AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.325

Är det normalt att behöva vänta 41 dagar på att få bilen reparerad?

Sida 1 av 2
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Hej,

Jag har en 535d -07:a. Den 27 december var jag ute på tur, men det bar sig inte bättre åt än att jag omedvetet körde i en håla på en påfart till motorvägen. Det smal till och förstod direkt att något allvarligt hade hänt. Stannar bilen och konstaterar att fjädern har hoppat ur sitt läge och lagt sig emot däcket. Enda lösningen var att ringa bärgaren som drog den till Bmw i Mölndal.
Detta är inte den närmaste auktoriserade Bmw verkstaden utifrån min hemadress, med det var den närmaste sett utifrån var skadan skedde. Detta var på en lördag och fick kontakt med Bmw först på måndagen.
De sa då att de skulle ta in bilen och se vad som hänt, allt gott. Det gick några dagar tills de hörde av sig för att meddela att vänster fjäderben samt fjäder var kaputt. Detta skulle kosta knappt 10000:- att laga så då tyckte jag att det var läge att undersöka ifall det går att ta på vagnskadeförsäkringen.
Det gick några dagar till tills de hörde av sig och då hade mitt försäkringsbolag gett grönt ljus. Bra då kör vi på det bestämde vi. Det gick dagar, en vecka, några dagar till. Efter drygt en vecka ringer jag och kollar hur det går. Får till svar att de väntar på delar.
Ok tänkte jag då får jag väl vänta lite till. Det går ett par dagar till, sen ringer de och säger att de upptäckt att fjäderbenet är skadat på höger sida också.
Vi får kolla vad försäkringsbolaget säger om det. Jaha då blir det att vänta lite till. Det gick ett par dagar till sen ringer de för att säga att försäkringsbolaget gick med på att byta "allt" på höger sida med. Jaha då blir det att vänta lite till. Det går ännu några dagar tills de ringer igen.
Nu säger de att de har upptäckt att fälgen behöver lackas om. Vid det här laget hade jag tröttnat på att vänta och vänta så jag sa vänligt med bestämt att nu får de prioritera min bil. Jag frågade ifall det byter fjäderbenen och fjädrarna m.m medans de väntar på fälgen? Nej det kan vi inte göra, utan vi byter allt när fälgen kommer tillbaka. Ineffektivt tänkte jag, men orkade inte bråka med dem. Vid det här laget så skulle det snart bli körförbud pga att besiktingsperioden nästan var slut. Påpekade detta och förklarade att jag inte gärna kör de 10 milen som jag har hem från Bmw i Mölndal med en obesiktad bil vilket de sa att de förstår.
Ett antal dagar löper på och tillslut kommer det ett sms som säger att bilen är färdig. Vid det sista samtalet jag hade med dem erbjöd de sig att besikta bilen innan jag hämtar den, men när jag ringer och stämmer av detta så har de såklart inte gjort det. Jag frågar ifall de skulle kunna fixa detta och efter lite stön och stånk så skulle de försöka hinna med det. Tillslut så får jag då äntligen hämta min bil igen efter ha varit av med den i 41 dagar. Är detta något man får räkna med eller ska det gå fortare? Vad är era erfarenheter?

Tack för ordet!

Mvh Brännwik
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Kan inte tänka mig att det ska ta så lång tid, verkar vara en riktig tomteverkstad. Har för mig att det finns regler om hur lång tid det ska få ta och enda ursäkten är om det inte reservdelar att få tag, men så länge kan det inte ta i detta fallet. Jag tänka mig att du har rätt till viss ersättning från verkstad/försäkringsbolag, åtminstone borde du ha fått fri lånebil under tiden, men det är ju försent nu.

/wmt
Det kan ta riktigt långt tid på verkstäder om man har otur, en tidigare kollega hade sin krockade Peugeot på verkstad ca 2 månader och för några år sedan var det en Hyundaiägare i Vi Bilägare som hade sin på verkstad ännu längre.

Vill du ha ersättning får du nog bråka med Bilia.

Mvh Stephan
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Är egentligen inte ute efter någon ersättning. Tyckte dock att de kanske hade kunnat bjuda på besiktningen men icke. Ville egentligen bara skriva av mig och se ifall detta var normalt eller inte. Tack för er input.

