|
|
|
|---|---|
|
Funderade lite ang oljan i lådan på den.. Kan ju verkligen inte vara bra med livstidsolja ? Skulle vilja byta på min B3 E46 Någon som gjort det ? Finns filter att köpa till dom ? Hur mycket går åt ? Billy aka Fantômas | |
|
Hej Billy! Nä,det där med livstids olja är ju bara dumheter egentligen,vad är det för fel på ny olja kan man ju då undra?Gjorde ett "halvbyte" på min B3 e36,det vill säga ,jag lät inte bilen stå över natten så att även konverter oljan rann ut. Lossade den stora pluggen,kan sitta väldigt hårt men det går. Sedan mätte jag upp den totala mängden som kom ut under ca:1timme,lite kladdigt men funkar. Den nya oljan värmde jag i sina flaskor i ett vattenbad som jag hade på spisen har för mig 48 grader celsius,nytt oljefilter bör finnas på Bmw med därtill trågpackning. Mängden på din låda vet jag inte men har för mig att jag hade 5 liter o det räckte för ett sådant byte. Blev ordentlig förbättring på växel känsla o körning. Mvh Dic |
|
|
Okej tackar för fint svar. Kan verkligen tänka mej att lådan blir "lite bättre" av det. Iaf min skalle hehe.. Är ju halvbyte jag tänker på.. Tänkte på att om det är en påfyllningsplugg på sidan (då dom inte har sticka lådorna) ska man inte göra som med manuella lådor då ? Dvs att man fyller på tills det rinner ut genom påfyllning ? Billy aka Fantômas |
|
|
Borde väl funka genom "sticka hålet" bara du vet mängden som ska i. Jag körde ju upp oljan med en oljespruta till det rann över,sen på med pluggen starta o köra igenom växlarna,samma procedur ända tills rätta mängden olja var slut. Mvh Dic |
|
|
Ok... Så får man göra då... Går ju inte fylla på genom stickahålet då min inte har sticka. Tack för hjälpen. Billy aka Fantômas |
|
| Håll bara koll på temperaturen på oljan. Skall vara mellan 30 och 50 grader. | |
|
När jag byter eller fyller på ? Billy aka Fantômas |
|
|
Växellådsolja expanderar vid värme så det kan bli två olika volymer. Kör varm olja vid påfyllning,skrev en bit upp hur jag gjorde med vatten bad,gå inte över 50 grader. Mvh Dic PS.En del vet jag har kört sina lådor lite ljumna innan tömning men det har varit när hela systemet tömts.DS |
|
|
Om bil och ny olja är rumstempererad kan du göra så här: 1. Byt olja och fyll på till det rinner ut. 2. Sätt tillbaka pluggen. 3. Starta bilen (AC, ljus, etc. på). 4. Gå igenom alla växlar (P,R,N,D) fram och tillbaka och stanna några sekunder på varje. Nu bör oljan vara rätt tempererad. Känn med handen på tråget, använd IR-termometer eller läs av med INPA. Motorn igång fortfarande. 5. Skruva ur pluggen och fyll alt. låt överflödet rinna ur. 6. Tillbaka med pluggen => klart! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.