|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej min 535 d har börjat pendla i varv talet nu Den gör det när den blir varm och bara när man kör med jämna fart ca 90 Men så fort man gasar på så slutar den samma om man motor bromsar Detta gör mig förvirrad Vet att momentomvandlare blir utslitna men är det något före man ska kolla ? Den har gått 28500 mil vet inte om den varit byt någon gång Inga felkoder på lådan dock har jag en på bränsle filter det ska bytas till helgen Ska även kolla temperatur på lådan när jag kör fall den är låg. Annars växlar den mjukt och fint inga ryck eller dunk Men kan det få lådan att lägga i och ur lock upen? Alla tips och trix tas emot Mvh | |
| Prova nollning av adaptionen på växellådan - enkelt att göra | |
| Redan gjort ingen skillnad tyvärr | |
|
Hur länge har det pågått? När momentomvandlarens lock-up är sliten brukar det mer komma under last/acceleration. Jag kommer och tänka på sen berömda packningen till mecatroniken. |
|
|
Hej det började för ca en vecka sedan Vad är mecatroniken? vad gör den? Mvh |
|
|
Googla lite på det och hitta vad mecatronik är men vad skulle själva vetilpaketet ha med pendlingen att göra? Den växlar ju inte upp och ner utan lock upen som går i och ur För den växlar ju fint Mvh |
|
|
Den får svårt att hålla stabilt tryck på lock-up ventilen vid jämnlast om den packningen har pyspunka om jag minns rätt. Fast kanske det viktigaste förar, har det bytts olja och filter nån gång? |
|
|
Ok får kolla upp det men om det skulle vara tryckfall skulle inte lådan sätta felkoder på det? Vet inte om oljan är byt jag har aldrig gjort det Hade planerat att gjort det till våren Mvh |
|
| Det beror på att den börjat slira på lockup lamellen det är ett känt fel på flertalet bmw från 05 och 06 och vissa nummerserier på lådor, min 05a ligger faktiskt utanför den av bmw angivna nummerserien men jag har problemet ändå, det började när den gått 16 tusen den har nu gått 30 tusen och felet är ganska konstant. Ska du få bort det så är det bara att byta momentomvandlare. | |
|
Ok misstänker det men var hittar man vilka nr som skulle vara förskonade? Mvh |
|
|
Hej var ut och körde lite med live data och allt ser bra ut förutom att växelådans temp efter 4 mil är bara 49 c Känns lite tycker jag Och den gick väldigt segt upp sen ner lite och sakta upp Kan detta ha nått med pendlingen att göra? Vilken temp ska lådan ha? |
|
|
Hej varit ute och kört idag nu går den som en dröm inget pendling Olje temp ca75-80c på lådan Ända var att det var plus grader ute nu och när den pendla var det minus Några idéer någon? Inga felkoder verken på motorn eller låda Mvh |
|
|
Trådlyft! Min har gått precis 16000mil och märkte igår i samband med jämn gaspådrag lätt acceleration på uppfart mot e18 då började varvtalet vandra och i takt med det så jucka bilen.. Så fort jag började ge mer gas så upphörde det.. Idag hände samma sak igen två gånger..Åker jag på byte av momentomvandlare nu? Vart sitter den? |
|
|
Hej kolla lite andra grejer först Min var sån ett tag trodde det var momentomvandlaren dock fick jag tips av en växlelåds kille att kolla gasspjäll och egr Gjorde rent dessa grejer och vips försvann jucken och pendlingen Och min 535 d har gått nästan 30000 mil nu Mvh |
|
|
egr termostaten är bytt om det är den du syftar på? Bilder vore fint på vilka du menar? BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
Nej inte termostat utan egr ventil som sitter efter gasspjället det kladdar igen med olja och skit Min blev bra efter rengöring Ta loss det från insuget sen break clen och tryckluft Värt att prova Mvh |
|
| Jaha okey tack för tipset | |
|
Länk Agr ventilen du menar? BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
Jepp bägge som är på bilden Du kommer hitta mycket skit i dom 😀 Mvh |
|
| Att jag inte tog loss dom när jag plockade bort swirlflapsen för ett tag sen.. Insuget måste bort för att man ska kunna komma torxen på agr ventilen dom nedre skruvarna kommer man inte åt annars..Eller går det utan att blocka bort Insuget ? | |
|
Hej ja det går att få loss med insuget på plats men lossa dom fyra insex skruven mot insuget Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.