AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.267

Bilen blev en julgran och dog - E39 528iA -97

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vid start imorse (-19°C) började batterilampan att blinka, en minut senare började ABS-lampan att blinka, någon sekund senare gick växellådan in i felsäkert läge, en minut senare började alla lampor samt kupéfläkten att pulsera i takt med varandra. Sedan blev allt svagare och svagare tills bilen dog.
Jag laddade batteriet fullt för någon vecka sedan, batteriet är mindre än ett år gammalt (Warta Blue Dynamic tror jag, 90 Ah).

Vad hände?!

___

Min bil: Länk
Glapp i tändningslåset kanske?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kan det vara generatorn som gett upp?

Mvh Martin
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det kan vara så att du har problem med laddningen.. Börja med att mäta batterispänningen. Eftersom du laddat det nyligen så borde du ha minst 12,5V. Om du kan få igång bilen så skall du vid tomgång ha ca 13,8V och vid runt 1500 rpm ha ca 14,2V.

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

Lycka till!

Med vänlig hälsning Håkan

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att batteriet är mindre än ett år gammalt och att du laddade det fullt för en vecka sedan spelar mindre eller ingen roll alls om du har tömt det sedan dess...

Spontant låter det som att generatorn inte laddar som den skall mht. pulserande ljuset som blev svagare - och då tömmer du batteriet rätt raskt.

Vid -20 grader C har du kvar ca 50% av kapaciteten som batteriet har vid +20 grader C - så om det var det allra minsta dåligt laddat, är det säkert därför du fick ett eget tivoli i instrumentpanelen.

BMW-bilar är kinkiga för låg spänning i batteriet, särskilt de bilar som har automatlåda.
Är spänningen för låg så den inte räcker till alla moduler, brukar automatlådan gå in i "felsäkert läge".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ja det känns nästan som att det är laddningen. Jag åkte bärgare till BMW men de hade ingen tid förrän på måndag :/ Så jag tog in batteriet på deras verkstad på laddning, åker dit och testar imorgon bitti.

___

Tror inte det är något fel på bilen utan det är kylan som ställer till det för Bmw.
Varje vinter får jag problem med min 523 98-.
Instrumenthuset dör, farthållaren dör, dörrarna går ej att stänga osv.
Så fort värmen börjar komma så blir bilen normal igen:p
I ditt fall är det säkert batteriet eller generatorn som tidigare nämnts.
MEN låt inte verkstan byta något i onödan.
Dom älskar att gissa fram fel genom att chansa och låta dig stå för kostnaden.
Ladda batteriet och om felet kvarstår så vänta tills de blir plus grader ute.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är mycket enkelt att mäta laddningen i batteriet och att mäta hur mycket generatorn laddar - så det syns direkt om någon av dessa komponenter är dåliga!

Hur långt har bilen gått?
Har generatorn bytts innan?

Kolen i generatorn brukar ge upp runt 25-30.000 mil, lite beroende på hur bilen har körts. Brukar räcka med att byta regulatorn med nya kol när de är slitna. En operation som går att göra på garageuppfarten med generatorn kvar i bilen. (jag gjorde det på garageuppfarten på E46:an utan att ha gjort det jobbet innan)

Mvh
Johan B

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Generatorn renoverades i våras...
Men senaste månaden har jag bara kört korta sträckor. Om bilen funkar med laddat batteri imorgon så köper jag en fast laddare och monterar i den nästa vecka.

___

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät hur generatorn laddar!

Oavsett om den är "nyrenoverad" eller inte, kan den gå sönder.

Hur långt hade generatorn gått när den "renoverades"?
Vad byttes vid "renoveringen"?

Upprepade kortkörningar kan göra att man successivt tömmer batteriet.
Och som jag skrev tidigare, har du bara ca 50% av tillgänglig kapacitet i batteriet kvar vid -20 grader C; är batteriet det minsta dåligt laddat, visar det sig då! (vid de temperaturerna är dessutom oljor mm. segflytande och ger mycket högre belastning för startmotorn mm. i kombination med dåligt med ström från batteriet...

Mvh
Johan B

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Bil-el-firman bytte lagren, regulator, kol och kollektor samt såg över lindningarna och provkörde den i en testbänk så jag skulle nog kalla den renoverad utan citationstecken :)
Så sent som förra veckan konstaterade jag att generatorn laddar 14,8-14,9V men kollar igen imorgon.
Sist jag laddade stod laddaren på ca 30 timmar. Det står 8A på laddaren men jag vet inte om jag litar på den, tror den är från Rusta eller nåt (lånad). Men som sagt har jag bara kört korta sträckor nu, nästan aldrig längre än 3 km. 2-5 starter per dag.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
13,8-13,9V ska det stå...

___

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, då får man väl säga att den är "helrenoverad", MEN den kan gå sönder ändå...

Var laddströmen vid tomgång eller förhöjd tomgång?

Helst skall man upp i 14,2-14,3V så man når förgasningsnivån för att batteriet skall bli riktigt laddat, men 12,9V är nog inom "toleranserna".

Jag skulle mäta i vilket fall, för det är ju enkelt att göra och ger snabbt en indikation på om man kan utesluta generatorn som felkälla.

Det kan vara så enkelt att du kört lite för mycket kortkörning senaste tiden, så att batteriet helt enkelt inte fått laddning i tillräcklig utsträckning.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu funkar den!
Och det var visst 14,8-14,9V från 1500 rpm och uppåt när jag läser i kombiinstrumentet, fladdrar 14,6-15,0V på tomgång.
Så en laddare blir det definitivt nu när min körprofil har ändrats.

___

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det låter faktiskt som att den tom laddar med ngt för hög spänning. Hör gärna efter med firman som renoverat generatorn om detta verkligen är riktigt.

Med vänlig hälsning Håkan
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ska göra det.

___

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är rätt spänning om det fortfarande var kallt vid testet.
För var 10e grad som temp sjunker under 25C ska laddningen ökas med 0,3V.

Om du laddat i 30h med en sån laddare som bara är en sorts transformator tappade batteriet nog en del syra pga att det stått och gasat när laddaren inte slog av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.