AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.128

320d -09 misstänker trasigt lager för vattenpump? (bifogad videolänk med missljud)

mh
26
mhamza
320d e90 -09
Hej,

Misstänker att ljudet kommer från någon rem på motorn eller från ett lager. Vet inte om det är vattenpumpen eller generatorn eller något annat.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Tack på förhand, alla tips uppskattas!

Videolänk:

Dr
362
Drib
325i-08
Prova att kör vattenpumpen utan att ha igång motorn. Kan göras på lite olika sätt ex köra med eftervärmen eller: slå på tändningen och tryck ned gaspedalen i botten under minst 10 sekunder, så ska vatenpumpen starta.
mh
26
mhamza
320d e90 -09
Okej ska testa det nu på en gång! Tack så mycket!
mh
26
mhamza
320d e90 -09
Testade det du sa @Drib men det funkade inte. Varken med restvärmen på eller med gaspedalen nedtryckt. Hörde inget ljud och såg ingen rem rotera i motorn. Kan det bero på att det är en automatre?
Dr
362
Drib
325i-08
Vattenpumpen är elektrisk. Aktiveringen av den kan skilja sig åt beroende på mjukvara och modell. Normalt behöver man aktivera vattenpump isb med felsökning eller byte av kylvätska. När du aktiverar vattenpumpen skall inte remmen eller något annat rotera. Kan hända att du måste aktivera vattenpumpen på något annat sätt pga mjukvaran. Dessutom kan det vara så att du måste ansluta batteriladdare (i supply läge) om batteriet är dåligt laddat. Om du får vattenpumpen att snurra kommer den höras mycket svagt. En annan variant att aktivera vattenpumpen är att bryta kretsen till strömförsöjningen och koppla in 12V direkt på vattenpumpen. Tyvärr vet jag inte var kontakten sitter på din bil sitter eller om det är enkelt att göra så eller ej. Jag ska googla lite i veckan o se om jag kan leverar något bättre tips. Hursom, spontant tror jag inte att det är vattenpumpen som låter så där illa. Dessutom är inte vattenpumpen aktiverad (tror jag) när motorn är kall. Finns oljudet där oberoende om motorn är kall eller inte?
mh
26
mhamza
320d e90 -09
Tack så mycket för hjälpen. Jag har för mig att ljudet inte uppstår när motorn är kall men är osäker. Verkar som ljudet försvunnit nu på sistone. Kanske för att jag inte åkt så korta sträckor nu i helgen som under vardagarna i veckan. Vad /vart tror du oljudet beror på/kommer ifrån?
Dr
362
Drib
325i-08
egr som kärvar/at.
mh
26
mhamza
320d e90 -09
Avgasåterledningen? Ska jag testa att skrubba rent den kanske? Ser inte så svårt ut på youtube, ser dock inte vart den ligger på e90n?
Dr
362
Drib
325i-08
Gå in på realoem.com och knappa in de 7 sista tecknen av serienumret på din bil, bladdra bland delarna. Serienumret hittar du under "hidden menu" eller stansat i plåten vid torpedväggen eller i köpehandlingen eller i början av serviceboken. Finns även i besiktningspapprena (kallat chassinummer) eller fordonsuppg från transportstyrelsen.

Kanske samma som här:
Länk

mh
26
mhamza
320d e90 -09
Hej igen, nu har något nytt hänt (eller så är det samma fel). Verkar som turbon lagt av? Hur mycket man än gasar så vägrar bilen åka som den ska.

Filmade hur det ser ut idag:

Tacksam för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.