AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.957

Problem med angeleyes f30, "ljusviddsjustering ur funktion"

Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Hej,
Har en f30 320d 2012, för någon vecka sedan började angel eyes:n på höger sida och flimra för att sedan dö helt, har kommit o gått lite men nu verkar dom vara "döda".

Bilen varnar för ljusvidd eller lyktviddjustering, ska dubbelkolla imorgon, någon som har någon aning vad felet kan vara? Det är original angeleyes, xenonstrålkastare så inget eftermonterad, vad jag vet så är det inget som normalt behöver bytas? Bilen har gått runt 7000 mil.
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Länk

Hmm ska testa o se om det dyker upp någon mer info, funkar detta på f30?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har du adaptiva xenonljus? Låter konstigt om den klagar på ljusvidd eller liknande annars. Men att angel eyes bara dör sådär låter också märkligt, de ska ju hålla "hur länge som helst" med tanke på att det är LED.

Kan nog vara läge med en felkodsutläsning för att få något att gå på. Fungerar xenonet på den sidan?
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Nej tror ej det är adaptiva, den är utrustad med: S522A Xenon-Licht, dvs standard xenon.

Ja felkodsläsning behövs nog, kan en vanlig obd läsare fungera?

Precis det är det jag tänker också, led ska du ju inte vara något som ska behövas bytas.
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Hmm, kan man behöva byta ut ledmodulen som sitter i underkant?
Behöver nog skifta sidor på dom för o se vad felet kan vara, kan kanske vara vanligt hederligt glapp men tänkte om nån hade erfarenhet sen tidigare?

Länk
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Står alltså ljusviddsredglering för strålkastare defekt...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har tyvärr inte hört om problemet tidigare. Men det är alltså inget problem med vanliga halvljuslampan, bara dina angel eyes?

Vanlig OBD-läsare tror jag inte räcker för att tolka felkoden, men det kanske går att googla fram den efteråt. Utläsningen ska en vanlig OBD-läsare klara av.
Hur löste du problemet?

Har samma felmeddelande:
" Ljusviddsreglering för strålkastare defekt "

Alla lampor fungerar och strålkastarna verkar röra sig normalt upp och ned vid start för att ställa in rätt höjd vad jag kan se.

Har någon annan fått felmeddelandet:

" Ljusviddsreglering för strålkastare defekt " ?

Har testat att koppla bort batteri i 1h, samt att ladda det fullt, utan framgång.
Kom igen nu Tyng, eller någon annan.

Vore mycket uppskattat om du återkopplade hur du löste felet :)
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Hej

Någon som löst problemet. Svara gärna Tyng eller Epsilon eller någon annan?

/ Peter
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Hej igen.

Lämnade till BMW. Det blev självrisk på 5000,-

De testade att byta led och styrmodul utan resultat. Bytte då även strålkastare från andra sidan och enligt de var det den det var fel på. Åter till bmw för byte strålkasare. De fick efter det ägna sig åt "detektivarbete" för det var fel på en kabel.

Nu har jag ny strålkastare och undrar hur mycket TryggHansa fick betala till BMW.

Har ni detta fel, åk till en bilelfirma och be att de kollar kablarna så kanske det löser sig billigt. / Peter
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

hej!

väcker tråden igen har typ samma fel men även blinker ur funktion, detta har hänt några ggr för att sen funka dagen efter igen, Men det började efter ett tag när jag började köra med släp, och det var inte fel på släpen men har för mig det bara var hö blinkers som inte ville. men nu sista tiden (utan släp) så har felet kommit om man typ axat och svängt samtidigt? får inga felkoder när man kopplar upp sig. Någon mer haft detta 525d F11 2011

///Peter

Följer upp efter som det är sällan det kommer svar på forum

Jag har haft fel på "ljusviddsreglering defekt" på min BMW f30
Intermittent fel. Kom först vid regn, sedan oftare och oftare.

Felkoderna var
480068 Givare vä fram "measuring volgatage"
48006F Givare vä bak "measured voltage"

Båda givare hade oxiderat så pass i mutterstyckerna så att de hade spruckit.
Efter givarebyte kvarstod 48006F

Datorn indikerade att jag hade 5V spänningsmatning, men 0V som givarsignal. (3,6V givarsignal från givare fram som ändrade sig när jag sänkte ner bilen)

Jag tog loss kontakten till givare,
Ohmmätte stift 1 till jord. Vilket var ok.
mätte mellan stift 1 och 5. (stift 5 = 5V supplyu) Där hade jag 1.8V med kontakt lös. Blev 0V med kontakt inlkopplad.

demonterade inredning i bakluckan och letade upp kablarna som kommer in från stötdämpartornet.

Satte en hirschmanklämma och mätte spänningen på svart/grå kabel (samma som sitter i stift 5 vid nivågivaren). Där hade jag 5V

Så någon stans från fjäderbenstorn till till givare är det avbrott.

Gjorde iordning ett nytt kablage och lödde på inne i bilen.
Som jag drog ut till givaren.

Detta fungerar! Felkoden borta och fick ca 1,8V på från givaren, och värdet ändrade sig när jag sänkte ner den.

Beställde följande för att få det schysst.
1st 61 13 8 383 300 Kontakthus
3st 61 13 8 366 249 Plugg
3st 61 13 8 366 247 Kabeltätning
3st 61 13 1 393 704 Hylskontakt

Vill man beställa förkrimpta kablar heter de
61 13 0 056 961 Kabel med hylsa 600mm långa

Kontakten är en TE (tyco) MQS serie
med nummer TE 1-967616-1 (har inte verifierat nycklingen, men av bilder på nätet att döma verkar det vara rätt nyckling)
Stiften heter 962885 för 0,2-0,35mm2 965906 för 0,5mm2

Om man vill beställa någon annan stans ifrån.

vill någon ha det fixat i sthlmområdet så hör av er.

Har även jag fått "ljusviddsreglering defekt". Får dock dessa felkoder.
8041B6 headlight range control (LWR)
D90D2F headlight driver modeule(TMS) left: missin LIN slave
801206 Dan output stage: undervoltage or overvoltage detected

någon som har en aning i vilken ände man börjar felsöka? :D

update:
prövade med att skifta modul med den andra sidan, det hjälpte föga. däremot så upptäckte jag på vänster sida att en kabel till strålkastarkablaget var avskavt. på ett ställe man inte såg såvida man inte vred på kabel o hade sig. hittade även en avskavd kabel på passagerarsidan(vet inte vilken kabel det var men det var en mindre kontakt som sitter ihop med strålkastarkablaget). lagade båda och vips felen borta :D

så mitt tips är att gå igenom kablagen noga.
In
1
Inteduktigalls
BMW 320dA GT -14
Jag får följande felkoder

8041B6-LWR system faulty
48006F- Ride-height sensor, rear left, measurement voltage
D90D2F-Headlight driver module(TMS)left(LIN):No LIN-slave

När jag stannar och låser bilen så lyser lampan också i ca 5 minuter, hade ni också så innan ni åtgärdade felet?
@Inteduktigalls: Du glömde att berätta om vilken bil du har problem med.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.