AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
921

Montering av nytt instrumenthus...

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Min trippelmätare har stannat på 29960 mil fast den man kan nollställa fungerar fortfarande liksom alla andra mätare och chekkontrollen.Min fråga är då om jag köper ett nytt instrumenhus kommer det att fungera tror ni och kommer bilens riktiga mil upp på displayen??Eller kommer det stå att den har gått 0 mil efter bytet??

Mvh Ricke
ephmc
Det kommer att stå aktuell mätarställnig även om du byter instrument.

Patric
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Tack patric för svaret!!Jag har nu beställt ett nytt instrumenthus,ska bli spännande och se om det fungerar igen.........

Mvh Ricke
ho
26
homba
525 -88
Min mätare har stannat på 300315km alla andra mätare fungerar även trippmätaren kan man nollställa km-mätaren eller få den att fungera igen? om ja skaffar ett helt nytt instrumenhus och byter samtliga mätare altså kommer då mätaren fortsätta räkna från 300315km eller från 0 km ??? tacksam för svar?
Bu
52
Buz
525i -89
330Ci -01
Hej!
Väcker gammal tråd.
Detta är ju lite märkligt, min mätare har precis som Rickes stannat på 29960 mil. Måste man verkligen byta ut hela mätarhuset eller finns någon enklare lösning? Allt annat funkar perfekt.

Mvh Jonas
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Buz: Man kan byta codepluggen som sitter i en av kontakterna(vill minnas att den är brun) bakom instrumenthuset, om du tar lös kontakterna så ska det sitta en svart sk plugg i en av dom. Tror du har den varianten då din är en -89.

På dom nyare sitter codepluggen fast på baksidan av själva instrumenthuset.

//Roffa
Bu
52
Buz
525i -89
330Ci -01
Ok, tack, ska testa att byta den.

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla instrumentkluster av typen Generation I (grå baksida) har 299960 km buggen/featuren. När jag frågade BMW Stockholm om detta sa de att det var en säkerhetsdetalj... Jo, säkert...

Precis som Roffa säger, kodpluggen i Generation I sitter i en av kablarna (kontakthuset) medans på Generation II och III sitter den i instrumenthuset.

Men du måste ta en kodplugg från en likadan bil, det sitter en del parametrar som påverkar hastighetsmätaren, varvräknaren, OBC, tankmätaren med mera.

Jag håller på att fila på en infosido om just E32/E34 instrumenkluster. Ska se om jag kan slänga upp någon beta av den inatt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.