Mvh Brännwik
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nej det är inte normalt, men visst kan det väl hända. Jag har råkat ut för det en gång, lustigt nog på samma verkstad som du lämnade på.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Gjorde dom vad dom skulle? Är reparationen proffesionellt gjord?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tattare och snedvinglare finns överallt! Inte acceptabelt för det. Bilen ska ju skadebesiktas och om snubben är nykter och någorlunda vaken ska han hitta samtliga fel då. Med tänkbart undantag för dolda skador som visar sej först när man skruvar isär. Men även dessa ska man normalt kunna förutse och förbereda kunden på. Blir så less på bilverkstadsbranchen och dess utbredda nonchalans! Varje gång jag läser sånt här känns det lite mer värt att vara hemmaskruvare om än oändligt tråkigt.
F.ö. kan det vara väghållaren som ska stå för reparationen om hålet inte var skyltat. Inte alltid (nånsin?) så lätt att få dem att stå för sina usla vägar dock.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Buspelle
Det är definitivt inte normalt. Självklart måste man acceptera att man inte hamnar först i kön om man kommer in "obokad" på en verkstad, men 40 dagar för en relativt enkel reparation låter helt orimligt.
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Sammanträffande? Det tror jag inte...

Såvitt jag vet är det inte något fel på själva arbetet. Alltid något. :)

Mvh Brännwik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter länge, men var det inte rätt många helg-/klämdagar under den perioden?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det kanske är offtopic men egentligen borde väl skadan betalats av transportstyrelsen. Jag tycker att du borde undersöka ifall dom skulle stå för din verkstadsräkning om det nu inte är för sent.

Det får inte finnas hål eller gropar i vägar som orsakar större skador på fordon, det är helt livsfarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Till exempel en motorcyklist skulle mycket väl ha kunnat omkomma eller blivit svårt invalidiserad efter att ha kört ner i ett stort hål i vägbanan.
ni
520
niklas100
520d 2008
Mina erfarenheter är att om man kommer in tvärförbannad gapar och skriker så brukar de bjuda på både det ena och andra
Fungerar för mig dock tråkigt att man ska behöva dra det så långt
skulle nog säga att skaderegleraren borde sett över bilen bättre vid första bedömningen och att det skulle tagit max 3 veckor
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
henke lexus: Det är väl Trafikverket och inte Transportstyrelsen som ansvarar för vägarna under förutsättning att de inte är kommunala eller privata?

Mvh Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Niklas100, jo det är väl tyvärr så att gnälliga och bråkiga kunder får bäst service...egentligen borde det ju vara tvärtom.

Finns ett bra amerikanskt ordspråk:
"The squeaky wheel gets the grease"

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är inte speciellt förvånad. Att skicka en fälg fram och tillbaka till en reparationsfirma tar ju sin tid. Ena dagen är han som skall åka till firman med fälgen sjuk, och sen vabbar han i tre dagar, sen är han på utbildning och sen kan han åka dit med fälgen.

För övrigt tror jag det är svårt att få trafikverket att stå för kostnaderna. Myndigheternas ansvar för vägunderhåll är långtgående, men inte absolut.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Alexander K: Om verkstaden anser att en och endast en anställd kan åka och lämna fälg och absolut inte kan ersättas av någon annan på verkstaden kan det nog bli så - men det är ju inte särskilt flexibelt. Min bedömning är att vilken mekaniker som helst ska kunna hämta och lämna en fälg på lackeringsfirma.

Tråkigt länge att vänta men lite helger får vi nog skylla på men oaktat det så är det för länge. Min verkstad har ogärna bilen över natten - då är de ju ansvariga för bilen om någon bryter sig in så de vill gärna inte ta emot bilen förrän de ska jobba på den och att man hämtar samma dag - dock är mina besök oftast för planerad service - inte akuta reparationer som ovan.

Hur många arbetsdagar man väntat är kankse ett rättvisare mått även om det för bilägaren inte spelar någon roll om det är arbetsdag eller inte - man kör ju bil "alla" dagar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
BMW Mölndal är ökända för att vara just såhär odugliga på precis allt. Sämsta verkstaden i hela GBG. Mechanum är hästlängder bättre på precis allt.

Nej fy för Mölndal, undvik som pesten...
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Anlitade bilia group 2010 och blev nöjd. Det gällde 2 skador: byte av bakdörr och lack samt lackering av bakstötfångare , skärm och något mer. Räknade inte dagarna eftersom bilen inte användes utan skulle säljas. Resultatet blev i alla fall perfekt!

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Anlitade bilia group 2010 och blev nöjd. Det gällde 2 skador: byte av bakdörr och lack samt lackering av bakstötfångare , skärm och något mer. Räknade inte dagarna eftersom bilen inte användes utan skulle säljas. Resultatet blev i alla fall perfekt!

Kahn-d: Jo Trafikverket kanske det är som ansvarar för statens vägnät men det går knappt att hålla reda på vilken myndighet som heter vad eller vad dom bestämmer och beslutar över för det ändras konstant hit och dit.

AlexanderK: Du har så fel så det luktar ruttna äpplen.

Det är Trafikverkets skyldighet att se över sitt vägnät så att inte bilar går sönder eller mindre skyddade trafikanter som mc-förare svävar i livsfara pga deras bristande underhåll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.