|
|
|
|---|---|
|
Familjebilen, dvs X1an behöver bytas inom den närmaste tiden. Jag har tittat runt på div, men eftersom min bättre hälft inte vill ha Volvo, Audi eller VW så är det typ BMW och Porsche Cayenne kvar... Jag gillar X6an och skulle gärna ha en sådan, X5 i gamla karossen är jag inte så sugen på så den kommer bara vara aktuell om jag springer på någon grymt bra deal. Annars är det 5 GT med xdrive eller X6 med nya 8 stegade lådan som är aktuell. Baksätet i GT är världsklass och klart bättre än viken X-bmw som helst. Frågan är dock om bakåtvänd barnstol i X6 blir bra (har en Maxi Cosi Mobi tror jag den heter). Vi hae bakåtvänd i X3 E83 senast och det fungerade bättre än ex V70. Upplever dock att framstolarna i X6 tar ganska bra med plats - har något erfarenhet av bakvänd stol i denna? Finns det kanske någon som haft det i 5 GT med och kan jämföra? Provmonterade idag den första, i sammanhanget lilla stolen, barnstolen i X1an - det blir inte bra... bakom mig som förare (190 cm). Blivit bortskämd med 6-åringen nu som sitter i vanlig framåtvänd bilstol - då funkar det mesta. | |
|
Hade en X5a (E70) med komfortstolar och en bakåtvänd Britax Highway. Det var trångt i passagerarsätet fram, jag kunde inte sitta där (189cm). Har nu gått till F11 och där kan jag faktiskt sitta fram (Sportstolar) Vet ej hur GTn ser ut, men E70 är trång iaf (borde väl vara lika i E71). |
|
| Jag provade en GT med babyskydd och medföljande kasettställning i en 5 GT och det gick utan problem - iofs är denna lösning mindre än en barnstol men baksätet i GTn är gigantiskt. | |
|
GT är längre och har längre axelavstånd, så den borde rimligen vara bättre än X6. Angående stolarna så tar komfortstolen mer plats än standard- och sportstol, eller är jag ute och seglar? |
|
| Jo jag har läst lite om gt och jag inser att den är bäst för ändamålet. Men är X6 fungerande? Kan knte låta bli att gilla den. Annars skulle jag gärna hitta en 535i xdrive GT | |
| GT spelar i en helt annan division än X6 (om du inte menar F16) när det gäller inredningen, X6:an har displayer och detaljer från förra generationen 3-serie i inredningen, det är iaf min subjektiva uppfattning. Biltyp och utseende ska jag inte starta ytterligare en diskussion om, låt oss bara säga att GT och X6 båda polariserar :-) Själv gillar jag GT som jag tycker är en underskattad modell. | |
| Ja det börjar luta mer åt en GT trots allt... Finns en fin grå XD på M-bilar, men 399 känns dyrt i jämf. Stor spridning i priser på dessa... | |
|
Mer bil i GT, dessutom tycker jag bagaget och dess insteg funkar bättre om man har barn. Blir ju alltid en massa (onödigt) junk som ska med... Kör med Britax Multitec2 och ja, rejäla barnhållare tar enormt med plats.. Provade runt en massa bilar och mest plats bland vanliga bilar var Subaru Legacy. (Ser fram emot när blöjvätaren är stor nog att sitta framåtvänd. Då blir det 2dr coupe!!) // C.L (Airflow) |
|
|
Vad menas med vanliga bilar? Subaru Legacy station: längd: 4790, hjulbas: 2750. (Verkar inte vara så stor?) BMW 5-serie touring: längd: 4907, hjulbas: 2968. Mercedes E-klass kombi: längd: 4905, hjulbas: 2875. BMW 5-serie GT: längd 5004, hjulbas: 3070. |
|
|
Typ så. Men längden mellan ryggstöd baksäte och ryggstöd framsätet skiljer enormt. Så att gå efter hjulhus säger tyvärr mkt lite. Ca 80cm ryggstödets mitt till motsvarande höjd horisontalt mot baksidan på ryggstöd framstol behövs för att rymma barnstolen(även barnet ska sitta bekvämt S, med lagom lutning bakåt för att kunna sova utan gamnacke..) sen är frågan, hur mycket plats blir det framför. Och det är därför det bara är vissa som funkar om man är lång och ska sitta fram. I vår e61 sitter frun helt ok framför, men hon är 165cm... En som är 185cm sitter med knäna i handskfacket Tvåa i utrymme baksäte var skoda superb. Alla försök jag gjort var med barnstol monterad. |
|
|
Ok! Hur gick det för GT:n i testet då? Det där med handskfacket borde BMW ändra på. Även om det finns plats för övrigt är det handskfacket som är i vägen. Borde gå att flytta eller ta bort helt. |
|
|
Gtn är i en annan division. Den stoppa jag i facket "kryssare " ihop med 7 serie, A7 och a8. Utrymmet i gt är ju i princip som en 7serie men med bättre bagage. Härav är Gtn för mig en vinnare. Dock, eftersom jag sällan kör familjebilen direkt ofta fick frun avgörandet. Hon tycker Gtn är för stor för att va smidig. (Jag delar inte den tanken, en bil under 8m är inte för stor..) |
|
|
Vi har kört med bakåtvänd barnstol Britax Highway i X6:an under dotterns första 2 år samt även grabbens Britax Kid framåtvänd i baksätet och det är inte direkt gott om plats med comfortstolarna. Varken i främre passagerarsätet eller för grabben bakom förarstolen när jag kör som är 183cm. Som tur är så kör mamma som är 20 cm kortare 99% av tiden. Att GT:n känns betydligt rymligare av flera orsaker kan jag hålla med om, valde mellan dessa två när vi köpte X6:an 2011 men valet blev för vår del X6. Har faktiskt inte ångrat oss ännu, en god vän har en 550GT och motorn är jag avis på, inget snack! München |
|
| Har 2 barn stolar i gt. Går knappt att sitta mellan dom. Annars gott om plats. | |
| Vill man klämma in två barnstolar, två passagerare och en chaufför kan man väl ha en barnstol fram och en bak. Då borde det bli lättare att tränga sig in. Har haft två vuxna passagerare av olika modell och barnstol bak i både F11 och F07 under långresor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.