AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.983

BMW 760 -06 - Misständer cylinder 12

Har problem med ojämn gång och motorlampa som tänds vid gaspådrag.

Bilen har haft problem med fler cylindrar, där har byte av tändspolar (alla bytta) och spridare (de där problem setts har bytts) åtgärdat.

Kvarstår cylinder 12, med "rough"-siffra runt 3,5 - övriga ligger på runt -0,3.

Tändspole, stift och spridare är bytt.
Insugets packningar är bytta.
Luftmassemätare har växlats mellan cylinderbankarna för att utesluta att felet ligger i den.
Felkoden är endast "Misfire cylinder 12", inte på något annat.

Vi börjar få slut på idéer - någon som har några, eller en kompetent verkstad i storstockholm att rekommendera?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har inget praktiskt att komma med för att hjälpa med kolla med nedan firmor som säkert kan hjälpa dig.

Bil&Motorteknik i Huddinge är bra liksom Danviks Bil på Norrtullsgatan.

Hoppas det löser sig!

Niklas

Fransosen
Verkstaden tror på skit/sot på ventiler/ventilsäten och vill in med kamera för att titta.

Jag tror el - någon med argument för/emot?

Bilen går oroligt på tomgång och tänder motorlampa vid gaspådrag vid acceleration.
Ingen motorlampa tänds vid gaspådrag när bilen är parkerad.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
vet du om de har tagit kompprov, ventil läkage visar ju direkt om de skulle va de eller något med cykinder skador
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Eftersom du bytt och därmed uteslutit "det vanliga" så gissar jag tyvärr på slitna mellanarmar och/eller sliten excenteraxel till valvetronicen.

Jag hoppas dock jag har fel :(

Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är motstånd mätt i tändkablage, ngn elkontakt? Stift bytta, hur såg de ut?

Bilmotorteknik.se skulle jag rekommendera.

Mvh
Asken
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hade en gång en bil med samma felkoder och med samma historik av utbytta delar. Den gången visade det sig vara just slitna mellanarmar som var problemet. På den tiden var man tvingad att byta samtliga ingående delar på berörd cylinderbank beroende på ngn klassificering av mellanarmarna. Vet dock inte om det fortfarande krävs.

Det är endast 12:an som går dåligt (rough running-värde som avviker), och om jag inte missminner mig så har det felet uppstått först EFTER reparationerna av 7 och 9 (spridare/tändspole).
Kan vara att detta fel dolts av de andra, eller så har det uppstått under reparationerna - isf troligen elfel/glapp, eller?

Låter mellanarmar troligt även då det bara är 1 cylinder som går dåligt och alla andra går bra?
Bilen går varken bättre eller sämre när den är kall/varm - symptomen är likadana oavsett hur varm motorn är.

Tror egentligen ingen el utom stiften kollats, skitigt stift i 12:an.
Elfel känns angelägen att utesluta (billigt?) - ska försöka få det gjort som nästa steg.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
7er.de på tyska eller bimnerforum el ringa bilmotorteknik.se om du kollar stift du har ju gjortfelsökning och halva jobbet nu

Asken
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Om det kan vara något stöd i felsökningen så var det på min bil felkod på samma cylinder och undantagsvis på ytterligare en. Felkoden kom efter några minuters körning. Enligt uppgift berodde detta på att Vanosen ger högre lyfthöjd vid kall motor. När sedan givarna indikerar att motorn börjar bli driftvarm så sänks lyftarhöjden varpå ett glapp uppstod i mellanarmen. Om jag minns rätt så fanns det en funktion i diagnosprogrammet för att kolla slitaget på mellanarmarna.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Bör tilläggas att även jag betade mig igenom alla "vanliga" felkällor, såsom stift, spridare, givare etc innan mellanarmarna började misstänkas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.