AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.032

530d -01 hög förbrukning

Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Tänkte se om någon här har någon input.

Har haft denna bil ett tag, den har nu gått 36k mil och jag har kört 18k mil med den.
Förbrukningen har smugit uppåt från att ha dragit runt 0,6L/mil ligger den nu på 0,9L/mil.
I samma veva har färddatorn gått från att visa helt rätt till att visa en 50% för lite.
Dvs bilen säger att den tar det jag tycker den borde förbruka, runt 0,6L/mil.

Körningen är mest pendlande till jobbet 110km/h på E4 utan att röra bromsen på 40km (Norrland).

Har felsökt en hel del med DIS och uteslutit en hel del möjliga fel. Men då förbrukningen nu visas så fel så baseras detta som jag förstått enbart på spridarnas öppettider samt trycket i railen. Så jag tror att felet ligger på nån av dessa punkter.

Tester av spridarna i DIS visar inte på några skillnader mellan spridare och ett leakdown test visar inget onormalt på någon spridare. Testet i DIS för tryckgivaren ger jag inte mycket för så jag lutar lite åt att prova byta den.

Vad tror den samlade expertisen?
Sa
440
Saij
X3 -12
Manuell eller automat?
Kollat LMM?

Med vänlig hälsning/Saij
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Det är en manuell och jag har gjort test på LMM via DIS och den såg bra ut.
Ser heller inte hur en felaktigt LMM skulle kunna förklara missvisningen av förbrukning om nu den höga förbrukningen och missvisning på något sätt hänger ihop.

Jag har som gått genom allt jag kan tänka mig.
LMM
Tryckgivare atmosfär
EGR
Tryckgivare insug
Motortempgivare
Termostat
Stabilt tryck rail
Railtryck regulator
Mätt med oscilloskop på tryckgivare enligt DIS (diagnos av HP pump)

Testet i DIS av railgivaren tycker jag är lite undermåligt.
Man kollar att den ger 0bar med avstängd motor vilket den gör.
Sen kollar man att den ger 348bar på tomgång med 16-25% regulator duty och även detta stämmer.

Går inte i detta test att se om trycket verkligen är 348bar. Skulle givaren ha ett mätfel så den visar 40% för lite så är det verkliga trycket ovan 500bar. Felet kan även exponentiellt mot trycket, under körning är trycket som regel minst dubbla trycket på tomgång.
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej.

Manuell - Ok då kan man bortse från div. automatlåderelaterade problem :-)

Btr. LMM - är det min erfarenhet att den sällan genererar nå'n felkod (om den inte är "hel-paj") utan bara levererar ett felaktigt värde till motorstyrenheten - varför förbrukningssiffrorna är fel vet jag inte, men uppenbarligen "tror" bilen (av någon anledning) att den dra det "den borde" (kan ju möjligen indikera för högt railtryck – men det borde ju nästa ryka lite isf………… med 50% för mycket bränsle??) Ev. läckage har du förmodligen redan uteslutet – hade själv ”droppläckage” (sönderrostat rör) under förarsätet för en tid sedan.

Railtrycksgivaren - som du beskriver är det ju inte något direkt tillförlitligt test.... många railtrycksgivare helt felaktigt bytta då problemen i många fall berott på "dålig kontakt" (oxid) mellan kontaktstycke och stiften på givaren - finns repsats för detta - men om oxid är problemet brukar det ge allt från "småryck", "misständningar" till motorstopp - brukar synas om man kollar railtrycket i "live data" (man kan ofta se att det fladdrar till samtidigt som motorgången ”haltar till”) och ditt railtryck är ju stabilt .

Vad jag förstår uppför sig bilen helt normalt - bara för hög bränsleförbrukning – inga andra symtom som ex.vis lite motorsvagare eller nå’t annat?

Med vänlig hälsning/Saij
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Helt korrekt att jag inte upplever några konstigheter, ryka svart vet jag inte om den gör men det borde den förstås rimligen göra. Inget man ser i backspegeln iaf.

Upplever även att förbrukningen ökar än mer vid ökad last om man dar något tungt. Något läckage har jag inte sett och det borde ju vara väldigt lätt att se i snön. Men ska kanske dubbelkolla det en gång så det inte är så enkelt ;)

I DIS går det ju att göra tester på en hel del givare, alltså inte bara läsa felkoder. T.ex testet för LMM så tittar man på värdet från LMM vid vissa varvtal och den ska då ligga inom vissa gränser som är ganska smala. Det är ju som steg-för-steg tester man kör genom.

Men jag har iaf shoppat en beg tryckgivare som jag ska testa slänga dit. Trodde det skulle vara enkelt men den sitter ju lite jävligt till. By-the-book ska man demontera insuget men jag ska se om man inte kommer åt med en specialtillverkad 27mm långhylsa ;)

När jag köpte bilen så tog man sig bortåt 120mil på en tank och nu är det typ 80mil på samma tank och pendling till samma jobb. Det blir ju även värre och värre så nästa år är jag nog på över litern om jag inte får till det =(
Sa
440
Saij
X3 -12
120 mil på en tank klarade jag nog aldrig med vår manuella 530d – men visst gick den snålt – nuvarande bilen 530dAT drar en del mera – mest beroende på att man ”kör för sakta”.

