|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 320i -87 som jag har problem med tomgången på. Har tätat insuget osv. Har lite problem med vart vissa slangar skall sitta. Lyfter jag på oljelocket så sjunker tomgången och till slut dör den. Finns det någon som har en exakt likadan som kan knäppa kort på vart slangarna till insug skall sitta? Eller har någon lösning på detta problem? Tomgången låg på 3,5 tusen varv men har fått ner den till 2,000. | |
| Har du kollat tomgångsventil så att den inte kärvar? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med största sannolikhet insugsläckage någonstans från alla miljarder slangar, eller fel på elektriska dynamiska tomgångsregulatorn / mekaniska statiska tomgångsventilen / tomgångsregulatorn för förhöjt tomgångsvarvtal. Du är väl i gränslandet, vilket system har du? Motronic eller L-Jetronic? Motronic har en elektronisk styrd tomgång (en tomgångsventil justeras elektroniskt för att släppa igenom lagom mycket luft). L-Jetronic har en helt mekaniskt lösning. Dels har den en tomgångsregulator som höjer tomgången (släpper igenom extra mycket luft när motorn är kall), den är en ventil som öppnar/stänger sig beroende på temperaturen på kylarvattnet. Själva grundtomgången bestäms av justerskruven på gasspjället. Den ska inte behöva justeras - har man problem med tomgång är det nästan alltid inte här felet är utan någonannanstans. |
|
Tror det är L-Jetronic. Har fördelaren på blocket. Tomgångsregualtorn är det den som sitter monterad nere vid blocket, på samma bult som insuget, det går både vatten och luft igenom det? Vart tipsad om att plocka bort den vilket jag då gjorde och kopplade ihop slangarna med varandra. Skulle då justera tomgången med skruvet på spjället men det hända inte mycket alls, den gick ner en del men inte fullt så mycket som det ska! Här är en bild: Länk Edit: Läste igenom vad jag vart tipsad om tidigare. Då skulle jag justera tomgången genom att strypa flödet med en slangklämma på insuget. Det skulle tydligen funka men det känns ju så långt ifrån rätt. |
|
Jamen, är fördelaren på blocket så är det L-Jetronic. Nja, bilden visar ventilen som möjliggör förhöjt tomgångsvarvtal när bilen är kall. Det är som sagt inte tomgångsregulatorn. Mycket ofta den kärvar (kommer inte ihåg om det var i öppet eller stängt läge den kärvar oftast). Yes, går både luft och vatten genom den. Luftventilen expanderar nu beroende på motorn är varm eller kall (dvs om kylarvattnet är kallt eller varmt). Har själv rensat upp i slangormboet i min motor och bland annat tagit bort den ventilen (fast den ska bara köras på bana så jag bryr mig inte så mycket om korrekt tomgång vid -25 grader C). Enda som ska hända (på en normal motor) när du tar bort denna är att motorn har lite lägre varvtal på tomgång när den är kall (och kan gå lite illa på tomgång när motorn är kall och det är kallt ute). Vill minnas att jag hade en justerskruv även på insugets högersida också, ska se om jag har bilder och anteckningar kvar av det. Hmmm... Vilka slangar kopplade du ihop med varandra? Vattenslangarna eller luftslangarna? |
| Okej, riktigt skönt med vettiga svar! Kopplade ihop vatten slangarna med varandra. Ska ut till garaget imorgon då kan jag eventuellt knäppa lite kort. Vart sitter tomgångsregulatorn? Är det en sådan: Länk då har jag ingen? Har iaf inte sätt någon! | |
Här är en liten översiktsbild Länk Och här en schematisk bild över vakuum- och vattenslangar över min motor Länk Det är alltså slangen mellan "den lilla svarta lådan på insuget" och punkten med texten "t-kors". Som jag förstår det så kommer det luft från insugsröret innan gasspjället. Ignorera första t-korset, det är endast för vakuum till bromsförstärkaren. Sen kommer vi till ett andra t-kors. Här avleds luft till insuget, och här vill jag minnas minns en justerskruv. Luften fortsätter även framåt och kommer till den där ventilen för förhöjd tomgång. - Är denna ventil stängd händer liksom inget mer. - Men är den öppen så går luft genom den och kommer tillbaka till insuget och ger därmed mer luft till motorn! |
Men hur gjorde du med luftslangarna!?! Nej, det du länkar till är en elektroniskt styrd tomgångsregulator - det som Motronic använder sig av. Länk Ska leta upp en bra bild på ventilen på höger sida av insuget. |
Aha, här är en bra bild Länk Anslutningarna markerade #1 och #2 är alltså var olika vakuumslangarn sitter monterade normalt sett. Och i den bortre änden av cylindern finns en justerskruv, kommer dock inte ihåg om den reglererar flödet för anslutning #1 eller #2. |
|
Jag har alltså kopplat #1 på fel anslutning till insugsbälgen. Det är #2 som skall gå dit. Nummer 1, vart skall den gå? Så om jag sätter tillbaka dessa slangar då bör jag kunna justera på skruven på sidan? Ska gå igenom allt imorgon efter jobbet. |
|
#1 går hit Länk #2 går hit Länk Men hur gjorde du men de två vakuumslangarna som blev över när du tog bort ventilen för förhöjd tomgång? Anledningen varför jag tjatar om denna är att om du kopplar fel här så blir det fullt blås med frisk luft rakt in i motorn (dvs den kommer alltid att gå på förhöjd tomgång) - så då är det inte så konstigt att du har hög tomgång. Fast 3500 varv/min känns som något mer allvarligt fel än bara en ventil som hängt sig. |
| Jag missade skriva det. Kommer faktiskt inte riktigt ihåg heller. Får ge dig svar på det imorgon. Slockande efter jobbet så är för seg i skallen! :). Jag återkommer imorgon kväll. Är väldigt tacksam för din tid. | |
| Har gått igenom det du skrivit och visa bilder på så nu har tomgången blivit betydligt lägre. Ska kolla lite mer till helgen så ska nog problemet vara löst. Jag tackar så hemskt mycket för din tid och hjälp bmw-slangen! | |
Låter bra! Måste rimligtvis ha varit något större luftläckage, då kan tomgången gå upp ganska högt. Jag vara nere i garaget och på hyllan låg faktiskt det där röret som sitter på höger sida av insuget. Så jag tog mig en titt och dubbelkollade vad justerskruven kontrollerar. Här är en bild som förklarar Länk Luftflödet som den där justerskruven reglerar är ju luft som kommer direkt från insugsröret (innan gasspjället) - så denna justerskruv bestämmer i stort sett själva grundtomgångsvarvtalet. Den andra anslutningen är ju luft som släpps igenom den där ventilen som styrs av temperaturen på vattnet. Så när motorn är kall kommer det luft in från båda anslutningen och in till insuget - vilket gör att tomgången blir extra hög. När motorn blir varm stryps flödet på ena anslutningen och luft kommer endast via den anslutning som kan regleras med justerskruven. |
| Är rätt hög tomgången då den är kall. Så fort den blir varm så är den låg men rätt ostabil. Lite smärre justeringar så blir det nog bra. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.