AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.060

530d -03 med OBD2 problem!

Kort och gott, varför kommer man inte in i min bil med OBD2 via den "globala" grejen men BMW kommer in med deras dator?

Har ett h*vete med bilprovningen då dom inte vill släppa igenom bilen pga att dom inte kan kolla igenom den med deras dator!
Grejen är den att bilen är registrerad som en -04 i Sverige pga att den togs i trafik i Tyskland 2004-02 och då hamnar den under bilprovningens regler att den ska kollas med dator!
Hade dom reggat in den "rätt", som den -03 den är så hade jag aldrig haft det här problemet!

Har inte hittat något svar på varför man inte kommer in i bilen men snubblade över en lista som säger att den kanske inte är kompatibel med OBD2?
Länk

Så, har jag något fel i min bil å vad kan det vara isf?
Eller är det bara så att den inte är kompatibel?
Någon som sitter på något vettigt svar åt mig?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Detta låter märkligt tycker jag. Finns en annan tråd med detta såg jag, vet inte om det har löst sig för honomLänk

Vad skulle hända om man kommer med ett eget diagnosverktyg?

Mvh Ola

Min bil:

Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är det inte så att 530d är lite speciell, då den aldrig såldes i USA så blev den aldrig helt OBD2 anpassad av BMW? Jag läste in mig lite på detta när jag hade 530d, har tyvärr ingen länk som bekräftar detta då det var ett tag sedan.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Min 530d -02 går inte heller att läsa av med vanlig blåtands obd.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bimmerbåj, går det med "riktiga" grejer typ INPA?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
ja det går bra
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min 525i är årsmodell 2004 (tillv 2003-11) och två ggr har bilprovning ej kunnat koppla upp sig (men jag kan med både OBDII och BMW).
De kliade sig lite i huvet o gjorde sen alternativ metod, dvs avgasprov i två punkter ist för en.
Men detta är en bensinare om det nu har ngn betydelse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.