AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.849

Vilken Ctek-laddare?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vilken av dessa laddare Länk ska jag köpa, och varför?
E39 528iA -97, normalutrustad
Kör korta sträckor ofta
Jag har P-stolpe med analog timer som kan gå 3 timmar åt gången. Automatsäkringen är på 6A så jag lär inte kunna köra motor- och kupévärmare (400 resp 1350W) samtidigt som laddaren, vilket jag hade föredragit. Så jag antar att jag får använda kupévärmaruttaget och koppla in laddaren via ciguttaget.
Batteriet är ett Warta Blue Dynamic 95Ah.

___

Min bil: Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror tidningen Gran Turismo har en kampanj nu att om du tecknar en årspremuneration (ca 1000kr) så får du med en C-tek laddare. Kan vara värt att kolla på deras hemsida.

Annars är det väl bara att ta den billigaste som möter dina behov. Dvs storlek på batteri (ah).
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Denna duger utmärkt och är prisvärd, själv har jag satt en grenkontakt på kupeuttaget och dragit en sladd bak till batteriet men det går ju att jacka i den på annat ställe. Låter lite rappligt med ciggplugg dock.

Den drar typ 40-50W när den laddar fullt så om säkringen håller nu håller den troligen att ha laddaren inkopplad oxå, förbrukningen ökar bara cirka 2%.

Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag skulle nog rekommendera Mxs5.0 iaf... du har ju stort batteri.

Dock så skulle jag göra så att jag laddade kanske 1 gång i månaden eller varannan månad och då springa ut och vrida på timern var tredje timme så batteriet får ladda fullt.

Jag har själv en MXS10 och fördelen med den är att den har temperatursensor för laddning med exakt rätt spänning när det är kallt ute. Men med 6 Ampers avgränsning kanske den kan slå ut säkringen...

/Jonas
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tydligen ska man ju ansluta i motorrummet istället för direkt på batteriet har jag läst på flera ställen.

___

Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Spelar väl ingen roll var man sätter laddaren sålänge den laddar batteriet. Mycket smidigare att alltid köra den när man kör värme. 3A räcker gott och väl för att toppa och underhålla ett batteri. Skulle du haft en nyare kärra med eltillskott på värmen hade en större varit motiverat.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
En del säger att man riskerar att förstöra elektronik om man kopplar direkt på batteriet och att den risken elimineras om man använder anslutningspunkterna i motorrummet. Så jag kommer i alla fall att ansluta den där. Har idag bestämt mig för att köra på MXS5.0 och provar väl bara om säkringen håller. Den här är förresten klassad IP65 jämfört med Clas Ohlsons som är IP20, känns lite bättre när jag ska ha den permanent monterad i motorrummet.

___

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan inte förstöra elektronik om du laddar direkt på polerna, MEN om bilen har IBS eller liknande laddningsövervakningssystem (som inte finns på E39), kan det bli problem om man laddar "bakom" IBS-modulen, så den inte registrerar att batteriet får laddning).

Däremot skall du INTE ladda med "boost-läge" eller annan inställning som ger förhöjd laddningsspänning utan att koppla loss batteriet - för annars kan den högre strömmen ställa till det och i värsta fall skada någon elektronik. Detta står också i instruktionsboken till C-tek.
Är dock lite osäker på om den modellen har denna funktion...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Ska du ha den under huven finns det fina laddare från Defa/Calix så man slipper fulkoppla 220v. Jobbigt med knappen på många Ctek. Min glömde bort senaste inställning då och då och startar då i icke laddade läge. Så jag uppgraderade till den billigaste så man slipper knappeländet och får en laddade som laddar när man kopplar in den ;)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Den verkar vara konstruerad för att vara helt självgående: Länk

Om man går på Defas blir det plötsligt dubbla priset så den går bort. Lägg till grenkontakt och en kabelstump så blir det ytterligare 5-600:-

___

finns BMW laddare, typ ctek. Haft den på min gamla, installerade själv - enkelt. Tror de kostar 900kr.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Har defas i motorrummet och stödladdar med en mx 5.0 en natt i månaden för att toppa upp till 100%.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.