AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.119

Vad betalar ni för service ?

Sida 2 av 2
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Kräver försäkringsbolagen ifylld servicebok med stämpel eller räcker det med egen
underskrift att servicen är gjord för att maskinförsäkringen skall gälla,nån
som har koll på det,annars får man väl ringa och kolla upp,det är ju
ganska viktigt, man vet aldrig vad som händer.
Transocean
Ja, då har jag fått tid hos Unterberger Denzel i Innsbruck och det kommer att kosta 327 Euro. Det är ju t o m billigare än i Tyskland.

Bilia i Oslo ville ha 9037,60 NOK
Bavaria i Oslo ville ha 7781,60 NOK
Unterberger Denzel i Innsbruck vill ha 2831,82 NOK för samma service.

Nu blev vintersemestern i närliggande Stubaital ( 2 mil) gratis!

Jag betalar bara för delarna, sedan gör jag resten själv :)
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Bosch torkarblad.
Mann filter: bränsle, luft, kupe, olja.
Motorolja: Castrol diesel helsyntet.

Total servicekostnad 120/320D: 1300 kr.

Total servicekostnad 330D: 1450 kr.

Arbetstid 120D: 1,3 tim.

Arbetstid 330D: 2,5 tim. Luftfiltret är det klart jävligaste service-momentet på en 330D.

Observera att detta är min egna arbetstidåtgång och jag är ingen utbildad bilmek!

Ja,det är billigt o äga o köra BMW om man beställer delarna från Tyskland. I Sverige verkar dom försöka Rö----lla folk så mycket dom kan på bilreservdelar, arbetskostnaden tycker jag också är helt orimlig i förhållande till vad de stackars bilmekkarna tjänar.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
När det gäller stämpel, använd ditt eget. Det finns mkt att läsa ang detta . Sök efter bilservice stämpel. Både bosse bildoktorn och teknikens värld har inlägg om detta.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jättekul med alla bra idéer och tänkar man lär sig mycket.

Mvh
Asken
Händer det att folk som serverar sina bilar hos BMW's , att ha med sig egna olja, olika filter och allt som ska servas med sig för att spara på kostnaden då som många säger är allt detta billigare att köpa på nättet, självklart allt original.

Ställer bmw upp på sånt? Får du stämpel med?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte de ställer upp på det. Alternativt att de tar samma pris, vilket gör att det blir en förlustaffär för dig. De argumenterar nog för att de säljer en service, inklusive material, inte bara arbetstid.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
En auktoriserad BMW Serviceanläggning låter dig nog inte komma med egna grejor med mindre än att du känner mecken väl och han gör det på sidan om. Stämpel kan säkert ordnas då utan problem.

Mindre verkstäder vet jag att man kan ta med eget men då blir det ju ingen BMW-stämpel.

Niklas

Fransosen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För ett antal år sedan hade jag med egen BMW-klassad olja vid service (köpte den billigt via jobbet) hos BMW och det var inga problem, däremot tog de betalt för "spilloljehanteringen".

När jag lämnar bilen hos lokala "småverkstaden" har jag nästan alltid egna delar/olja vid service och reparation och där är det inga problem alls.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack, misstänkte det!

Kanske inte rätt ställe att fråga , men i och med att det ändå berör ämnet lite så undrar jag vart beställer ni delar till bilar genom nättet?

ws-autoteile.com verkar vara schysst sida dock väldigt rörligt, Nu kollade jag ifs bara bromsbelägg runt om bilen men de finns en sjö av olika zimmermans belägg som passar f10. Skulle alla passa en f10 bara för det står att den är avsedd för f10 eller hur VET ni när ni bestället vad exakt ni vill ha?

pkwteile.de verkar okey också, har tidigare beställt bromsskivor och belägg för en golf och kostade 1500 för framaxlen. Det som var bra är att det gick att söka genom atikelnummer som jag fått av VW handlare.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ta fram BMW:s art.nr hos t ex. www.realoem.com

Mvh
Johan B

Hej Johan B

har varit inne på realoem och fått fram artikelnummer.

11 Rep.sats bromsbelägg asbestfri 1 05/2012 34116856591 AVSLUTAD
11 Rep.sats bromsbelägg asbestfri 1 34116858047

och bak:

11 Rep.sats bromsbelägg asbestfri 1 34216862202

men sen vad?
Nu har jag löst det med att hitta rätt belägg till rätt artikelnummer.

Nu undrar jag dock om jag behöver beställa även varn kontakt eller så som den heter på realoem Känselorgan av bromsbeläggning fram vä.

Är det ett måste eller bara bra att ha, eller ska man beställa det?
Kostar ca 10€ styck, fram och bak.
Beläggen fram och bak kostar sammanlagt 100€
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beställ varningskontakterna - oftast går de sönder när man skall demontera dem från de gamla beläggen...men har man tur går det att flytta över dem till de nya beläggen.

Att BMW byter art.nr. kan bero på att de bytt leverantör av beläggen eller att man gjort någon teknisk uppgradering på dem (t ex. annan formulering av friktionsmaterialet).

Mvh
Johan B

Tack så mycket Johan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.