AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.380

Lagrar E83 information i nyckel?

Iv
12
Ivan14
X3 08
Ti 02
Z4 04
Var till BMW för att boka service på E83an 2008.
De ville låna nyckeln, och föreslog sedan flera åtgärder än vad normal service innehåller.
Kan / vad lagrar bilen för information i nykeln.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nu minns jag inte vad E83 är för bil, men det är väl en X3:a då gissar jag, med tanke på ditt bilinnehav?

Det skulle jag tro att den gör - eller rättare sagt jag vet det för på min nyckel (E88) så kan de se att jag slarvat med bilbätet. Vilket jag för övrigt inte gör. Det står nämligen på blanketten de får ut att "Varning givare säkerhetsbälte".
- Jaha, vad betyder den då?
- Det betyder att du har slarvat med bilbätet någon gång sedan bilen sist var inne på service, för varningslampan för urkopplat bälte har aktiveras sedan sist.

Men jag antar att han i ditt fall inte föreslog att du skulle använda bälte...

Skämt åsido så registrerar nyckeln en mängd saker som bromsvätska, olja, filter, kupéfilter med mera, och den varnar att du skall in på service när den första grejen har nått sin tidsgräns. Om du t.ex skall in på oljebyte 01-2015 och den har registrerat att bromsvätskan skall bytas 02-2015 så kommer ju verkstadsmannen föreslå att du byter bromsvätskan samtidigt, och sen kanske kupéfiltret skall bytas 04-2015 med mera...

Utöver de saker jag nämnde så finns det säkert mer saker som registreras av nyckeln.
Iv
12
Ivan14
X3 08
Ti 02
Z4 04
Tack för snabbt och bra svar.
Ja det är X3an.
Och det var bromsvättska de fick ut av nyckeln.

MVH Ivan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.