|
|
|
|---|---|
|
Jag har det sämsta paketet i min E90 och vill ha bättre ljud. Harman Kardon systemet ska visst vara bra men det bästa till min bil ska visst vara individual systemet ? Tänkte försöka få ihop delarna via eBay men om någon kan tipsa om ett paket som låter lika bra som HK och individual blir jag glad :) Är beredd att lägga en hel del pengar på en bättre ljudupplevelse och tar tacksamt emot tips :) | |
| Jag har googlat det där Alpinekittet och det verkar ju inte så tokigt. Hur bra skulle det bli jämfört med ett originalsystem ? Tycker det är hopplöst att hitta rätt grejer som jag ska ha. Har kollat RealOEM efter artikelnummer men ger snart upp. Är ju en djungel där ute vad det gäller olika system Bmw skickat med bilarna genom åren... | |
|
Vad tror ni om detta paketet ? Länk Jag behöver en ny båge runt förar och passagerardörren med högtalare för diskanten. Jag har inga högtalare i dörrsidorna bak, såga upp ? Förstod inte om förstärkare ingick ? Annars får det bli en sådan också. Är sugen på att handla men måste veta att det funkar. Hur svårt är det till exempel att hitta begagnade ramar med diskantgaller ? Köpa nytt, dyra ? Såga ut själv ? Detta kitet borde vara plug and play, fast det kostar väl 20 000 här hemma för ett begagnat system ? Antar också att jag behöver en ny frontenhet ? Länk Alpinesystemet verkar lätt att få dit men jag vill nog ha lite mer ljud än det :) |
|
|
Här finns bra info: Länk Jag har uppgraderat min professional stereo med Alpine + MB Quart basar och är riktigt nöjd men tror att Gladen+Mosconi är lite bättre (grönare gräs hos grannen..) Inga problem vid installation (dubbelkolla vilka kablar som ska skarvas bara) C:a 5 timmars jobb. Mvh /Bruno, Uppsala Länk |
|
|
Tack för tipsen men jag lägger ner det här nu. Verkar superkrångligt och omständigt att uppdatera ljudet i en av Europas vanligaste bilar. Märkligt att det inte finns något färdigt kit man kan köpa och få bra ljud utan att göra massa tricks och donande i frontenheten för att funktioner saknas/är låsta. |
|
|
Jag sitter i samma situation, har en e93 från 2007 med NAV Professional och standardhögtalare. Jag har beställt det här kittet: Länk och kommer börja med att köra allt utom basarna under stolarna med standard huvudenheten till en början. För att driva basarna har jag en ett Alpine monosteg MRP-M350 liggandes som nu åter kommer att få tjänstgöra. För att få en snygg installation av diskanterna i dörrarna har jag beställt plastkåpor från BMW. |
|
|
simba! På min e93:a har jag bytt till gladenhögtalare, samt Dynavin med ett slutsteg på 4*50W, men jag har ändå fått lägga till en bas i bagaget, i mitt fall en Infinity basslink, som får plats under cabskyddet när det är nedfällt. Basen försvinner helt när man kör nedcabbat annars. BMW CS #5206 |
|
|
Tack för ditt inlägg Christer, det är värt mycket att höra hur andra löser sitt ljud. Jag har NAV och dett innebär att jag redan har en 2 DIN stor enhet i konsollen fram och jag byter inte bort min NAV. Jag är där därför mer eller mindre tvingad att hålla mig med min nuvarande huvudenhet. CCC-NAV enheten leverera 4 x 25W i 2 ohm och har ett dynamiskt omfång av 50-14000Hz, ja lite skrattretande prestanda men det är vad som jag har att jobba med om man skall tro på siffror som jag läst mig till här: Länk. Nu byter jag ut framhögtalarna och lägger till diskanter samt byter även ut basarna under stolarna. Med Alpinsteget jag har så kommer basarna att drivas utan problem, steget är oerhört krafigt 700w max och 200w kontinuerligt i 4 ohm och det är mer än vad basarna jag nu köpt klarar av. Om denna uppsättning inte räcker till kommer jag som steg två köpa en 6 kanalsförstärkare för att driva högtalarna jag kommer ha i bilen med MB Quart kittet och sedan komlettera med en subbas i bagaget, gärna om jag hittar något som kan få plats in i baljan under golvet. Jag vill gärna behålla det lilla bagageutrymme som blir kvar när taket är fällt. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.