AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.834

orkeslös 535d-05

go
7
got2be
535d E60-05
har en bmw 535d som är orkeslös upp till ca 3000 varv, Det jag har upptäckt är att vakuumslangarna under motorkåpan är dåliga. en utav dem har sprickt upp helt och en annan som bara sitter löst. skulle vara tacksam om någon kunde beskriva vart den slangen skall kopplas då jag ej ser vart den skall sitta
go
7
got2be
535d E60-05
slangen jag pratar om är den samma som denna: Länk
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
kolla här:
Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Dessa vakumslangar är ett känt problem. De håller inte värst länge. Mina var bara fnöske vid ca 20' mil. Har bytt alla till siliconslangar avsedda för vakum. Det är lite mekning då insuget måste bort om du ska byta alla slangar. Har bilen gått långt kan det vara läge att byta insugspackningar, och när du ändå är av med insuget kan du tabort/plugga swirlflaps(Länk. Byt vakumslangarna och använd got2bes bild som referens så ska du se att bilen börjar gå som den ska igen.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
go
7
got2be
535d E60-05
Ska försöka få alla bytta under helgen nu. Men vart får man tar på vakuumslangar som håller? Och även plugg som ersätter swirlflaps?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej eller så tar du bort flapsen och axlarna och drar i en skruv där axeln var och sätter i hop
Gjorde det för någon månad sen funderar kalas

Mvh
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Jag vet att det är "populärt" att ta bort swirl flaps, men gör det inte för skojs skull... Bakgrunden är att utan swirl så ger motorn mer sot vilket påverkar sotinladdning och regenereringsmodellerna som motorstyrdonet har. Konsekvensen kan? bli att man får problem med partikelfiltret (livslängd)
go
7
got2be
535d E60-05
Bytte slangarna förut och nu går den som ett skållat ollon igen! Tack för alla svar!
thekinglives
Rickardg: Då får man ju en anledning till, att ta bort partikelfiltret;)
När vi ändå plockar bort saker som är helt onödiga kan vi ju passa på att plocka
bort EGR, återcirkuleringen av avgaserna...

Bältesplingandet är ett annat otyg som enligt mig också gärna kan kodas bort, likaså
funktionen som lägger i "p" vid öppen förardörr och bältet ej aktiverat.

Någon annan som hittat något vi kan plocka bort.....
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Thrkinglives;
Håller med, EGR är ett dj##ulens påfund.

Vevhusventilation? Öppet ska det va!
Luftmassemätaren
Vem behöver egentligen mer än MAP och MAT?
Glödstift är också trams, en rekorderlig flamstart vore ypperlig!
Och vacuumstyrda motorfästen, jomensåatte ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.