|
|
|
|---|---|
|
Hej alla ni kunniga bmw fans! Obrervera detta inlägg gäller INTE e36 eller andra älder modeller, utan enbart e90 06 och framåt. Har konstaterat att det inte finns några trådar eller liknande på svenska, men i england osv en massa om detta problem. Hur kommer sig detta ( inte kan väl min bil vara så unik)! Problemet är som följer: bilen har nästan ingen värme i kupen, lätt ljummet på förarsidan och kallt på passagerar sidan. Inlämnad på verkstad där de körde kylarrengöring (länge och mycket) samt bytte termostat och därefter en utförlig luftning. Problemet möjligtvis knappt mätbart bättre. På engelska sidor talas det om framför allt täppt värmepaket och ett mkt dyrt byte av sådant. Vissa pratar om spjäll som inte öppnar i kanalerna till kupen. Någon som bytt värmepaket? Och i så fall vad kostade det. Övriga råd mottages gärna. /lunkan | |
|
Har exakt samma problem, väntar på en lösning /Wilier |
|
| Generella saker du kan kontrollera är förutom luftning som du redan har gjort, om slangarna till värmepaketet är olika varma när bilen är igång. | |
|
Hej, För min utbildnings skull googlade jag på tyska sidor. Ibland ligger BMWs landsmän lite längre fram. Dessutom är de inte sällan ganska välformulerade. Hann i morse bara läsa ett av alla svaren, men, som du skriver, problemet är minst sagt vanligt. Den här trådskaparen hade en USA-import (!) i "varmlandsutförande", där värmepaketet är lite enklare utformat med bara ett inlopp och ett utlopp. I vårt klimat tror jag det sades att det finns två inlopp (ett till varje sida) och ett gemensamt utlopp. Nämns som överkurs. Symptomen i den aktuella tråden stämmer exakt med din bils. TS hade på verkstad gått genom hela paketet, med termostat och vattenpump, dock med kvarstående fel. Den riktiga lösningen kom först med genomspolning av värmepaketet. (BMW måste ha missat i materialvalet där, eftersom problemet är så spritt.) Efter spolningen hade han full värme på förarplatsen men lite mindre på passagerarsidan. Han fortsatte diagnosen på den senare och fann att temperaturinställningsreglaget tycktes arbeta på ett felaktigt sätt, men han återkom aldrig med hur allt slutade. /Lennart |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jag frågade här för ett par månader sedan om exakt samma problem dock gällande 1-serien. Problemet är nästan garanterat värmeelementet. Bytte det på min frus bil och nu är det full värme i bilen. Lenwib, dessa element har ett inlopp samt ett utlopp. Däremot är dom nya omgjorda med större utlopp, på det gamla var dom lika stora. Bytte elementet själv, inte smidigt. Vet ej angiven tid för detta men bl.a. måste ac tömmas. Instrumentbräda, mittkonsol, tvärstag samt rattstång måste ner. Har instruktioner för detta arbete på 1-serien. |
|
Jag har spolat systemet mycket noggrant, ingen förbättring. Just nu är projektet vilande i väntan på sommaren. Wilier |
|
|
Hej, Tack för återkopplingen, alltid välkommen! Det finns fler som borde ta efter! Med "systemet" menar du värmepaketet? Eller kylsystemet? Det är det förra som skall spolas, och får du igenom vatten där - med värmereglaget på max, antar jag - måste problemet ligga i någon ventil eller pump någon annanstans. /Lennart |
|
|
På dieslarna finns en extra vattenpump som ska hjälpa till att förse värmepaketet med ordentligt flöde. När den havererar så blir det just lite dålig värme. Brukar sättas en felkod på "auxiliary water pump" i de fallen. Är det samma system på bensinarna? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Tror aldrig det kommer hjälpa med spolning av elementet tyvärr. Bensinarna har också cirkulationspump. Jag hade jättebra flöde i elementet men vattnet tar en"kortare" väg. När jag hade det gamla elementet löst så fattade jag problemet. Det blir ingen värme på ytan utan bara i kanterna. Kan säkert bero på trasig pump samt att elementet har för dåligt flöde från början. Ska kapa isär det gamla och se om man blir klokare. Antagligen igenkalkat. |
|
Ok, köper Ronald... 's erfarenhet. Men visst är det väldigt konstigt att ett kylarsystem, med alla rätta frys- och korrosionsskyd, kan producera så mycket slam att värmepaketet dör av igensättning. Men det bara m å s t e handla om ett tokigt val av materialkombination från bmw's sida. Inget man vill kännas vid, så klart. Det finns ju värre konstruktionsmissar för folket i München att bekymra sig om. Kamkedjor och sånt.... /Lennart |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Om det aldrig är bytt glykol på tio år så ökar risken för detta. Fuskas otroligt med glykol- och bromsvätske-byten. Samt i kombination med för litet flöde på utlopp i elementet (felkonstruktion). Materialet i elementet tror jag inte är något problem, verkar vara aluminium rakt igenom. Vanlig standardglykol börjar tappa sina egenskaper redan efter ett år om jag minns rätt. |
|
Jag skrev tidigare att projektet är vilande i väntan på sommarvärmen. Det var fint väder och lite solsken idag, vilket inbjöd till lite utemek. Bl.annat knackade jag på den axel som jag tror reglerar det spjäll som öppnar värmeutsläppet på högersidan, då kom det en gnutta värme. Tyvärr tror jag att det sker en nollställning då nyckeln har varit avstängd och sätts på igen. Det här har fått mig att tro att det är något fel på spjällmekanismen/ manöverpanelen. Kanske jag är ute och cyklar, men jag skall ändå gå lite djupare in på själva manöversystemet. Wilier |
|
|
Om du har tillgång till diagnostik program så kan du öppna spjällen med den och på så sett se om problemet är i elementet eller panelen Mvh |
|
|
Hur gick det med detta problem? har samma på min nämligen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.