AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.790

vikt på extrautrustningen, hur påverkar det prestandan?

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Har några funderingar jag gått och grubblat över men inte riktigt kunnat svara på.
säg att det är en F11 520d vi pratar om, den har princip all utrusning det går att ha. dragkrok (25kg) panorma mm..
1) Bilen är fullastad 5 st fullvuxna personer sitter i bilen. hur påverkar 0-100 km/H? finns det något fysiskt sätt att räkna ut det? läste att 1 hk motsvarar 10 kg?
samt så blir väll skillnaderna mer i en 520d än en 530d?
2) hur mycket blir bromssträckan på en fullutrustad och packad bil?
3) Känner ni förare skillnad på bilens karaktär när den är fulllpackad med väskor o dylikt och med folk i bilen?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
1) Självklart. Under min civilingenjörsutbildning gjorde vi sånt. Vi simulerade en bil runt och en bana och vikten är såklart en viktig faktor. Att ställa upp en regelrätt acceleration är enklare än en simulerad körning runt en bana, men kanske inte så enkelt att man gör det utan kunskaper i matte/fysik som är i gränslandet mot högskolenivå. Det är inte så enkelt att 1 hk motsvarar 10kg. Det är inte statiskt, utan dynamiskt.
2) Går att räkna ut på samma sätt som i fråga 1. Man kan även testa. Eller läsa en biltdning. Tycker mig komma ihåg gamla tester från teknikensvärld där detta redovisades.
3) Ja. Du känner skillnad på full bil och tom. Utan tvekan.

Tillägg till 1). Använd kg/hk som en nyckeltal. Vi säger att en 520d har 1800kg/184hk = 9,7kg/hk. Men om det är en motorcykel, med 260kg/150hk = 1,73kg/hk så är det inte ens när. Det finns som du förstår flertalet bilar i regionen mellan dessa exempel. Sen ska du komma ihåg att du inte alltid gasar vid full effekt. Vid 2000rpm har du kanske halva effekten och då blir det ju annorlunda.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Ärligt talat känner jag stor skillnad vid acceleration med nästan tom respektive full tank och bara jag själv i bilen.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Jag kände faktiskt en liten skillnad mellan full tank och nästan tom tank vid full acceleration. Det var en 745i som jag hade. Värt att notera att det är en 90 liters tank!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.