|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett bekymmer med att vår familjekärra förlorar kylarvätska. Jag får varning om låg nivå efter ca 2-3 veckors körning efter påfyllnad till max och behöver då slå på ca 1 liter. Jag har sökt med ljus och lykta efter slangar som fuktar utan större framgång. Tog loss kylaren i början av veckan för att lämna in den till kylarrepverkstad. Trodde när jag fick loss den att jag funnit felet då den i nedre delen av cellerna hade nåt pulver på en begränsad yta. Såg ut som korrosion ungefär. Dock fick jag besked idag att de inte kunnat finna någon läcka. Tillbaka på ruta ett mao. Någon som har något tips/råkat ut för liknande problem? Med vänlig hälsning, Per | |
| Åk till någon mek som kan trycksätta systemet. Brukar ge svar på gåtan. | |
|
Tidigare har BMW haft vissa problem med att en del lock till exp.kärlet läcker ut vätska - det har varit övertryckventilen i locket som har läckt och det skedde då så lite i taget att det var nästan omöjligt att se att det läckt ut. (fartvinden har troligen gjort sitt till att blåsa bort ångan/läckaget) Så om du inte hittar något läckage kan det vara en god idé att byta locket till exp.kärlet - kostar inte så många kronor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ser du inget läckage med blotta ögat är det nog bäst att trycktesta hos mek. | |
|
Från avgaserna har jag aldrig känt någon doft. Glykolen ser fin ut utan tecken på oljeinblandning och jag har inget klegg på oljelocket heller. Dock har jag tyckt att jag känt doft av glykol under huven när jag felsökt med motorn igång och bilen på pallbockar. Kylaren står på en plastdel som fylls med löv och annan skit. Det finns två slitsar på undersidan av denna och där det kommit ut någon form av vätska i alla fall. Smakade något fränare än glykol normalt gör (japp - tungan fick jobba) varför jag misstänkte kylaren från första början. Firman som trycktestade kylaren ville först lämna den vidare till annan som skulle låta den ligga över helgen med vätska i sig som bättre visar läckor, men det lämnade den åter till mig tillsammans med Veidec-medel som skulle täta. Jag misstänker att läckan, som bör vara ganska liten med tanke på den förhållandevis lilla volym som försvinner per körd mil, inte visade sig vid deras test. Kanske pga att de testade den kall. Jag har i alla fall beställt ny kylare tillsammans med kylarlock och tempgivare, som verkar vara de vanligaste bovarna, så får vi se vad som händer. Bilen har gått 11k mil, dessutom automat som mycket sällan får se rödvarv, så jag hoppas att det inte är topplockspackningen. Förvisso pappaledig, men det är ett byte jag inte orkar med just nu.. |
|
| Just ja. Bara för att klargöra. Veidec-medlet kommer inte i närheten av min bil. | |
|
Vattenpump/termostat är elektrisk på denna. Bytte dessa på vår E91a för en tid sedan. Skillnaden att jag nu även har fyrhjulsdrift och vattenpumpen ska tydligen vara jävligare än det mesta att byta pga detta. Dessutom 5kkr i delar - så jag drar mig för att byta dessa.. Har googlat. Tyvärr slutar många trådar utan lösning sedan trådskaparen löst problemet. Jävligt enerverande. Nåja - nu kan jag leva på hoppet ett tag till, tills de nya delarna är monterade, läckan är kvar och jag kan konstatera att jag satsat 3kkr på fel häst. |
|
| Knappt så jag vågar skriva något av rädsla för Murphy, men det verkar som att kylaren var boven. Ingen vätskeförlust sedan kylarbyte. Än. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.