AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.765

123d E87 vs 430d GC

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Hej Forumet, det var ett tag sedan.

Jag provkörde 430d GC i Kungsbacka i torsdags, och ville bara rapportera mina blandade känslor.

Det är en väldigt snygg bil, med snygg interiör, som man sitter fint i och verkligen andas lyxig komfort. Bilen är balanserad och fin, accar bra som attan, trots väglaget (typ vinter) och däcken. Automatlådan är rapp och responsiv.

Men jag blev inte helt såld.

Bland mina tidigare bilerfarenheter finns BMW 645Ci och Audi A8. GCn hamnade lite mittemellan dessa. Fast på ett lite slätstruket sätt. A8 är komfort och lyx, 645 lite mera GT och sportigare motor, och med SMG som jag hade, är den rolig att växla och låter GÖTT.

I 430d GC var faktiskt motorljudet halvbra (positivt sagt, dieslar är ju inte sexiga i ljudbilden, utom en lastbilsmotor), vägljudet för högt, och hörde man inte lite turbovin? Nästan lite waste-gate-pys? Den hade M-sportpaket och automatlådan. Egentligen inget att klaga på, men jag antar att jag skulle vilja ha en bensinare i en sån bil.

Slutsats - min lilla (trimmade) 123d med KW-paket är "råare", vildare, manuellare, snålare och 400 tusen billigare. Mera en körmaskin.

Jag blev väl helt enkelt lite besviken av upplevelsen - en perfekt snygg bil, lagom praktisk för 2 barn, men gav ju inget habegär. Misstänker att en 320dT känns "tillräckligt lika".

Har bytt jobb, och har full frihet i tjänstebilsträsket, så fortsättning lär ju följa... Var kan man få totalpriset på en Tesla? :)

//Grogg
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det känns som att en modern BMW numera SKALL HA xDrive, speciellt i den prisklassen.

Själv älskar jag dock 30d-motorn, just för att den är så bra. Den är brutalt råstark, särskilt på låga varv, dessutom är den ju sexcylindrig och de moderna dieselsexorna har minst lika sexig gångkultur som de äldre bensin-sexorna - åtminstone i mitt tycke. De moderna bensinsexorna är - återigen i mitt tycke - lite väl anonyma och slätstrukna. De har blivit så perfekta och kliniska så deras personlighet har försvunnit. Det har fortfarande dock dieselsexorna kvar.

Att du sen tycker 430d GC och 320d Touring är "ungefär samma bil" får stå för dig... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.