|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har en liten fråga ang stötdämpare fram på E39 touring. Länk Dessa passar som det står Touring 520i-540i och sedan endast 535/540...står likadant på FK's hemsida. Min fråga igentligen: Vad skiljer Sedan och Touring i fram? nån sa något om fjäderbenslagret var 14.2mm på sedan och dessa stötdämpare har 16mm? alltså borde Touring ha 16mm oxå? Ursäkta min lite suddiga fråga här, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Enligt en vän så passar ej dessa en touring 525i e39... Är det någon som vet skillnaden? Tacksam för svar. | |
|
Hej, det är en mycket konstig information de ger där. Jag tyckte inte det stämde vad jag minns från när jag skulle ha stötar fram till min 540 så jag gick in och tittade på Sachs (som är originaltillverkare) vad som passar. Jag tittade på bilar från 09/2000 dvs facelift Bilarna med sexor i finns det två typer till: 556 832 Standard 556 834 Sportchassi Bilar med sexa finns likaså två typer, 535, 540 556 836 Standard 556 838 Sportchassi Det är ingen skillnad om du har touring eller sedan. Skillnaden är om du har en sexa eller en åtta i bilen. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ja jo, men enligt scstyling och fk själva så ska dessa passa MEN det som i verkligheten inte verkar stämma är fjäderbens stödlagret, vilket verkar vara 14.2mm men dämparna skall vara 16mm, blir svårt o pressa i dessa hehe. Jag har ej testat på min touring, men en polare har testat på sin sedan, och det passade inte...han menar att min touring har exakt samma storlek som på hans sedan, vilket betyder att det inte passar. Där min fråga kom in, vad skiljer sedan / touring. Pratade med bavaria Danderyd idag, han sa att det kan skilja mellan storlekarna beroende på chassi samt ututrustning. Touring skall ha "förstärkta" fjäderbens lagringar. Tycker de e rätt missvisande info överallt... |
|
|
Alltså det skiljer inget mellan sedan och touring på en 525 -01 på fjäderbenslagringen. Däremot så vet jag att en del eftermarknadsstötar säljs som att de passar båda men att man då får byta till en annan lagring på bilar med sexa. Har man lite oflyt är det ju någon som gjort detta tidigare på bilen och då kan man ju bli lite lurad fast man köper "rätt" grejer. Sedan 525 Länk Touring 525 (samma som ovan) Länk Sedan 540(helt annan än ovan) Länk Touring 540(samma lagring som ovan men lite färre plastdetaljer) Länk Notera längst ner i listan på "Repair kit" att det är ett nummer till 525 och ett nummer till 540. Oberoende touring eller sedan. Skillnaden är ju att det är en helt annan framvagn på bilar med åttor jämfört modellerna med sexor. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Aha ok! Då är jag med. Vilket bök! Då vet jag vad jag ska göra för att få skiten o passa, tusen tack för hjälpen :) // Tompa |
|
| Diametern skiljer på nederdelen av fjäderbenet som ska in i spindeln också. Köper man coilovers brukar man få med svarvade adapterhylsor du får trä på om du ska montera på V8. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.