AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.717

Yttertempsensor/givare 318is E36

sw
31
sweddan82
318is -95
Hej

Min yttertemp visar aningen fel. Om det t ex är -2 grader så visar den +3. Idag vid +1/+2 grader så visar den +7. Jag har hittat givaren i luftkanalen på passagerarsidan. Testat att göra rent den, men utan resultat. Det är en annan typ av givare än vad det brukar sitta på E36. På mina förra har det varit som en pinne, medans denna är platt i metall i fronten. Funkar även dem med pinne på denna då? Vart kan man få tag i ny givare/senor? Jag har letat överallt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Givaren du har hittat är inte till termometern i displayen, utan den är för att bilen skall avgöra om eluppvärmning av speglar mm. skall slås på.

Yttertempgivaren du letar efter sitter på vänster sida och skall vara en "pinne".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sw
31
sweddan82
318is -95
Jaha. Haha. Där ser man. Tyckte det var lite konstigt. Jag kollade på vänster sida först, men där var det tomt. Antar att den har släppt då. Ska kika på det imorgon.

Tackar för hjälpen.
sw
31
sweddan82
318is -95
Jag hittade tempsensorn. Den var som sagt på vänstersida, men hade släppt och låg inne bakom hjulhuset. Jag tog fram den och monterade den nere i fronten istället. Dock verkar den iallafall visa lite fel. Får se när man har kört en bit om den ändrar sig. Tack för hjälpen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den visar lite fel kan det vara oxid på kontakterna i kablaget/sensorn som gör att resistansen blir lite för hög.

Prova att göra rent kontaktstycket och givaren med elektronikrengöring och lite "ruckande".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sw
31
sweddan82
318is -95
Ok. Det ska jag testa. Tack.
sw
31
sweddan82
318is -95
Sådär ja. Ryckte isär kontakten efter mycket svordomar :) Helt sönderärgad varav ena stiftet gick av pga av ärg. Så det blev till att klippa kablar samt kontakten. Montera allt med nya kontakter. Monterade tillbaka sensorn nere i fronten och nu verkar den visa rätt. Jämfört med husets termometer och termometrar i stan som man ser och den visar som dem.

Tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.