AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.709

Vibrerande motor med avgasproblem E39 M52 - Hjälp att lösa en gång för alla!

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har i flera år haft vibrationer och problem att få igenom bilen på besikning trots ordentlig varmkörning innan och nu tänkte jag en gång för alla gå till botten med det här.

Bilen:
E39 528iA -97
33700 mil

Symptom:
* Motorn vibrerar både på tomgång och vid gaspådrag, det följer varvtalet och är ungefär lika starkt oberoende av varvtal. Både kall och varm motor.
* Svårt att få ner avgasvärdena
* Jag tycker att den ryker ganska mycket, ingen "speciell" färg på röken
* Aningen ojämn tomgång
* Aningen flimrande innerbelysning

Åtgärdat/testat helt utan resultat:
* Bytt tändstift
* Bytt två spruckna tändhattar
* Bytt luftfilter
* Bytt vevhusventilation samt rengjort röret till oljestickan
* Provat annan, fungerande LMM
* Nya gummibälgar vid LMM/insug
* Nollställt adaptionsvärden för motor och växellåda
* Provat olika oljor (Valvoline, Mobil, Mekonomen, Castrol och Shell)
* Renoverat generator (bytt lager, regulator, kol och kollektor)
* Ny bränslepump - möjligen blev det aningen bättre efter det
* Bytt batteri

Andra observationer:
* Läcker en hel del olja, mest troligt från oljetrågspackningen.
* Oljetryckgivaren undertill fungerar inte, har ochså bytt till en ny (funkade tills för några år sedan). Det ser ut som att kablaget till den kan vara skadat men jag kommer inte åt att fixa eller ens kontrollera, inte ens om jag lyfter bilen. Skulle en sådan kortslutning kunna vara boven?
* Har ett felmeddelande (se pdf nedan) som återkommer någon minut efter radering som hänvisar till "emission related malfunction". Inga andra relevanta felkoder i vare sig INPA eller Carsoft 6.5.

Går det att dra några slutsatser från INPA livedata? Finns sammanställt med kommentarer som pdf här: Länk

Jag är vidöppen för tips och förslag och vore högst tacksam för hjälp!

___

Min bil: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tändspolar?
Är ju ganska vanligt fel...

Du skrev "bytt två spruckna tändhattar" - vad menar du med tändhattar?

Vilka tändstift använder du?
Hur såg de gamla stiften ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag menar gummihylsorna som går över tändstiften, de som sitter på tändspolarna.
Finns det något bra sätt att mäta eller kontrollera tändspolarna?

De gamla stiften såg helt OK ut men de hade gått långt så jag bytte ändå, NGK BKR6EK kör jag på.

___

Min bil: Länk
Hej,
Någon INPA-guru är jag förvisso inte, men stämmer verkligen temperaturuppgifterna? I live-data-delen anges motortemp till ca 100+ GradF! Det motsvarar den temperatur som också anges i sammanfattningen i slutet, ca 40-50 GradC. Och samtidigt anges insugsluftens temperatur till över 30 GradC!

Körde du diagnosen med kall motor i tropikerna? :-)

Jag är ganska säker på att LMM ger en input till systemet, som tar hänsyn till bl a lufttempen. (Det sitter ju en tempgivare på insuget.) Om bilens luft-bränslesystem får en uppgift om en för hög luft-temp, doserar den mer luft (syre) för att kompensera för det lägre syreinnehåll (lägre densitet) som varm luft har. Motorn borde alltså med detta resonemang gå konstant för magert.

/Lennart

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vet inte om Östersund räknas till Tropikerna :P
Men det var runt +5 och motorn var inte varmkörd. Men huven var öppen så insugsluften borde vara som utomhus, det är ju ingen förvärmning. Väl?!
Bilden med felkoden togs 12 minuter efter Analog 1, motorn på tomgång mest hela tiden.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Imorgon ska jag gå loss med startgas så jag inte har något sådant skitfel...
Min poäng är, att motorstyrningen får fel temperaturangivelse. Termometern (på min bil sitter den i den ena luftburken) ger totalt fel värde! Plus fem grader i verkligheten visas som mer än trettio grader plus av din bils temp-sensor. Den skillnaden betyder en hel del, när DME skall räkna ut andningsbehovet.

Du gasar, bensin doseras via insprutarna och luftmängden anpassas. Men med fel mätvärden, i detta fall lufttemperaturen, blir totalen också fel. Motorn får för mycket luft (och syre) i förhållande till bränslemängden. Jag kan tyvärr inte förklara det bättre än så.

Eftersom du redan bytt så mycket, kan det väl vara värt att byta temp-sensorn nu? INPA ger dig ju en klar indikation!

/Lennart
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kommer inte ihåg var den sitter, är det inte typ under insuget eller nåt? Äh, får kolla imorgon.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Läckage verkar jag ha så det räcker! Sprejade startgas över området efter LMM och framåt. Då försvann tomgången! Jag hoppade in i bilen och när man gasar går den som vanligt men tomgången är på typ 200 varv och extremt orolig. Nu måste jag hitta en gas-kompis så jag kan fortsätta leta. Men varför försvann tomgången??
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det kom nog in startgas i LMM:en för när jag kopplar ur den går bilen ungefär som vanligt. Så jag får rengöra den och fortsätta sökandet.
Troligen letade sig gasen mot LMM-ens ingång, O-ringen såg inte alls bra ut så jag ska åka och köpa en sådan också.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag rengjorde med CRC Air Sensor Clean och då kom tomgången tillbaka med LMM inkopplad.
MEN - Jag kände att motorn tvekade en aning när jag gasade från tomgång så jag "duttade" på gasen några gånger och plötsligt dog den helt. *suck*

Och O-ringen får jag först på måndag.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Den går nu med LMM urkopplad. LMM ger inga felkoder, med det gör däremot Throttle Valve Potentiometer: Länk

Och jag har också felkod på Auxiliary Water Pump som verkar vara kortsluten: Länk
Vad är det för vattenpump? Och var sitter den?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Innan jag fick problemen med LMM (eller gasspjällets potentiometer) provade jag förresten att lossa en tändkabel i taget men det var ingen skillnad på gången vilken kabel jag än lossade. Så tändspolar, kablar och stift verkar jag kunna utesluta som källa till vibrationerna.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och nu har jag provat 2 LMM och 2 av båda lägesgivarna för gasspjäll (den för ASC också) på skroten men bilen går ändå bara med LMM urkopplad.

Panik!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag startade en ny tråd för LMM-problemet Länk så för att återgå till vibrationerna - var sitter tempgivaren för insugsluften?
Länk

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.