|
|
|
|---|---|
|
En person sabbade min bil, skadegörelse. Jag frågade F-bolaget om hur mycket jag kan få i kontant om jag väljer att ta en kontantreglering istället för reparation. 45 till max 55% av reparationskostnaden. Killen på verkstaden sa att det brukar vara 80%, men jag kanske missuppfattade honom? F-bolaget kommer inte laga bilen om jag väljer det, då marknadsvärdet är så pass lågt (gammal bil) Någon som har erfarenhet och kan bekräfta om 45-55% är normalt? ..eller blir jag blåst? | |
|
Behålla bil o laga själv då brukar man få runt 50% av bilens värde ibland även 100% men då snackar vi om belopp på runt 10000. Skall de lösa in bilen så skall du ha så mycket som möjligt, acceptera aldrig deras första "skambud" |
|
|
Det där med 80% är en tumregel för när försäkringsbolagen väljer att lösa in bilen - är reparationskostnaden 80% eller mer av bilens värde, löser man in den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Asken, Ja jag vet vem som skadade bilen o polisanmälan gjord. MEN mitt f-bolag kommer inte driva saken åt mig, utan bara åt sig själva! ...Om jag nyttjar min försäkring så måste jag betala 3000kr i självrisk, o mitt försäkringsbolag säger att dem pengarna måste jag driva in själv, de hjälper mig inte. Firman som sabbade min bilen var inte villiga att betala mig de pengar jag vill ha - då jag ville lösa det mellan 4 ögon o inte blanda in f-bolagen. Nu kommer det kosta firman mer när jag går via f-bloaget, men det kostar mig 3000kr oxå. Jag tror reperationskonstnaden var uppskattad till ca 18,000kr. Bilen är värd typ samma belopp. Vad ska jag göra? Det är värt för mig att behålla bilen, den är mkt välvårdad, även om det börjar titta fram lite rost på skärmarna. Jag kan tänka mig laga bilen själv, o ta kontant från f-bolaget, men vill helst slippa självrisken. Hur kräver man lagligt in en självrisk? Jag har på mail redan att firman gjort sig skyldig för skadan. |
|
| Om bilen var inlämnad på någon firma när skadan skedde så skall väl det gå på firmans försäkring inte din. Då dom ansvarar för bilens säkerhet under inlämningstiden. | |
|
Jag hade min bil parkerat på jobbet och dagen innan hade tele2 eller nån operatör varit på husets tak och det blåste ner en plåtbit som gick rakt igenom framrutan. Det blev byte av ruta samt lackering tak och huv, kostnad ca 25k och precis som du säger tog FK saken med fastighetsägaren och jag fick själv driva in självrisk samt kostnad för hyrbil från de. Det är desto lättare att kräva pengar om företaget har accepterat att de orsakat skadan. Kan du inte försöka få självrisken från de? |
|
|
Har du försäkring som täcker "rättsskydd"? I så fall kan du kanske ta lite advokattid på försäkringen!? Men som sagt, borde du ligga rätt bra till med dokumenterade mail-konversationen, för att lyckas driva det framgångsrikt civilrättsligt och via kronofogden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
TACK, Jag var otydlig, bilen står på min hemmaparkering, intill en firmas lokaler. En kille som jobbar på firman klantade sig när han "utförde sitt jobb" utomhus o sabbade därmed min bil. Okej, är det bara Kronofogden som kan dra in pengarna åt mig? För mig låter de konstigt att de gör detta åt privatpersoner? ...jag har dock dålig koll på vad de gör, men trodde de bara drog in pengar till företag o myndigheter. Finns det andra som också kan dra in pengar? Förutom MC-gäng :D haha Jag kan väl skriva ett skadeståndskrav själv annars? ...om jag googlar fram hur det skall utformas. Jag tror inte de är så sugna på betala min självrisk annars, eftersom de förmodligen kommer behöva betala mitt försäkringsbolag också som kommer driva in pengar från dem (oavsett om jag begär kontantersättning eller inlösen av bil) |
|
|
Hej, Det är klart kronofogden kräver in pengar åt vem som helst som anser att de har en obetald fordran på någon annan. (Under förutsättning att vederbörande har rimlig rättsgrund för sin fordran. ) "Hej företaget XY Framställer här krav avseende (självrisk, whatever) avseende skada på min personbil ABC 123 orsakad av er plogbil DEF 456 2014-12-01 ca kl 21 på kvällen. Självrisk, sam kostnader för bärgning mm upp går till följande: 1. Självrisk 2000 kr 2. Bärgning 1500 kr Betalning emotses inom 30 dagar. Därefter kommer utan vidare påminnelse ärendet att överlämnas till kronofogdemyndigheten för indrivning, varpå ytterligare kostnader kan tillkomma för er." Enkelt. Sen kan kronofogden svara på hur du fyller i några blanketter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.