rasslande ljud som ökar runt 1500 rpm och nu blir jag så jädra nojig. Ljudet är dock inte så tydligt som vissa youtube filmer. Enligt BMW omfattas bilen inte av någon kampanj. Vad ska jag göra? |
|
|
Känn lugnet, min med samma motorkod som du har rullat strax 25k mil och låter bare bra. Googlar man på det motornummret så hittar man inga träffar på rasade kedjor. Byt olja ofta så är det bara att loka på, sen tror jag det är normalt med lite "ljud" från motorm, det rör sig trotts allt en jävla massa grejjer där i hög fart. |
|
|
Och du har inget ljud alls från kedjan ens om du lyssnar noga? Jag är övertygad om att det är kedjan som låter. Jag kan lokalisera ljudet till baksidan av motorn med hjälp av slang mot örat och det hörs även svagt med dörren öppen så jag undrar ju hur mycket ljud som är normalt egentligen? Någonstans läste jag något i stil med "Won't snap, but still noisy" om motorer efter ett visst datum. Loka på jo ja tackar, bilen är ju helt underbar i övrigt. |
|
|
Absolut hör jag kedjan, tror att det är den iallafall. Trodde min "lät" mycket tills jag hörde kompisens -08. Där kan vi snacka rassel från kedjan, då hör man tydligt att det är kedjan, på min kan man antyda ett ljud från kedjan, men låter helt normalt enligt mig, har lyssnat på måånga x20d's och dom flesta låter likadant (som min) men har bara hört kompisen som haft ett riktigt "rassel". Skillnad på att höra "kedjan gå runt" och kedjan "rassla". Så skulle jag förklara det lättast :) |
|
| En erfaren mekaniker på BMW mölndal som bara jobbar med motorer har lyssnat på bilen och konstaterade direkt kedjerassel. Jag antar han tyckte det lät onormalt mycket eftersom jag fick en tid bokad för diagnos. Inte kul att lämna in bilen direkt efter att ha köpt den med premium selection bara för nån vecka sen :-( | |
| Bara för tydlighetens skull. Bilen är köpt på bmw men alltså inte i Göteborg mölndal som bara hitills har konstaterat att den låter onormalt mycket. | |
| Låter skumt tycker jag, hur långt har sin rullat? | |
| Du får gärna hålla oss fortlöpande informerad om hur det går med din samt pris på diagnosen, intressant för oss med samma motorkod :) | |
|
Bilen har gått endast 5000 mil. Fick en tid för diagnos i slutet av Augusti. Det är en märklig historia. Säljare plus mekaniker hävdar vid köpet att inget är fel. Jag blev lugn och köpte bilen ändå då den var i fint skick i övrigt plus har ett års premium selection garanti, också med vetskapen om att den är tillverkad 11.2011 dvs efter problemet ska vara åtgärdat enligt källor (åsikterna verkar dock gå isär på nätet). Mekaniker menade att det var någon rem som lät lite grann, inget att oroa sig för. När jag är hemma börjar jag läsa på (plus att jag själv lyckas lokalisera ljudet till exakt där kedjan ska sitta -baksida motor mot förarplats samt lyssnar under/bakom vänster framhjul). Jag besöker därför BMW Mölndal som reagerar direkt på ljudet. De har fått in många bilar med detta problem säger dom. Där jag köpte bilen hävdas att de aldrig hört talas om problemet. |
|
|
När jag var hos ANA för att få trådarna till bakluckan höger sida lagade, sa man där att man kommer ta in berörda motorer efter hand. Inga brev skickas ut, utan man går efter data i nyckeln, som läses av vid olika verkstadsbesök. Kanske görs testet i sb m service eller liknande. |
|
|
Oj, nu blev jag orolig! Ska köpa en beg BMW 123d från 2009 med 14000mil på mätaren imorgon! Vågar jag det? Hur kan jag kolla om den är kass? Snälla svar gärna omgående! Mvh Rusbe |
|
|
Rusbe, försök att lyssna efter ljudet på denna video. Väldigt tydligt enligt mig! |
|
| Utöver dieselmotorljudet hörs ett rassel, är det det ljudet som jag ska lyssna efter? Varm eller kall motor? Om den inte låter d vågar man köpa eller? | |
| Precis, rasselljudet som kommer som ett jämt missljud. Min började enbart låta när motorn var varm. Sista frågan kan jag inte svara på. Kolla med en BMW ÅF är mitt tips. Tror att chansen är ganska liten att bilen är drabbad, det borde ha visat sig vid detta miltal. | |
| Jag varmkör den och lyssnar! Tack för hjälpen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.