|
|
|
|---|---|
|
Hej är tacksam för hjälp, har ett problem med min BMW e46 330ci av årsmodell 00/01 importerad 2005 eller om det var 2007 tror jag, gått ganska precis 20 200 mil besiktad för 2 månader sedan utan anmärkning, nå iallafall till problemet nu, har ett sjukt störande problem, vid lite hårdare inbromsningar i hastigheter över 70km/h så ibland fladdrar bilen till på ett äckligt sätt inge överdrivet men väldigt störande och tänker kör jag lite fortare över 100 och måste bromsa hårt/tvärnita känns det som nu på förhand att då kan den fara av vägen om det vill sig illa, har även märkt ibland att den ungefär på samma sätt kan fladdra till så när jag kör 70km/h och uppåt utan att bromsa ens dock inte Lika ofta men ibland , är inget överdrivet fladder jag pratar om men jag som förare känner det iaf och kännw obehagligt och störande , jätte tacksam för hjälp med detta. Mvh Linus | |
|
Rent spontant skulle jag gissa på att främre bussningarna till bakre bärarmarna börjar bli slitna - då blir bilen instabil. Har de inte bytts tidigare, är det nog snart dags... Kan även vara andra bussningar i fram eller bakvagnen vid de miltalen. Man får väl inte heller glömma att det är halt ute nu och både väglag och däckval kan spela in rejält när det gäller stabiliteten. Vad har du för däck och vilket skick är de i? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har 17" dubbdäck i bra skick märket minns jag inte nu , har även märkt det med sommardäcken på sommaren så tror inte det har nå med däcken att göra faktiskt , men gissar att det är någon bussning någonstans , men undra vilken ? . Och om det är svårt att byta?.. Eller vad det kan kosta att lämna till firma så får dom kolla vilken det är och byta om dom märker det på nögot sätt ens?, kanske svårt att hitta. Men tack för tipset. |
|
|
Du fick ju ett förslag på en speciifk bussning av Johan ovan, och jag skulle också chansa på den i första hand. Är du inte så mekarvan så är det inte enkelt att byta bussningen. Pris hos en firma är nog i storleksordningen 1000kr för arbetet. Bussniningen kostar ca 100-150kr. Sen det gånger 2 för att byta på båda sidor. |
|
| Min e46 var instabil med när bärarmslagren fram var sopslut. Blev toe out när man bromsade. ;-) | |
| Okej tack för tipsen, gärna fler som har bra tips eller upplevt samma så man har några olika scenrion att gå på. | |
|
Det var dessa bussningar jag menade: Länk Ett relativt vanligt fel som BMW t om har gjort ett "value-line-paket" till. När de byttes andra gången på min bil vid kanske 35.000 mil, gjorde jag det själv på garageuppfarten. Tillverkade ett enkelt pressverktyg av en bit ihålig fyrkants-stålbalk och en gängstång och ett gäng stora brickor för att montera den nya bussningen. Fick dock borra ur de gamla och såga med bågfilsblad för att spräcka alu-hylsorna som själva bussningen har ytterst. Några rejäla tag med stålborste och en del med roterande dito i borrmaskin för att rensa bort det sista i bärarmen innan de nya bussningarna pressades in med mitt egentillverkade verktyg. Dock måste man göra en fyrhjulsinställning efter bytet då man lossar bärarmarna helt i sin "justeringspunkt". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Helt rätt som Johan B säger. Men min var väldigt dålig fram. Sågs enkelt utifrån om man har en polare som rullar bilen sakta framåt och duttar på bromsen. Hela framhjulet rörde sig i längsled. Dunkar även till i ratten när man duttar på bromsen. | |
|
Jo, det kan även vara framvagnsbussningarna som är kass - även de är slitagedetaljer som måste bytas kanske var 12.000:e mil eller så. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilarna kan bli lite fladdriga om casterstagen (eller vad de nu kallas) blir dåliga också, billigt och enkelt som första åtgärd. Min 530 var så där när de tog slut. Nummer 5 på denna bild: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, där blev det tokigt med namnen olaO :-) #5 på din länk är de så kallade pendelstagen. De är en del av främre krängningshämmarna. När dessa kulleder är utslitna så brukar man höra ett typ av klappranade/klonkande ljud framförallt när man kör över vägbulor eller andra ojämnheter. Länk Pendelstag och krängningshämmarna ska inte påverka någon stabilitet vid inbromsningar (de bidrar ingenting med att hålla hjulet på plats). De inverkar endast när fjädringen på höger och vänster rör sig olika upp och ned. Ett par pendelstag som är tokslut skulle dock kunna ha en minimal påverkan vid inbromsning på ojämnt underlag, men i övrigt är det nog andra bussningar och leder man ska jaga i första hand. Men håller med, dessa är annars billiga och enkla att byta (så länge muttern inte är helt fastrostad) så är det glapp i dessa kulleder så är det alltid bra att byta dessa. Casterstaget är det staget som normalt sett heter övre länkarmen på E32/E34-chassin - se bild nedan. Tryckstag är också ett annat namn för detta stag. Varför det heter casterstag är för att detta stag är till stor del ansvarig för att bibehålla castervinkeln på fjäderbenet. Som man ser på bilden nedan så vill detta stag komprimeras (tryckas ihop) vid kraftiga inbromsningar och det är därför denna stora bussning i detta stag slits hårt vid "aktiv" körning och med tunga framvagnar. Som ni nog förstår så vibrerar det rejält (det "berömda" 50-70 mph shimmy problemet) när man bromsar lätt/medelhårt och har en dålig bussning i detta stag. Länk Nu har E46 en annan typ av framvagn och bakvagn, men Johan B och Wheelie82 har nog redan täckt in de vanligaste felen bland bussningarna. |
|
slangen, jag böjer mig inför dina kunskaper ;-) Jag tyckte att min 530 spårade mycket och att det upphörde när pendelstagen byttes, och att bilen kändes stabilare. Men detta kanske är tekniskt omöjligt detta. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack som fan för svaren !:) hör att ni vet vad ni pratar om iaf!:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.