AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.271

e46 330d webasto dieselvärmare

Jag har en webasto värmare i min -04 330d. Antar att den är eftermonterad så den sitter under höger strålkastare.
Är den nån som kan ha en aning om vart säkringen sitter till den?

När man försöker starta den så blinkar fjärren såhär.
Webasto:

tacksam för hjälp!
Vet inte hur det är på bilar, men på lastbilar brukar man få byta bränslefälla och glödstift mm och ibland är styrenheten trasig
Okej. Har ju ingen instruktionsbok till värmaren så de är svårt o felsöka. Man ska kunna nolla den om man hittar säkringen.
Tror att du kan få ut felkoder, blink koder, kan du inte koppla ur batteriet istället för att ta bort säkring
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är den eftermonterad kan man åka till en webastoinstallatör och få ut felkoder..

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Batteriet har varit från kopplat ett tag utan nån skillnad. Blink koderna har jag ingen aning om mer än de jag ser på fjärren tyvärr
Okej. Då får vi hoppas att de finns nån i uppsala som kan hjälpa mig
Webasto installatören va inte mycket till hjälp. Så jag hoppas att det mer finns kunskap här istället.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Det lät konstigt, ingen borde väl ha mera kunskap än webasto själva?

Man ska ju kunna koppla upp sig mot värmaren med datorn för att se felkoder samt provköra m.m.

Vad sa han då?
Han sa att de går inte då den är eftermonterad. Jag vet själv inte hur en orginal monterad ser ut men de jag luska fram va att orginal värmaren är monterad i baljan vid plus polen.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Vem var du till?

Tycker det låter konstigt då det borde vara enklare för dom att läsa av en eftermonterad då det väl är en helt fristående värmare med deras egen styrning?
Inget BMW anpassat menar jag då.

Det skulle då inte vara några problem att läsa av min när jag frågade, det är en eftermonterad thermo top e 4.2 kw

Det kan inte ha att göra med vart den var monterad att han inte kunde komma åt?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Engstrand bil och motor i Bromma har koll på dessa, prova de.
Mvh
Asken
bm
15
bmwnut
320i sedan-11
Precis så där blinkar min fjärrkontroll till min original webasto när jag
ska starta den.. och den startar och går sen..
Okej. Jag har precis hittat på säkringarna och telestarten. Säkringarna va hela. Så man kanske ska ta o demontera fronten och byta glödstift eller nåt. Har alfrig grejat med webasto innan.
Brukar få sådär på firmabilen varje år när man inte använt den på hela vår-hösten. Man måste häva blockerings spärren (förutsatt att du hittar säkringen då), ibland även rengöra brännaren. Finns lite info på webastos hemsida.
Upphävning av störningsblockering
• Om du ändå väljer att inte utnyttja värmaren sommartid bör den tas i drift minst 1–2 gånger i månaden för att undvika s.k. störningsblockering. Är vär- maren försatt i blockeringsläget får du ingen som helst reaktion när du för- söker starta den.
Störningsblockeringen hävs genom följande åtgärd, se även den generella bruksanvisningen.
1 Tag bort säkring F1, 20A.
2 Vänta 3 sekunder och sätt sedan tillbaka säkringen.
3 Starta värmaren direkt från tiduret, fjärr- eller telefonstarten.
4 Tag sedan bort säkring F1, 20A.
5 Vänta 3 sekunder och sätt tillbaka säkringen F1, 20A.
6 Värmaren startar igen.
Länk
Tackar för beskrivningen men tyvärr funkade det inte o häva blockeringen. Så nu är de väl bara brännaren som måste fixas/rengöras. Tur att det är lätt o ta bort fronten. Drygt att jag nyss luftade kylsystemet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.