AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.409

Hur skaff ny nyckel?

aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Sonen skulle vara duktig och plockade isär fjärrnyckel till bilen. I sin iver tappade han bort den lilla sändardel (eller vad man nu ska kalla den lilla svarta lösa biten som ligger i fjärren och som gör att nyckeln känns igen av bilen). Eftersom det var enda nyckeln till bilen står vi nu med en låst bil (nyckeln passar inte i dörrlåset) och som ändå inte skulle starta. Så frågan är vad gör man och kostnad?
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Beställer en nyckel från BMW till en kostnad av 1800kr har jag för mig.

Eller köper nyckelämne från tex ebay, programmerar den med tex AK90 och sen låter slipa den efter den nyckel du har, för den passar väl i tändningslåset? Kostnad några hundralappar på ett ungefär.

Det finns också låssmeder som kan göra/programmera en ny nyckel. Vet inte vad det skulle kosta.

/wmt
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Nyckel har vi men kan man köpa "sändaren" separat på ebay?
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Ja, men den måste då programmeras, jag skulle satsa på en snyggare diamondnyckel. Och kanske även en sändare eller ännu bättre en extranyckel så har du två snygga nycklar.

Man måste också initialisera nyckeln, och för att göra det måste du in med en nyckel i tändningslåset så du måste in i bilen på något sätt.

/wmt
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Tack för tipsen. Har du några bra länkar? Wmt.
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Har googlat runt för att hitta lämplig nyckel (med sändare) men är osäker på vilken man ska välja. Tacksam för tips med länk!

Har kommit in i bilen nu, kom på att det givetvis går att öppna dem via låset vid bagageluckan!...
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Har köp en del på nedan site, är i Kina så det tillkommer lite tull. De är skapligt snabba att skicka, du får räkna med ca två veckor. Allt finns naturligtvis i Europa också. Beställer du från nedan ska du logga in på siten ett par dagar efter köp (med länken i orderbekräftelsen) då de inte mailar om de har frågor utan skriver på siten istället av någon anledning.

Chipen och nycklarna nedan är PCF7935 (klarar EWS3), för din bil (-94) bör det räcka med PCF7930, men dessa bör fungera också.

Tycker du detta känns bökigt och du inte har mer nytta av grejorna är det kanske bättre att gå till en låssmed som kan göra allt åt dig, det kostar nog lite mer men blir billigare an BMW och fram för allt smidigare. Det enda du behöver ta med är nyckeln och EWS modulen.

Och ta inte det jag skrivit för 100% korrekt, kontrollera själv också så ökar chansen att det blir rätt. Dock har jag gjort så här med mina E39'or, men jag kan ju ha missat något.

AK90 med k-line adapter, stabil och smidig:
Länk

Nyckchip, 10st:
Länk

Nyckel:
Länk

En snyggare nyckel med BMW logga, men dyrare:
Länk

/wmt
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
11: budet: Om du hafva en enda nyckel till din bil, skola du icke låta din son pilla med den...

wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
12: budet: Oavsett vad du havfer skola du låta din son göra allt som är lärorikt och ger erfarenhet...

Då det lönar sig i längden!

/wmt
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Tack för alla tipsen. Eftersom det är sonens bil (17 år) är det svårt att inte låta honom pilla på den - eller nyckeln. ;) Lärorikt är nog rätta ordet, eftersom han nu står med en nyckel som inte fungerar.

Blev dock förvånad eftersom jag provade att starta bilen och den gick igång - utan att sändaren finns i nyckeln! Jag trodde att den även var kopplad till startspärr på bilen (1994)? Men det verkar som den "bara" är till för centrallåset, eller?

Jo, det blir nog lite dyrare och krångligare att beställa alla tre sakerna som wmt tipsat om. Såg på internet att det går att programmera nycklarna (sändaren) bara genom att vrida på tändningen och hålla in en kombination av nycklar. Såg väldigt enkelt ut på Youtube-filmerna - kan det vara så att man inte behöver "maskinen" för att koda nycklarna till en bil från 1994, utan kan göra det direkt i tändningslåset?

Om det är så behöver vi bara köpa själva sändaren. Vad säger ni som kan det här?
Mycket pyssel ni har. Inte bara lärorikt, utan kul också, hoppas jag. :-)

Här kan man läsa om EWS-systemet. Det debuterade 12-1993, så kanske er bil inte ens har det?

Jag googlade på "bmw ews 1".

Länk

/Lennart
Har en nyköpt z3 m bara en nyckel. Någon som har provat ak90 och Ebay nycklar? Jag har en 99a med gamla fjärrnyckel. Passar en diamant nyckel?
Förlåt tyskan, men här nedan har du ett alternativ. Behöver naturligtvis slipas efter din befintliga nyckel (max 100-200 kr) och initieras (av dig själv).

Om du tycker att det verkar osäkert, tar bmw-handlaren fram en färdig nyckel med hjälp av bilens VIN (eller regnr). Utan att veta tror jag att bmw-lösningen numera kostar minst 2k, tendens stigande.

Länk

/Lennart
...funkar diamant till en 99a? Är det samma som den äldre?

Fjärren förstår jag jag kan koda in själv men immon behöver jag väl ak90 till? Någon som gjort detta?
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Det är tyvärr lite dyrare att få en ny nyckel till Z3 kollade idag, för jag har också
köpt en z3 där var visserligen två nycklar med men bara en som passar bilen,
och som sagt en ny skulle kosta 4500kr på BMW som hittat. Är det nån som har en billigare lösning tar jag tacksamt imot den.
Jag köpte en ak90 men har inte kommit till att prova. Bor i Stockholm, om du orkar skruva ur ecu och vågar prova. Tom nyckeln med sändare och transponder kostar en tvåhundring vill jag minnas, plus hitta någon som fräser den. Jag gjorde en kopia utan transponder först så jag iallafall kommer in i bilen om nyckeln försvinner, sen kändes det inte lika akut. Har aldrig slarvat bort en nyckel och dessutom är det inte som endel andra märken där noll nycklar innebär ny styrenhet.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Tack men det var lite långt iväg bor själv Lund kan man använda elektroniken
från en annan nyckel som kommer från likadan bil .
jag tror det var så här (jag tror även det står i denna tråd?) om du har en "tom" immokrets kan den skrivas EN gång av tex AK90. Då läser du ut en av de 10 nycklar som ECUn har förprogrammerat (och som BMW kan tillverka och skicka till dig) - antingen en av de nycklar som är borttappade, eller en av de som aldrig använts. Om nyckeln spärrats i ECUn när den tappats bort kommer det inte funka tror jag.

Eller så tar du en valfri gammal immokrets, och skriver dess data till ECUn.

Själv tänkte jag välja metoden att bara läsa ECU, inte skriva, av anledningen att det är billigare att köpa en ny immokrets än att röka hela ECUn.

Fjärren kräver ingen kodning alls, den kan du ta från en gammal bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.