Tryckgivaren (på railen) bytte jag utan att ta bort insuget – mest dj***lig tyckte jag det var att få bort kontakten – man borde nog ”haft lite mindre händer….” men det ÄR trångt som F-n där mot torpedväggen .

Ett rent hugskott – du har inte provat med nå’n dieseltillsats – typ Redline?

Eller har bränslet blivit alldeles kass – man märker ju en ”viss skillnad” när man tankar i ex.vis Tyskland………….

Mvh/Saij
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Innan jag började felsöka så mycket så testa jag huggskottet och prova 3-4 olika tillsatser under ett halvår utan någon skillnad. Nu går den på svensk mackdiesel och då drar den något mer än när den går på finsk findiesel men det är väl typ 5% skillnad i förbrukning.

Ska ta och testa byta givaren så får vi väl se, sitter mycket bättre på nya 525 kärran. Såg iaf ut att vara den som satt lätt åtkomligt i framkant på railen så jag när jag bytte EGR termostat till ingen nytta. Ligger på 72 grader så det blir byte av pump och termostat vid tillfälle.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har 72 grader på kylarvätskan, har du nog hittat ditt problem!

Termostaten skall öppna vid 88 grader och en diesel brukar vara väldigt känslig för låg temperatur - de skall helst jobba riktigt varmt för att bli effektiva.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Tyvärr är det inte problembilen 530d som har termostat problem utan min andra 525d. Den har dock en ganska normal förbrukning på runt 0,6L/mil.Tror inte termostat byte på min 525d löser problemen med min 530d ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skadar ju inte att försöka! ;)

Inser nu att du blandade in en annan bil i "leken"....

Du skriver att du testat spridarna, har du gjort en sprutbildsanalys av dem?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Nej, det har jag inte gjort. Gjort leakdown test på dem samt det tester som finns i DIS. Man ser ju där dels kompensationsvärden för spridarna samt kan köra smooth running test. Allt ser normalt ut.

En spridare med dålig spridarbild eller andra dåliga egenskaper borde synas där kan jag tycka. Vad jag förstått är det inte säkert att man kan demontera spridarna hela, dom har suttit där dom sitter i 14år. Specialverktyget är väl en typ av slag/drag hammare.

Sen är ju en commonrail spridare inget man meckar själv såsom man med ganska enkel medel kunde göra med äldre spridare. Renoverade spridarna på mina gamla Audi 2.5Tdi med nya spridarspetsar och tvätt av spridarna i minsta beståndsdelar.

Men det står väl på todo listan efter jag uteslutit tryckgivaren.

Inser att det blev lite rörigt när jag börja blanda in bil nummer två, ber om ursäkt ;)
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Men jag ska ut nu och söka rejält efter något eventuellt läckage, kan nog ha missat den uppenbara och enkla möjligheten.
Sa
440
Saij
X3 -12
Misstänker att "söndagsnöjet" inte ger nå't - läckage i storleken 2-3 dl/mil borde synas om inte annat baktill på bilen (baklucka/stötfångare) då det mesta "sugs upp" baktill - dessutom borde det kännas på lukten - knepigt fall det här.

Demont av spridare - har inte provar själv - men hörsägen säger att man kan lossa överfallen "något" och köra tills spridarna lossnar...............
I vart fall är det tydligen av vikt att motorn är riktigt varm ("nykörd") när man ska försöka demontera de här pinalerna.
Lycka till!!

Med vänlig hälsning/Saij
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Ja, vi får se om det blir dumstruten på för mig ;)

Det fuktade och droppade typ en droppe per minut i främre fästet av ena bränsleröret. Dock inget fuktigt under bilen. Blåste rent med tryckluft för att se bättre och då började det doppa en droppe per sekund istället. Blåste bort rosten som röret bestod av =)

Verkar inte bli häverteffekt från tanken märkte jag när jag bytte rören, det är alltså bara volymen i slangar, rör, pump och eventuellt filter som kan rinna ut. Uppskattade det till 1,5L som rann ut när jag demontera rören.

Då det är på sugsidan läcker det nog inte mer när man kör än när den står still så det kan vara ett väldigt långsamt läckage på max 1,5L varje gång man stannar bilen.

Nya bränslerör på plats nu (kopparrör från biltema) så jag ska kolla förbrukningen på en tank nu innan jag skruva tryckgivare. Skulle det vara läckage under bilen så är det verkligen dumstrut på efter att ha doktorerat i motorstyrning, sensorer, spridare, tryckgivare, m.m så missade man det mest självklara. Dock underligt att jag inte märkt det om det nu är så enkelt ;)

Får väl återkomma med slutrapport. Borde vara illegalt med bromsrör och bränslerör i icke rostfritt material!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.